speakers vervangen zinvol ??? en info

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
giandadu

speakers vervangen zinvol ??? en info

Bericht door giandadu » 12 sep 2009, 10:48

Hallo mede forum lezers,

Ben in het bezit van een E46, 325 coupe, juni 2003 en uitgerust met de business. radio.
Ik ben niet een echte audiofiel, maar vindt de kwaliteit van het geluid toch wat onder de maat.
Nu denk ik eraan om de originele speakers te vervangen.

Mijn vragen zijn dan ook:
1. Heeft het zin om andere speakers in te (laten) bouwen in de deuren en hoedeplank, of heeft dit geen meerwaarde in combinatie met de radio ???
2. Wat zijn de opties mogelijkheden ??? Ik was al bij een inbouwstation en die zeiden meteen... probleem, ondiepe inbouw ruimte, we bellen je terug. Doodse stilte tot nu toe.

Bij voorbaat dank voor jullie vehelderende reacties ;)
Oh - ja, ik heb de search al gedaan, kon niets zinnigs vinden ;) Als er gesproken wordt over versterkers, woofers, high, low, crossover haak ik direct af :?

Peter

daNpy
Contacteer:

Re: speakers vervangen zinvol ??? en info

Bericht door daNpy » 12 sep 2009, 12:02

Speakers vervangen heeft zeker zin, zie voor uitleg e.d.:
http://www.unofficialbmw.com/e46/stereo ... dio_1.html

De voorspeakers kun je vervangen voor AudioSystem (200 euro) en achter bijvoorbeeld van Pioneer. Deze zijn dan pasklaar.

Grunnbimmer

Bericht door Grunnbimmer » 12 sep 2009, 21:12

Google maar eens op Audio-System of Rainbow. Die hebben pasklare sets welke wel goed klinken, ook op de originele radio.
Ook Axton heeft tegenwoordig een pasklare compo-set voor de E46.

giandadu

Bericht door giandadu » 27 sep 2009, 12:13

Allemaal bedankt voor de adviezen.
Het werkt dus prima dit forum. Door het crashen van mijn computer wellicht een late reactie maar ik heb besloten om voorlopig te gaan voor het audio system setje voor de E46.

Groet

yourenotmytype

Bericht door yourenotmytype » 27 sep 2009, 16:44

de meest goedkope oplossing is natuurlijk zo'n goedkoop boxje in een "koffer". Ik was van plan om dit tijdelijk in mijn auto te installeren (in de achterbak) en ben van plan dit toch wel iets langer erin te houden. Het geluidsverschil is al best groot, je kan het binnen 10sec demonteren (inclusief het opruimen van de boxjes :roll: ) ik ben tevree...
die "koffers" zijn gewoon te verkrijgen voor een 10tje op een DIY/DitY. Dit is dus ECHT voor een dubbeltje op de eerste rang |p

Suc6 met het inbouwen van je audiosystem!

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 07 okt 2009, 15:48

Aangezien ik zelf ook de speakers wilde vervangen en dus op zoek was naar de links van bovengenoemde setjes:

http://www.iqcaraudio.com/bmw/bmw_E46.htm $279

http://aliso.cz/ceniky/axton_katalog.pdf €129,-

http://audio-system.hifimotive.nl/ (op e46 klikken) €200

Is de axton set veel slechter dan de rest?

bosanceros

Bericht door bosanceros » 26 okt 2009, 16:20

beste bmwfans,

ik heb nog 2 pioneer speakers liggen, en deze passen qua formaat perfect in een e46 uit 1999 achterin, alleen 1 probleem er zit een soort blokje die je erin klikt maar deze past niet op die pioneer boxen iemand hier ervaring mee?

firenza

Bericht door firenza » 27 okt 2009, 19:48

Hey "coban" wat dacht je van even voorstellen :!
E46 320ci Coupe (315.000km) =>Sold | E71 X6 x-drive 3.0d (60.000km) =>Sold
F10 '12 535i M-Spec Touring (55.000km)=>Sold |E46 325ci Cabrio 195.00km Sold |F01 740d LCI ex-werkbak Sold| E82 - 120d Coupe

Marcie Marc

Bericht door Marcie Marc » 15 nov 2009, 18:00

Afgelopen week heb ikzelf samen met Ruben van RMR soundsystems (soest) nieuwe speakers gemonteerd, en de vraag of dat zinvol is? kan ik heel kort zijn: JAZEKER :D

Mijn 325Ci was voorzien van orginele speakers en business radio, wat ik persoonlijk erg matig vond klinken en in mijn ogen niet waardig voor een auto met een nieuwprijs van +/- EUR 50.000,- vele merken van "goedkopere" auto's doen dat beter!

Wat is er gemonteerd?

Voor: Audio system X-ION 165 E46 pasklare compo set gemonteerd
Achter: Audio system X-ION 165 E46 pasklare compo set gemonteerd (je kunt deze ook eenvoudiger/goedkoper uitvoeren)
Rockford Fosgate 360.1 gemonteerd -> kastje maakt nieuw geluidssignaal van originele business radio
Versterker: Audison LRX4 gemonteerd (deze had ik nog)
verder: nieuwe bekabeling speakerdraden getrokken van Headunit naar achteren en weer terug naar voordeuren
edit: Dension Gateway 300

Het geluid is in een woord FANTASTISCH nu! :amen:
jammer dat ik het jullie niet kan laten horen via dit forum!

Ben er zeer tevreden mee, en ook het inbouwwerk door RMR soundsystems is perfect gedaan! Ik wilde kwaliteit en dat is ook gebeurd.

Uiteraard kun je het hierboven beschreven set ook "eenvoudiger" maken door alleen speakers te monteren, ik persoonlijk denk dat je daar al heel wat mee wint, maar hoe dat exact klinkt weet ik niet uit ervaring.
Laatst gewijzigd door Marcie Marc op 15 nov 2009, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 15 nov 2009, 21:12

Kostda ? :?

Yoshiii

Bericht door Yoshiii » 15 nov 2009, 21:53

Interessant. Ik ben niet zo'n audiofiel maar als speakers vervangen meteen zo'n verschil maakt dan is dat het wel waard. Is het inbouwen van speakers veel werk / lastig ?

Marcie Marc

Bericht door Marcie Marc » 15 nov 2009, 22:25

bjornc schreef:Kostda ? :?
Tja in mijn geval was ik best wat geld kwijt EUR 1250,-
edit: in eerste instantie vergeten om op mijn lijstje met ingebouwde onderdelen te vernoemen, maar zit nu ook een Dension Gateway 300 in voor die EUR 1250,-

Bedenk wel dat er behoorlijk wat arbeid, meters kabel en natuurlijk de apparatuur/speakers bij in zit.

Het kan goedkoper als je "eisen" iets minder hoog zjn, bv alleen speakers vervangen en niet versterken.

Als je het echt netjes wilt doen, wat voor mij de enige juiste oplossing was. Ikzelf houdt niet van "beun" gehak en gezaag etc. aan mijn auto. Dan ben je simpelweg een dag bezig (veel werk in het aanlsuiten/draden trekken van en naar versterker)
Laatst gewijzigd door Marcie Marc op 15 nov 2009, 23:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Marcie Marc

Bericht door Marcie Marc » 15 nov 2009, 22:25

_DV_ schreef:Fotoooooos :gekdoen:
Sorry heb geen foto's gemaakt tijdens inbouw. Achteraf jammer en stom natuurlijk....

Marcie Marc

Bericht door Marcie Marc » 15 nov 2009, 22:30

Yoshiii schreef:Interessant. Ik ben niet zo'n audiofiel maar als speakers vervangen meteen zo'n verschil maakt dan is dat het wel waard. Is het inbouwen van speakers veel werk / lastig ?
Alleen vervangen van speakers (ik bedoel dan voorzijde) viel mij heel erg mee!
Deurpaneel zit met 5 schroeven (torx) vast die je er zo uit hebt, daarna zit deze vastgeklikt (altijd voorzichtig zijn met loshalen) beleidt en geduld en dan kan er eigenlijk niets mis gaan.
kijk dit youtube filmpje maar eens

http://www.youtube.com/watch?v=9UIPUD6H4Ak

deze

http://www.youtube.com/watch?v=7D8eCOn05eo&NR=1

en deze

http://www.youtube.com/watch?v=LJgr6DhYtY8&NR=1

voor ACHTER!

http://www.youtube.com/watch?v=KCh0nXyQ ... re=related

Dit is mijn mening goed zelf te doen, en wanneer deurpanelen eraf zijn is het monteren van de Audio System "standaard" BMW set ook goed zelf te doen en kost schat ik alles bij elkaar misschien 2 uur werk (links+rechts) en dan neem ik het ruim waarbij je vooral de 'tijd" ervoor neemt en niet snel wilt afraffelen.

Voor alleen het vervangen van de speakers kun je de originele bekabeling prima gebruiken, wellicht wel aansluiting iets aanpassen/solderen.

Als je overigens ziet hoe BMW standaard hel filteren van hoge/lage tonen heeft geregeld. Dus van Woofer naar Tweeter dan schieten de tranen bijna in je ogen..... :r klein/minuscuul rot filtertje tussen de bekabeling, dat denk ik weinig "goeds" doet.
Dan ziet (en hoor je uiteindelijk ook) het filter van Audio Systems er een stuk beter/serieuzer uit.

Zo hoop jullie zo iets meer info te hebben gegeven. :)
Laatst gewijzigd door Marcie Marc op 15 nov 2009, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshiii

Bericht door Yoshiii » 15 nov 2009, 22:45

Thnx!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”