trilling in duerpaneel door speaker

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
fabricsman

trilling in duerpaneel door speaker

Bericht door fabricsman » 13 sep 2009, 10:06

Beste Forummers,

Op de vakantie merkte ik elke keer weer op dat bij muziek met een goede bas er een (na)trilling in het passagiers paneel voor kwam. Heel iritant en dat wil ik dus zeker aanpakken. Ik denk zelf dat de woofer niet helemaal goed vast zit en wil dit controleren en oplossen.

Alleen wilde ik weten of je het hele paneel los moet halen of ook via het rooster bij de speaker kan. Ik heb wel geprobeerd om het rooster los te halen maar het lijkt wel 1 geheel met het paneel. En we willen natuurlijk geen schade.

Het betreft:

320D touring 2003
herman karton sound system ( nog geheel origineel, schijnt beter te kunnen maar voor mij niet belangrijk)

Tevens viel mij ook op dat er in de achterbak ook 2 speaker gemonteerd kunnen worden, op bmwfans staat dit bij het sound pakket maar om 1 of andere reden zitten ze er bij mij niet in.
Kan je hier gewoon speakers monteren of moet ik dan echt draden trekken. En welke maat speakers kunnen hier dan in?
Het zijn rechthoekige roosters dus ik denk dat er ovale speakers in horen.

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

Alvast bedankt, John-John
Verplaatst naar "Audio en Navigatie"

Moderatoropmerking Farl

Ronny87

Re: trilling in duerpaneel door speaker

Bericht door Ronny87 » 13 sep 2009, 10:44

Hele paneel moet los.
Rubbers plaatsen
Hoeveel watt zijn jouw originele luidsprekers? En wat heeft jouw harmann installatie gekost? Groeten.
Laatst gewijzigd door Ronny87 op 25 jan 2013, 20:49, 2 keer totaal gewijzigd.

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 13 sep 2009, 11:46

fabricsman schreef:Beste Forummers,

.

Alleen wilde ik weten of je het hele paneel los moet halen of ook via het rooster bij de speaker kan. Ik heb wel geprobeerd om het rooster los te halen maar het lijkt wel 1 geheel met het paneel. En we willen natuurlijk geen schade.

De gehele deurpaneel moet gedemonteerd worden.
Speakers zitten nl. van de achterkant vast geschroeft.

fabricsman

Bericht door fabricsman » 13 sep 2009, 13:04

Ok, bedankt dan nemen we er maar rustig de tijd voor. Trouwens net toch nog gekeken in de achterbak en er zitten toch 2 speakers dus dat scheelt weer.

bedankt voor de medewerking.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 13 sep 2009, 20:30

Deurpaneel loshalen is zo gebeurt.
Je kan hier op het forum een diy van vinden.

Volgens mij kan je dit vinden bij het vervangen/ repareren van een raammechaniek.

Onder de sierlijst zitten wat schroeven. Deze kan je gewoon los trekken. Steek een kleine platte schroevendraaier beschermd door een doekje aan de kant van je slot er achter en druk zo voorzichtig de lijst los. Deze zit alleen met pennen vast, geen klikkers.

Achter de afdekkapjes van de handgreep zitten twee schroeven.
De rest van de deur zit met klemmetjes rondom vastgeklikt. Ik zou er maar van uit gaan dat er een paar gaan sneuvelen.
Deze zou ik van tevoren maar even bij de dealert halen. Als je er 4 reserve hebt zit je wel goed. Deze kosten hooguit 3 euro totaal.

suc6
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Robbiegoal

Bericht door Robbiegoal » 05 nov 2009, 12:32

Ik heb hetzelfde probleem in mijn coupé. Ga zometeen ook maar eens het deurpaneel loshalen, hopelijk vind ik dan de oorzaak!

Heb jij het weten op te lossen, fabricsman?
Freude am Fahren!
Afbeelding

fabricsman

Bericht door fabricsman » 05 nov 2009, 12:58

Ben er mee bezig geweest en heb alle "drukkers" vervangen voor nieuwe en alles nagekeken maar alles zat netjes vast. De trilling is er nog steeds en gaat bij mij alleen weg als ik met mijn hand tegen het paneel druk ter hoogte van de kleine tweeter.
Ik denk dat het komt door een missend "afstandblokje" Je weet wel van die zwarte piepschuim blokjes en anders misschien toch een slechte speaker.

Ik heb het verder maar even gelaten wat het is (ben toch doof aan die kant :) ) maar ik zal het absoluut opsporen.

Robbiegoal

Bericht door Robbiegoal » 05 nov 2009, 13:04

Hm, dat geeft mij niet veel hoop dan. Bij mij is de trilling ook weg als ik m'n hand leg op de tweeter.

Kun je die tweeter ook openmaken?
Freude am Fahren!
Afbeelding

Robbiegoal

Bericht door Robbiegoal » 05 nov 2009, 20:25

Nou ik ben vanmiddag even bezig geweest, maar krijg het deurpaneel niet eens los :(. Heb de 5 schroeven losgedraaid, maar weet niet hoe ik het vervolgens moet aanpakken... :roll:

Ik durf het eerlijk gezegd niet met lomp geweld los te trekken, ben bang dat ik iets stuk maak. Heb nu al een half uur zitten zoeken naar een goeie DIY, helaas zonder resultaat.

Iemand die mij kan helpen?
Freude am Fahren!
Afbeelding

Marvin 328iT

Bericht door Marvin 328iT » 05 nov 2009, 21:23

Hier de DIY voor de portieren...
http://www.jumboprawn.net/jesse/projs/bmw_e46_audio.htm

Trillen komt vaak voor, komt doordat de speakers in de deurbekleding gemonteerd zijn, en die bekleding gaat dus meetrillen.
Wat je kunt doen is de bekleding voorzien van een laag zelfklevende bitumen(dynamat, caliber oid)...let wel op dat je de airbags ruim vrij laat!
Als je het dan toch open hebt, check dan ook gelijk je vochtscherm...los zittende randen gelijk vastkitten met bison waterbestendige kit.

Wat betreft de achterspeakers....als het goed is moeten de speakerkabels wel aanwezig zijn, evenals de speakerbuckets.
Normaal gesproken zitten hier ook 160mm ronde speakers in, maar met HK kan het zijn dat er (6x9"?) ovale speakers in zitten.
In principe kun je die dan icm het HK systeem alleen vervangen door oem speakers , want volgensmij hebben de speakers in een actief systeem een andere weerstand(?)...maar dat zou je ff na moeten zoeken.

gr.
Marvin

JJ-BMW-F30

Bericht door JJ-BMW-F30 » 06 nov 2009, 22:50

Nog twee DIY linkjes voor verwijdering van de deurpanelen
Link 1
Link 2

:! Om beschadiging van het paneel te voorkomen heb ik na verwijdering van de schroeven gebruik gemaakt van een ijskrabbber om het paneel los te krijgen van clips.
Afbeelding
-- BMW_e46, The Perfect Driving --

Robbiegoal

Bericht door Robbiegoal » 07 nov 2009, 17:43

Bedankt voor de DIY's! Ik zal snel een nieuwe poging wagen :)
Freude am Fahren!
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”