2.0 motor vervangen door 2.5 liter
2.0 motor vervangen door 2.5 liter
Heb een 3.20i uit 2001 staat nu 180000 op de teller, vind het een fijne auto. Heb de auto gekocht toen er 136000 op de teller stond. Het enige wat me niet bevalt is dat ik om de 1000 km olie moet bijvullen, soms bij de <700 km al. Ben al bij een aantal garages (ook bmw dealer) geweest om te vragen hoe dit komt. Mij is geadviseerd om dikkere olie te gebruiken, ik gebruikte 5W30 en gebruik nu 5W40, maar het olieverbruik is hetzelfde gebleven. Ook heb ik bij de bmw dealer de motor laten spoelen en dit heeft ook niet geholpen.
Een andere oorzaak kan zijn dat de vorige eigenaar de motor niet goed heeft onderhouden. Dus de olie, oliefilter werd niet ververst etc.
Om het probleem te verhelpen moeten de de cilinderkoppen vervangen moeten worden en dit kan oplopen tot €2000 (als ik goed ben geïnformeerd).
Een andere optie is door de motor te vervangen. Dit zal incl het plaatsen van de motor €3000 gaan kosten, hier komen de kosten van de olie etc. nog bij. Als ik de motor ga vervangen wil ik graag een 2.5 liter hebben.
Denken jullie dat het verstandig is om dit te doen en zal een 2.5 goed lopen in een bmw waar een 2.0 in heeft gezeten?
Een andere oorzaak kan zijn dat de vorige eigenaar de motor niet goed heeft onderhouden. Dus de olie, oliefilter werd niet ververst etc.
Om het probleem te verhelpen moeten de de cilinderkoppen vervangen moeten worden en dit kan oplopen tot €2000 (als ik goed ben geïnformeerd).
Een andere optie is door de motor te vervangen. Dit zal incl het plaatsen van de motor €3000 gaan kosten, hier komen de kosten van de olie etc. nog bij. Als ik de motor ga vervangen wil ik graag een 2.5 liter hebben.
Denken jullie dat het verstandig is om dit te doen en zal een 2.5 goed lopen in een bmw waar een 2.0 in heeft gezeten?
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Re: 2.0 motor vervangen door 2.5 liter
Het zal ongetwijfeld mogelijk zijn, maar dan krijg je dus een 2e hands blok erin?
Want voor €3000,- kom je een heel eind voor een algehele revisie van je huidige blok volgens mij.
En dan heb je een blok als nieuw, misschien zelfs beter als nieuw!
Want voor €3000,- kom je een heel eind voor een algehele revisie van je huidige blok volgens mij.
En dan heb je een blok als nieuw, misschien zelfs beter als nieuw!
Kan gaan voor een 2.0 die 10.000 heeft gereden of een 2.5 die 18.000 km heeft gereden. Wil gaan voor de 2.5, eigenlijk alleen voor het aantal pk. En vind 18.000 niet veel voor een motor..
Maar over de revisie heb je helemaal gelijk. Daar twijfel ik ook tussen. Jij adviseerd dus om de motor te reviseren?
Maar over de revisie heb je helemaal gelijk. Daar twijfel ik ook tussen. Jij adviseerd dus om de motor te reviseren?
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Ik zou liever het blok reviseren, als een gebruikt blok te nemen.
Je weet simpelweg niet hoe het blok is. Alles begint al met goed/slecht inrijden.
En, als je een motorupgrade doet, moet je vaak nog veel meer vervangen.
Simpelweg omdat niet alles berekent is op het sterkere blok.
Maar dat zou je nog kunnen laten uitzoeken. Het kan ook meevallen natuurlijk.
Owja, met een origineel blok is de inruilwaarde ook beter.
Als je later de auto van de hand doet, zullen mensen altijd achterdochtig zijn.
Je weet simpelweg niet hoe het blok is. Alles begint al met goed/slecht inrijden.
En, als je een motorupgrade doet, moet je vaak nog veel meer vervangen.
Simpelweg omdat niet alles berekent is op het sterkere blok.
Maar dat zou je nog kunnen laten uitzoeken. Het kan ook meevallen natuurlijk.
Owja, met een origineel blok is de inruilwaarde ook beter.
Als je later de auto van de hand doet, zullen mensen altijd achterdochtig zijn.
Je moet ook niet naar 5w40 maar naar 10w30 of 10w40, de dikte van de olie ná de w staat voor de viscositeit bij "w"inter temperaturen als ik me niet vergis.
Ik zou ook eerst eens 10W40 proberen idd. Die olie is bij een koude motor dikker dan 5W40 en op temperatuur gelijk.
Verder is een motor met 20Dkm als nieuw en dus een prima optie indien je gaat vervangen. Een upgrade is natuurlijk leuk maar zoek goed uit wat je allemaal nodig hebt (kabelboom, ECU enz.)
Verder is een motor met 20Dkm als nieuw en dus een prima optie indien je gaat vervangen. Een upgrade is natuurlijk leuk maar zoek goed uit wat je allemaal nodig hebt (kabelboom, ECU enz.)
Hoe kom je daarbij Niels? Olie die 5w30 is, is dunner op temperatuur dan 10w30 olie op dezelfde temperatuur. Het zelfde geldt natuurlijk voor 5w40 of 10w40, of ik mis iets?
Hoe ik daarbij kom? Nou gewoon geleerd op school
Het eerste getal staat voor de viscositeit bij de koude start en het tweede getal geeft de viscositeit aan bij bedrijfstemperatuur. Op bedrijfstemperatuur van laten we zeggen 90 graden is 5W30 exact even dik/dun (je hebt het over viscositeit dus eigenlijk moet je vloeibaarheid zeggen) als 0W30 even uitgaande van vergelijkbare overige specificaties. Dat geldt weer niet bij koude start/temperatuur dan verschilt 5W30 wel weer van 0W30.
Als je dus je verbuik omlaag wil brengen in de winter dan is het b.v. raadzaam om een 0W30 i.p.v. een 5W30 te pakken om je interne wrijving in de motor omlaag te brengen
Als je dus je verbuik omlaag wil brengen in de winter dan is het b.v. raadzaam om een 0W30 i.p.v. een 5W30 te pakken om je interne wrijving in de motor omlaag te brengen
+1 voor niels zo heb ik het ook geleerd op school werk zelf bij een BMW dealer en wij schenken 0w30. maar dit alleen in de nieuwe types, e36 e46 e39 etc nog steeds 5w30 en 10w40 dit gewoon om minder olie erbruik te hebben. Dan over de motor wissel Zou zelf nooit voor een 2,5 gaan omdat dit gewoon een duure wissel is je moet kortom alles mee overnemen dus ook remmen en subframe en bak etc
Bmw Maakt Rijden Racen
-
Jussi
Probleem van olieverbruik zit in de klepdichtingen. Je moet dus niet je cilinderkop laten vervangen. Typ maar eens op google "Oil consumption e46" in. Zal je snel wel wat over vinden.
-
Griffendahl
Idd, maar klepseals vervangen is ook niet echt een heel relax klusje... 
Niels schreef:Hoe ik daarbij kom? Nou gewoon geleerd op school![]()
Het was ook geen aanval, ik heb gewoon niet veel verstand ervan en dacht dat het getal achter de W dus voor de viscositeit stond bij lage temperaturen. Zo zie je maar weer dat ik het finaal fout had dus. Ik vroeg het me zo rechtstreeks op de man af, omdat je me in eerste instantie niet corrigeerde en ik dus dacht dat mijn idee goed was
Heb ik ook weer wat geleerd
Had het verkeerd ingetypd, ik ben overgegaan op 10W40 en het olieverbruik is nog steeds hetzelfde. Heb vandaag een afspraak gemaakt om de motor te vervangen, het is toch een 2.5 geworden. Ik zal laten weten hoe het is geworden.
Wat voor motor wordt het.
323i M52? 325i M54?
323i M52? 325i M54?
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
No sweatJ-d-M schreef:Niels schreef:Hoe ik daarbij kom? Nou gewoon geleerd op school![]()
Het was ook geen aanval, ik heb gewoon niet veel verstand ervan en dacht dat het getal achter de W dus voor de viscositeit stond bij lage temperaturen. Zo zie je maar weer dat ik het finaal fout had dus. Ik vroeg het me zo rechtstreeks op de man af, omdat je me in eerste instantie niet corrigeerde en ik dus dacht dat mijn idee goed was![]()
Heb ik ook weer wat geleerd