Olie
Olie
Ik heb mijn auto gekocht zonder te weten wat voor olie erin gaat, nu heb ik laatst het pijl gecheckt en het is wat onder de helft.
Nu wil ik het bijvullen maar ik weet niet wat ik er bij moet gooien? Maakt dit uit, volgens de garage waar die in onderhoud is, zit er ELF 5W40 / 10W40 in.
Waar kan ik aan ELF olie komen? Of maakt het niet uit welk merk en / of wel viscositeit ik erbij gooi?..
BVD!
Nu wil ik het bijvullen maar ik weet niet wat ik er bij moet gooien? Maakt dit uit, volgens de garage waar die in onderhoud is, zit er ELF 5W40 / 10W40 in.
Waar kan ik aan ELF olie komen? Of maakt het niet uit welk merk en / of wel viscositeit ik erbij gooi?..
BVD!
-
Killerbean
Re: Olie
Het is wel handig om te weten of je 5w40 of 10w40 ingaat.
Verder kan het nog zijn dat je vol synthetisch of half synthetisch eringaat. Dit kan gaan botsen met elkaar.
Ik zou even kijken in de onderhouds boekjes
En weet je wanneer de olie is ververst ? ik doe dat altijd standaard als ik een auto koop.
Verder kan het nog zijn dat je vol synthetisch of half synthetisch eringaat. Dit kan gaan botsen met elkaar.
Ik zou even kijken in de onderhouds boekjes
En weet je wanneer de olie is ververst ? ik doe dat altijd standaard als ik een auto koop.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Ik denk dat je het antwoord wel weet.svennn9 schreef:volgens de garage waar die in onderhoud is, zit er ELF 5W40 / 10W40 in....Waar kan ik aan ELF olie komen?
Je kan hier ook gewoon liter verpakkingen bestellen, neem ik aan.
Zo niet, laat je toch een jerrycan afvullen?
De garage zegt wij hebben er ELF 10W40 ingedaan, waar kan ik dit kopen en kan er ook een ander merk in?
De garage zei dat er ook 5W40 in kon??
Olie is ververst bij 67000 km, teller staat nu op 80000 en olieservice is over 9000 km geeft de BC aan..
Edit @ Bjorn, garage is waar die bij de vorige eigenaar in onderhoud is geweest, is niet om de hoek voor mij..
De garage zei dat er ook 5W40 in kon??
Olie is ververst bij 67000 km, teller staat nu op 80000 en olieservice is over 9000 km geeft de BC aan..
Edit @ Bjorn, garage is waar die bij de vorige eigenaar in onderhoud is geweest, is niet om de hoek voor mij..
Laatst gewijzigd door svennn9 op 22 okt 2009, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Meestal is 10W40 een half syntheet dus daar van uitgaande zou ik gewoon 5W40 of 10W40 half synthetisch kopen en een beetje bijvullen. Olie is echt geen hogere wiskunde
Mengen van half -en volsyntheet wordt niet aangeraden en neem olie van een beetje respectabel merk. Bij olie van de Action e.d. raken de additieven vrij snel uitgewerkt en dat wil je niet. Maar ELF olie aanvullen met Shell olie is echt geen probleem hoor.
Merken mogen gemixt worden. Viscositeiten niet.
mijn mening:
Ververs het zooitje incl. oliefilter. Laat er meteen goede olie ingooien die volgens je instructieboekje kloppen.
Dit is gewoon het beste. Als je echt zeker weet dat de aanwezige olie goed is qua viscositeit (zie boekje) dan kan je altijd bijvullen met dezelfde viscositeit en uiteraard een beetje een merk. BP/ Shell/ Castrol/ MPM of Kroon zijn voorbeelden van de betere merken
mijn mening:
Ververs het zooitje incl. oliefilter. Laat er meteen goede olie ingooien die volgens je instructieboekje kloppen.
Dit is gewoon het beste. Als je echt zeker weet dat de aanwezige olie goed is qua viscositeit (zie boekje) dan kan je altijd bijvullen met dezelfde viscositeit en uiteraard een beetje een merk. BP/ Shell/ Castrol/ MPM of Kroon zijn voorbeelden van de betere merken
Verschillende viscociteiten mogen best wel gemengd worden hoor net als synthetisch en half synthetisch. Allemaal internet fabeltjes dat het niet zou kunnen of mogen. Het wordt niet aanbevolen omdat de specificaties niet meer gegarandeerd kunnen worden maar het kan best voor een gewone straat auto. Neem je een M3 die 8000RPM op het circuit gaat draaien dan zou ik secuur te werk gaan maar gewoon ff bijvullen van een straat auto is zoals gezegd geen hogere wiskunde. Gewoon een liter 10W40 kopen en erin gooien (indien het peil op het minimum staat)
Van de Total site:
Van de Total site:
Alle oliën die op de markt zijn (voor benzine- of dieselmotoren, minerale of synthetische oliën) kunnen onderling gemengd worden. Het mengen van twee oliën met een verschillende kwaliteit gaat echter altijd ten koste van de superieure kwaliteit. Een smeermiddel is altijd afgestemd op de eisen van de internationale classificaties (API, ACEA). Er zijn echter talrijke manieren om een bepaald type smeermiddel samen te stellen. Het mengen van twee soorten olie met gelijkwaardige eigenschappen zal geen problemen opleveren, maar de uiteindelijke werking kan niet gegarandeerd worden.
Als je auto op een halfsyntheet heeft gelopen dan moet je daar ook bij blijven!
Zeker niet meer op volsyntheet overgaan, deze geeft een te grote kans op lekkages.(ivm reinigende werking)
en in extreme gevallen zelfs verstoppingen(gelukkig komt deze laatse niet vaak voor)
Geloof me dit is de reden waarom ik nu mijn oliefilterhuispakking moet vervangen, en al 2 keer in 1 week mijn olie heb ververst
omdat deze binnen de kortste keren weer pik zwart is. (Kleppendeksel pakking is ook al besteld)
Zeker op 10w40 half syntheet laten draaien, dit geeft echt geen grote belasting of slijtage aan je motor.
Bmw schrijft dit zelf ook voor als een acceptabele viscositeit. een veilige dunnere HALFsyntheet bestaat niet.
Als je alleen een halve liter bij gaat vullen zal dit niet veel uitmaken, maar waarom zou je een andere en ook nog duurdere
olie gaan halen als dit toch geen enkel nut heeft?
Hoop dat je hier wat aan hebt
Groet!
Zeker niet meer op volsyntheet overgaan, deze geeft een te grote kans op lekkages.(ivm reinigende werking)
en in extreme gevallen zelfs verstoppingen(gelukkig komt deze laatse niet vaak voor)
Geloof me dit is de reden waarom ik nu mijn oliefilterhuispakking moet vervangen, en al 2 keer in 1 week mijn olie heb ververst
omdat deze binnen de kortste keren weer pik zwart is. (Kleppendeksel pakking is ook al besteld)
Zeker op 10w40 half syntheet laten draaien, dit geeft echt geen grote belasting of slijtage aan je motor.
Bmw schrijft dit zelf ook voor als een acceptabele viscositeit. een veilige dunnere HALFsyntheet bestaat niet.
Als je alleen een halve liter bij gaat vullen zal dit niet veel uitmaken, maar waarom zou je een andere en ook nog duurdere
olie gaan halen als dit toch geen enkel nut heeft?
Hoop dat je hier wat aan hebt
Groet!
Hi,318ci bos schreef:
Kan je mij vertellen wat de kosten hier ongeveer van zijn?