Brommen bij gas geven
-
Kuipje
Brommen bij gas geven
Mijn 320d uit 1999 met 290000 op de teller was aan nieuwe koppelingsplaten en een nieuw twin-massa vliegwiel toe. Laten vervangen, maar daarna zat er een brom in de auto bij optrekken. Het was niet te bepalen waar het vandaan kwam, maar het zorgde voor een onaangename druk op de oren. Naamate de versnelling hoger was werd de brom harder. Volgens de technicus was het een kapot tussenlager van de cardan-as. Dus dat ding laten vervangen. Dat lager was inderdaad versleten, maar na vervanging was de brom nog veel harder en ging gepaard met trillingen die in de stoel te voelen waren. En boven de honderd werd het allemaal bepaald onaangenaam. In eerste instantie dachten we dat de as niet in de goede stand was terug gezet, maar dat bleek niet het geval. Maandag gaat hij het voorste tussenlager vervangen, maar of het dan over is? Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Laatst gewijzigd door Kuipje op 31 okt 2009, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Brommen bij gas geven
Zitten je koppelingsplaat en drukgroep wel goed gecentreerd???
-
kees roeleveld
Als de koppelingsplaat niet goed gecentreerd zou zijn heb je er alleen last van met monteren van de versnellingsbak tijdens de
reparatie, als de bak reeds gemonteerd is centreert de koppelingsplaat met het intrappen van het koppelingspedaal.
De drukgroep is altijd goed gecentreerd ivm. de pasbussen op het vliegwiel............. dus beide ideeën zijn onzin.
Ik denk eerder dat de hardyschijf ( rubber tussen uitgaande-asflens van versnellingsbak en de tussenas ) kapot is.
Deze moet los tijdens de reparatie ( vervangen koppeling ) en kan best hierdoor defect of meer defect zijn geraakt.
Ik zou de hardyschijf maar eens goed controleren of laten controleren.
reparatie, als de bak reeds gemonteerd is centreert de koppelingsplaat met het intrappen van het koppelingspedaal.
De drukgroep is altijd goed gecentreerd ivm. de pasbussen op het vliegwiel............. dus beide ideeën zijn onzin.
Ik denk eerder dat de hardyschijf ( rubber tussen uitgaande-asflens van versnellingsbak en de tussenas ) kapot is.
Deze moet los tijdens de reparatie ( vervangen koppeling ) en kan best hierdoor defect of meer defect zijn geraakt.
Ik zou de hardyschijf maar eens goed controleren of laten controleren.
-
Griffendahl
Is alleen het lager vervangen of ook het rubber waar die inhangt ?? En heb je de kruiskoppeling van je cardanas ook gecontroleerd ??
-
kees roeleveld
Het kan ook zo zijn dat er bij het vervangen van de koppeling bij het uitbouwen van de tussenas deze is gedeeld.
Bestaat n.l. uit twee delen maar is in z'n geheel gebalanceerd.
Belangrijk is dan dat beide delen precies weer op de zelfde plek in elkaar geschoven worden (spiebanen), gebeurd dat niet dan gaat de auto dreunen door de ontstane onbalans wat erger wordt als de wagensnelheid toeneemt.
Als dit zo is moet de tussenas weer op de juiste manier in elkaar worden geschoven of opnieuw worden gebalanceerd.
Bestaat n.l. uit twee delen maar is in z'n geheel gebalanceerd.
Belangrijk is dan dat beide delen precies weer op de zelfde plek in elkaar geschoven worden (spiebanen), gebeurd dat niet dan gaat de auto dreunen door de ontstane onbalans wat erger wordt als de wagensnelheid toeneemt.
Als dit zo is moet de tussenas weer op de juiste manier in elkaar worden geschoven of opnieuw worden gebalanceerd.
-
Kuipje
Er waren merktekens aangebracht en die stonden na montage weer precies tegenover elkaar. Dus ik verwacht niet dat daar de oorzaak ligt.
-
heinbmwe46
speling op je achterste kruiskoppeling, ik had precies hetzelfde.