Bericht
door Bimmerken320d » 05 sep 2009, 07:54
In België (waar ik woon) is het verplicht om bij de verkoop van een auto naar een autokeuring te gaan. Dit zijn overheidsinstanties die in elke grote stad een centrum hebben.
Bij een tweedehands keuring voor verkoop (je maakt best een afspraak om daar samen met de verkoper naartoe te gaan), na de keuring voor verkoop krijg je een document waarin je de algemene staat van de auto kan zien, koetswerk, banden, electronica... Ook krijg je een carpass certificaat mee, met de kilometerstanden.
Telkens wanneer in België een auto naar de keuring, garage, bandencentrale,... gaat wordt de kilometerstand geregistreerd in de databank, zodat je als koper toch ongeveer weet wat er met de kilometerstand gebeurd is. Wanneer je een blanco blad krijgt betekent dit dat de auto nooit een officiële garage zal gezien hebben, let daar dus even mee op.
Een keuring voor verkoop leert je al veel over het voertuig, maar let op, bij een keuring kijkt met nog altijd in eerste instantie naar de veiligheid. Een auto met 400.000km kan ook perfect door die keuring raken, zolang hij in goede staat is en veilig is.
Je kan als je zeker wil zijn ook een keuring laten uitvoeren door Touring Wegenhulp. Zij komen dan de auto op verschillende extra punten controleren. Ik denk dat dit 150€ kost, en als ik een auto zou kopen dan zou ik deze ook eens contacteren. Dan heb je opnieuw een mening van iemand die er iets vanaf weet of die iets zou zien (of liever niet) dat jij over het hoofd gezien hebt.
Tenslotte kan je ook gewoon naar de dealer bellen :-)
Aja, in België blijft de nummerplaat bij de eigenaar, en niet bij de auto! Wanneer ik een andere auto koop hou ik mijn nummerplaat!