Ratelen van de Vanos--> ervaring?
Ratelen van de Vanos--> ervaring?
Beste,
Voor het ratelen van mijn bimmer met koude starts heb ik hem vorige week bij de dealer achter gelaten.
Zij zijn tot de conclusie gekomen dat mijn Vanos zuigers speling hebben waardoor ze ratelen. Echter het ratelen is na enige tijd wanneer de motor warm is weg. Vervaning van de Vanos incl manuren kost 1200 euro.
Na een zoektocht heb ik wat gevonden op Internet, namelijk Beisan System in Amerika.
Heeft iemand ervaring met Beisan. En wie kant in Nederland de zuiger o ringen vervangen.
Als het de zuigers zijn van de Vanos, waarom ratelen ze niet met warme motor?
Graag uw expertise.
323i uit 1999
Gr. Kerem
Voor het ratelen van mijn bimmer met koude starts heb ik hem vorige week bij de dealer achter gelaten.
Zij zijn tot de conclusie gekomen dat mijn Vanos zuigers speling hebben waardoor ze ratelen. Echter het ratelen is na enige tijd wanneer de motor warm is weg. Vervaning van de Vanos incl manuren kost 1200 euro.
Na een zoektocht heb ik wat gevonden op Internet, namelijk Beisan System in Amerika.
Heeft iemand ervaring met Beisan. En wie kant in Nederland de zuiger o ringen vervangen.
Als het de zuigers zijn van de Vanos, waarom ratelen ze niet met warme motor?
Graag uw expertise.
323i uit 1999
Gr. Kerem
Re: Ratelen van de Vanos--> ervaring?
Ik heb zelf enkele weken geleden de afdichtringen van de vanoszuigers vervangen.
Onder begeleiding van de diy op de website van Beisan en een flinke lunchpauze, heb ik er 6 uurtjes over gedaan.
Tevens heb ik nog de kleppendekselpakking en alle bougies vervangen binnen deze tijd.
Het verschil is goed te merken; meer koppel onderin en een lineair verloop in kracht door het toerenbereik als je gas geeft.
Dit is met een beetje zelfvertrouwen en de juiste gereedschap goed zelf te doen en kost zo'n €100 voor de dichtringen van Beisan en nog wat kleinmateriaal van de dealer.
Het ratelen van de vanos is echter vaak te wijten aan een ander probleem; nml speling in de tandwielen die verbonden zijn aan de nokkenassen en vanoszuigers.
Voor beter uitleg even hier kijken: http://www.beisansystems.com/procedures ... cedure.htm
Onder begeleiding van de diy op de website van Beisan en een flinke lunchpauze, heb ik er 6 uurtjes over gedaan.
Tevens heb ik nog de kleppendekselpakking en alle bougies vervangen binnen deze tijd.
Het verschil is goed te merken; meer koppel onderin en een lineair verloop in kracht door het toerenbereik als je gas geeft.
Dit is met een beetje zelfvertrouwen en de juiste gereedschap goed zelf te doen en kost zo'n €100 voor de dichtringen van Beisan en nog wat kleinmateriaal van de dealer.
Het ratelen van de vanos is echter vaak te wijten aan een ander probleem; nml speling in de tandwielen die verbonden zijn aan de nokkenassen en vanoszuigers.
Voor beter uitleg even hier kijken: http://www.beisansystems.com/procedures ... cedure.htm
Re: Ratelen van de Vanos--> ervaring?
Inderdaad, versleten afdichtringen maken zover ik weet geen herrie. Wel vermogensverlies zoals Bulldogg al beschrijft.
Je moet dan eens googlen op Dr Vanos, ik weet zelf niet of het echt goed spul is, maar die leveren gemodificeerde Vanos-units voor een schappelijke prijs. Ik zou er zelf geen nieuwe in laten zetten voor dat geld.
Je moet dan eens googlen op Dr Vanos, ik weet zelf niet of het echt goed spul is, maar die leveren gemodificeerde Vanos-units voor een schappelijke prijs. Ik zou er zelf geen nieuwe in laten zetten voor dat geld.
Re: Ratelen van de Vanos--> ervaring?
Moet de auto daarna ook op tijd gezet worden.
Re: Ratelen van de Vanos--> ervaring?
Ik heb een Drvanos vanos, de auto hoeft niet op tijd gezet te worden zolang je de ketting maar laat zitten.
Echter is het wel raadzaam om de timing te controleren als je het kleppendeksel toch er af hebt.
Kan zomaar een paar graden schelen. Een tool kan je huren voor €40,-- per week.(marktplaats)
De vanos is een aangepaste/ gereviseerde unit met de beisan seals er al in.
Ik rijd er al 2 jaar mee en bevalt prima.
Echter is het wel raadzaam om de timing te controleren als je het kleppendeksel toch er af hebt.
Kan zomaar een paar graden schelen. Een tool kan je huren voor €40,-- per week.(marktplaats)
De vanos is een aangepaste/ gereviseerde unit met de beisan seals er al in.
Ik rijd er al 2 jaar mee en bevalt prima.
- ///M 330Ci
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 06 apr 2008, 16:51
Re: Ratelen van de Vanos--> ervaring?
Wil de dealer niet tegen spreken, maar ratelen bij koude start wordt heel vaak veroorzaakt door de hydraulische klepstoters die dan nog niet volledig gevuld zijn met olie.Kerem_777 schreef:Beste,
Voor het ratelen van mijn bimmer met koude starts heb ik hem vorige week bij de dealer achter gelaten.
Mijn E36 325i had dit ook, na een koude start hoorde je een paar seconden een luid klapperend geluid uit de kleppentrein komen.
Na een paar sec verdween het geluid opeens volledig. De klepstoters staan dan gevuld met olie en het geluid is weg.
Een rammelende vanos klinkt heel anders, dat is meer een knorrend geluid en doet zich hoofdzakelijk voor bij een warme motor. (dunne olie)
Ik heb er geen ervaring mee (vanos maakt geen geluid) maar dr vanos lijkt idd de oplossing te zijn als je deze filmpjes ziet..
Vanos gerammel + oplossing bij een E36 325i: http://www.youtube.com/watch?v=4KEpNe17 ... re=related
Zelfde voor een E46 330i: http://www.youtube.com/watch?v=d2WArslG ... re=related

Freude am Fahren
Re: Ratelen van de Vanos--> ervaring?
Het zijn niet de hydraulische klepstoters. De motor maakt alleen met koude start geluid.
1: je zet de motor aan.
2: paar minuten later begint het ratelen tussen 1500 en 2300 rpm.
3: 7 minuten later is de motor warm en de gehele ratel is weg.
Daarom heb ik hem ook bij de dealer achter moeten laten.
Nu het volgende:
Mijn 323i heb ik in september van 2008 gekocht.
In noverber van 2008 heb de olie ververst. Er is toen door de dealer Castrol 0w30 erin gegooid.
Ik kan me vaag herrineren dat de auto ergens in december van 2008 en januari 2009 begon te ratelen.
Kan het door de te dunne 0w30 olie komen.
Ik heb twee weken gelden opnieuw olie ververst. Weer met 0w30.
Auto heeft bijna 170000 gelopen. Zal ik anders voor de zekerheid 5w30 erin doen.
Nogmaals met warme motor geen geluid. Geen foutmeldingen.
Gr. Kerem
1: je zet de motor aan.
2: paar minuten later begint het ratelen tussen 1500 en 2300 rpm.
3: 7 minuten later is de motor warm en de gehele ratel is weg.
Daarom heb ik hem ook bij de dealer achter moeten laten.
Nu het volgende:
Mijn 323i heb ik in september van 2008 gekocht.
In noverber van 2008 heb de olie ververst. Er is toen door de dealer Castrol 0w30 erin gegooid.
Ik kan me vaag herrineren dat de auto ergens in december van 2008 en januari 2009 begon te ratelen.
Kan het door de te dunne 0w30 olie komen.
Ik heb twee weken gelden opnieuw olie ververst. Weer met 0w30.
Auto heeft bijna 170000 gelopen. Zal ik anders voor de zekerheid 5w30 erin doen.
Nogmaals met warme motor geen geluid. Geen foutmeldingen.
Gr. Kerem
Re: Ratelen van de Vanos--> ervaring?
Olie kan best schelen ja, ik had toen ik m'n auto kocht ook last van tikkende klepstoters bij koude start. 2 seconde en het was weg. Na een oliewissel met Castrol 5W30 is het volledig weg!
Re: Ratelen van de Vanos--> ervaring?
Bij mij zijn het niet de klepstoters.
Geluid komt na 2 min. en blijft tot de 9e minuut.
Geluid komt na 2 min. en blijft tot de 9e minuut.
Laatst gewijzigd door Kerem_777 op 17 sep 2009, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ratelen van de Vanos--> ervaring?
Bedoelde ik ook niet, maar ik geef alleen aan dat een olie-wissel zinvol kan zijn.
- ///M 330Ci
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 06 apr 2008, 16:51
Re: Ratelen van de Vanos--> ervaring?
Al wat wijzer geworden?
Is er ook naar de kettingspanner van de distributieketting gekeken?
Kan ook zulke geluiden veroorzaken..
Is er ook naar de kettingspanner van de distributieketting gekeken?
Kan ook zulke geluiden veroorzaken..

Freude am Fahren
Re: Ratelen van de Vanos--> ervaring?
Nee, ik ben nog niets wijzer geworden.
Afgelopen week hoorde ik het 6 van de 10 koude starts.
4 keer niets dus.dan rijdt ie ook lekkerder.
Gr. Kerem
Afgelopen week hoorde ik het 6 van de 10 koude starts.
4 keer niets dus.dan rijdt ie ook lekkerder.
Gr. Kerem