Ben sinds enkele jaren trotse bezitter van een E46 uit 2001. Recentelijk speakers voor en achter vervangen door AudioSystem X--Ion 165 speakerset en een AudioSystem CO-165 (even uit mijn hoofd). Geheel gekoppeld aan een Harman-Kardon amp. Klinkt allemaal fantastisch, maar de woofer die ik nu heb (overgenomen uit vorige auto, Pioneer TS-WX206A) is gewoon te soft, de woofer kan het gewoon niet bijbenen vergeleken met de normale speakers.
Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe woofer, het liefst actief, om te gebruiken in mijn auto. De huidige kast ligt achter de bestuurdersstoel, maar dat is niet praktisch als er meerdere personen mee moeten. Bij de plaatsing heb ik al geprobeerd het ding in de kofferbak te laten functioneren, maar deze is te gesloten om de bas door te laten.
Een mogelijkheid is om het skiluik (wat niet doorgevoerd is in de achterbank) te gebruiken om bas van de kofferbak naar binnen in de auto te krijgen. Wat is/zijn jullie ervaring en hebben jullie adviezen over de woofer die ik het beste kiezen kan?
Welke woofer en hoe te plaatsen
Re: Welke woofer en hoe te plaatsen
ik heb de woofer idd door het skiluik laten wooferen. bewust ook een beetje uit het midden geplaatst zodat ik nog een deel v/d achterbank kan neerklappen zonder dat er iets van de woofer in de weg zit.
Bijkomend voordeel is dat je geen baskist nodig hebt omdat de taak daarvan wordt overgenomen door de kofferruimte
Bijkomend voordeel is dat je geen baskist nodig hebt omdat de taak daarvan wordt overgenomen door de kofferruimte
- Spoiler: Laat zien
_______________________________Showroom________________________________

Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV
-
muldereric
Ziet er netjes uit! Heb je de woofer geplaatst op een houten plaat en die aan de achterkant van de bank bevestigd?
Hoe zit het met de druk die de woofer opwekt in de kofferruimte? Ik heb de originele speakers achterin vervangen door coaxiaal speakers van AudioSystems, maar deze zijn een stuk dieper en hierdoor kan ik de originele kuipjes niet meer plaatsen om druk uit de kofferbak op te vangen (die geperste kartonnen dingen die onder de originele speakers zitten). Kunnen de speakers dit wel hebben? Hoe is de bas wanneer je je skiluik dicht laat?
Het zijn een hoop vragen, ik weet het, maar ik informeer mijzelf liever voor ik iets duurs aanschaf en de uitwerking uiteindelijk minimaal is
Additionele info:
Ik heb een standaard gestoffeerde bank die je niet neer kan klappen en heb ook geen achterbank met skieluik. De uitsparing voor het skieluik is wel aanwezig in de beplating achter de bank.
Hoe zit het met de druk die de woofer opwekt in de kofferruimte? Ik heb de originele speakers achterin vervangen door coaxiaal speakers van AudioSystems, maar deze zijn een stuk dieper en hierdoor kan ik de originele kuipjes niet meer plaatsen om druk uit de kofferbak op te vangen (die geperste kartonnen dingen die onder de originele speakers zitten). Kunnen de speakers dit wel hebben? Hoe is de bas wanneer je je skiluik dicht laat?
Het zijn een hoop vragen, ik weet het, maar ik informeer mijzelf liever voor ik iets duurs aanschaf en de uitwerking uiteindelijk minimaal is
Additionele info:
Ik heb een standaard gestoffeerde bank die je niet neer kan klappen en heb ook geen achterbank met skieluik. De uitsparing voor het skieluik is wel aanwezig in de beplating achter de bank.
Een mogelijkheid die ik zelf wil gaan proberen is om 2 kleine (8") woofertjes in de hoedenplank te plaatsen.
Er zijn hiervoor fabriek-af 2 uitsparingen gemaakt die je er uit kunt halen. Deze zitten in het ijzer onder de hoedenplank en kunnen er via de kofferbak uitgehaald worden. De Harman-Kardon woofer maakt ook gebruik van deze uitsparingen.
De hele kofferruimte wordt dan als 'kist' gebruikt en het geluid kan via de openingen in de hoedenplank de auto in.
Het mooie van deze oplossing is dat je nagenoeg geen ruimte inleverd en het er ook nog orgineel uitziet!
Er zijn hiervoor fabriek-af 2 uitsparingen gemaakt die je er uit kunt halen. Deze zitten in het ijzer onder de hoedenplank en kunnen er via de kofferbak uitgehaald worden. De Harman-Kardon woofer maakt ook gebruik van deze uitsparingen.
De hele kofferruimte wordt dan als 'kist' gebruikt en het geluid kan via de openingen in de hoedenplank de auto in.
Het mooie van deze oplossing is dat je nagenoeg geen ruimte inleverd en het er ook nog orgineel uitziet!
-
muldereric
Klinkt goed. Het enige probleem wat ik dan weer zou hebben is dat ik mijn versterker voor de speakers voor en achter moet gaan verplaatsen. Deze hangt op dit moment op een houten plaat die tegen het staal aan de bovenkant van mijn kofferbakruimte is bevestigd. Zal proberen binnenkort hier wat foto's van te posten, dan heb je een idee.
Als het nog eens goed weer is en de centjes weer zijn gestort ga ik toch eens iets moois halen voor een oplossing via het skiluik. Ergens tweedehands een achterbank op de kop tikken moet toch geen probleem zijn lijkt me. Een mooie woofer van Hertz of MTX, gekoppeld aan een Hifonics versterker lijkt me wel een mooie combo. Wellicht heeft iemand nog aanbevelingen in de te kiezen woofer/amp? Ik hou zelf altijd van een mooie volle en met name diepe bas...
Als het nog eens goed weer is en de centjes weer zijn gestort ga ik toch eens iets moois halen voor een oplossing via het skiluik. Ergens tweedehands een achterbank op de kop tikken moet toch geen probleem zijn lijkt me. Een mooie woofer van Hertz of MTX, gekoppeld aan een Hifonics versterker lijkt me wel een mooie combo. Wellicht heeft iemand nog aanbevelingen in de te kiezen woofer/amp? Ik hou zelf altijd van een mooie volle en met name diepe bas...
Dat is ook het enige obstakel waar ik nog mee zit. Misschien is er een mogelijkheid de versterker ergens in het CDwisselaar/navigatie frame aan de linkerzijde te monteren. Of links/rechts van de kleine woofertjes.Het enige probleem wat ik dan weer zou hebben is dat ik mijn versterker voor de speakers voor en achter moet gaan verplaatsen.