versterker met ingebouwde hi low??

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
bmw43

versterker met ingebouwde hi low??

Bericht door bmw43 » 08 aug 2009, 06:32

Hallo allemaal,

Deze dagen ben ik actief met mijn auto bezig (e46 cabrio)) en nu wil ik ook audio aanpassen..

Ik ben in een bezit van een 6 kanaals JBL 755.6 versterker..

Nu wil ik daar mijn woofer op aansluiten op mijn standaard radio..

Normaalgesproken moet ik high low converters kopen maar mijn versterker heeft dat al ingebouwd..

Hoef ik dan de high low converter niet te gaan kopen en hoe moet ik het aansluiten..??

Patron

Re: versterker met ingebouwde hi low??

Bericht door Patron » 08 aug 2009, 09:07

ik heb paar dagen terug mijn versterker ook via de high input geïnstalleerd, maar bij mij hoorde je vreemde elektrische, zoomende geluiden als ik motor uitdeed dus ben ik over gegaan naar de low input met high/low converters..

je kan zelf ff proberen om te kijken of het goed is, anders stap je net als mij over naar low input;)
Afbeelding

bmw43

Bericht door bmw43 » 08 aug 2009, 09:37

Maar hoe moet ik het dan aansluiten en kan ik mijn 4 boxen (2voor & 2achter) gwn behouden...

Heb ik speciale kabels nodig want mijn versterker heeft al ingebouwde (welke kabel moet ik gebruiken)

En als het niet lukt waar moet ik de converters aansluiten en wordt dan één van de speakersset uitgeschakeld..

SantraxNL

Bericht door SantraxNL » 08 aug 2009, 11:08

Een versterker heeft een low input signaal nodig om te versterken. De standaard headunit geeft alleen een high input (signaal wat naar je speakers gaat). Als je dit wilt gebruiken zal het signaal moeten worden omgezet naar low input. In jouw geval kan je versterker dat. Nou heb ik vroegah ook 2 JBL 75.4's gehad (alleen aangesloten op low input), maar ik meen me te herinneren dat de low input via een stekker gaat (lijkt op stekker in je pc). Iig zal signaal afgetapt moeten worden van je speakers. Het makkelijkst is signaal van je achterspeakers + van links en - van rechts (wel beide kanten gebruiken). Theoretisch hoe verder de highlow converter van de versterker af is, hoe storings gevoeliger het kan worden. Gezien die bij jou erin zit, zou ik eerst daarvoor gaan.
Patron schreef:ik heb paar dagen terug mijn versterker ook via de high input geïnstalleerd
@Patron: Das overigens wel apart. In je vorige draadje had ik gekeken op de website voor specs van die versterker en daar stond high input 'no' :S Zou dat misschien de reden zijn geweest ;)
...Float Like a Cadillac, Sting Like a Beemer...

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 08 aug 2009, 16:36

SantraxNL schreef:Een versterker heeft een low input signaal nodig om te versterken. De standaard headunit geeft alleen een high input (signaal wat naar je speakers gaat). Als je dit wilt gebruiken zal het signaal moeten worden omgezet naar low input. In jouw geval kan je versterker dat. Nou heb ik vroegah ook 2 JBL 75.4's gehad (alleen aangesloten op low input), maar ik meen me te herinneren dat de low input via een stekker gaat (lijkt op stekker in je pc). Iig zal signaal afgetapt moeten worden van je speakers. Het makkelijkst is signaal van je achterspeakers + van links en - van rechts (wel beide kanten gebruiken). Theoretisch hoe verder de highlow converter van de versterker af is, hoe storings gevoeliger het kan worden. Gezien die bij jou erin zit, zou ik eerst daarvoor gaan.

hier bedoel je denk ik high input.???

Low input werkt met de (in de volksmond) tulpkabels. De stekkers die ook bij je normale thuisaudio installatie gebruikt worden, wie kent ze niet die rood/witte (zwart) stekkers. De meeste aftermarket radio's werken hiermee.

High input werkt met speakersnoeren als gegevenssignaal naar je verterker toe.

Wanneer je niet in het bezit bent van een low input kan je een high input converteren naar een low input met een high/low convertor.

Meestal gaat de high-input van een versterker (als je die hebt uiteraard) via een meegeleverde stekker.
Dit is inderdaad een 4 polige stekker waar simpelweg 4 losse draden uitkomen. Deze draden kan je dan gebruiken om de (high) speakerdraden op vast te solderen. ALs je deze stekker niet meet hebt is een eventuele oplossing vaak te maken met rode "klemko" stekkertjes. Dit zit natuurlijk niet super, maar het kan een oplossing zijn.

Ook zeg je dat de convertors beter zo dicht mogelijk tegen de versterker aan geplaats moeten worden.
Ik ben dat deels met je eens, alleen mijn ervaring bij BMW is dat dit vaak slecht werkt. Ook zijn de tulpkabels vaak van veel hogere kwaliteit dan de standaard speakerkabels. Uiteraard heeft hoog voltage meer verliezen dan laag voltage, maar de kwaliteit van de kabels speelt hier ook een hele rote factor.
Tevens weet ik niet waar de filters in een bmw geplaatst zijn (misschien uitvoeringsafhankelijk) maar bij mijn auto en diverse andere e46's werkte het afnemen van het achterspeakersignaal erg slecht. De signalen die hier doorgegeven worden zijn absoluut net full-range. Het lijkt mij dat dat wel heel erg belangrijk is als je je gehele systeem wil gaan versterken.

Mijn situatie is nu:

Direct achter de radio de convertor geplaatst. 1 tulpkabel met 2 lijnen (links +/- en rechts +/-) naar achter gebracht via de middenconsole (dit i.v.m. storingen door andere elektronika in de dorpels). De versterker (kicker 700.5) heeft hiermee de low input. Mijn verterker heeft een interne doorschakeling van het ingangssignaal, vandaar maar 1 convertor
De speakers in de voordeuren vervangen door een composet van kicker (kies maar wat je wil). En het geheel even voeden met 12 V en alles juist aansluiten geeft een heerlijke geluidservaring zonder storingen met voor en achterspeakers. Uiteraard doet de sub het ook lekker. :P
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

bmw43

Bericht door bmw43 » 08 aug 2009, 21:53

Eigenlijk heb ik in mijn vorige auto een 6kanaals jbl versterker
JBL Monoblok is ontploft denk ik die gaat eruit...

1 hoedenplankspeakers van JBL
1 Composet JBL

Zijn allemaal goede speakers maar ik wil alleen nu..

Woofer aansluiten op versterker maar ik wil dan de achterboxen niet aansluiten op versterker en wil ze behouden..

Maar moet ik om de high input aan te sluiten de kabels van achterboxen gebruiken en kan ik dan nog de achterboxen gebruiken (ik wil ze niet op versterker aansluiten ik denk dat ze het niet aankunnen))

Patron

Bericht door Patron » 09 aug 2009, 12:09

Patron schreef:ik heb paar dagen terug mijn versterker ook via de high input geïnstalleerd
@Patron: Das overigens wel apart. In je vorige draadje had ik gekeken op de website voor specs van die versterker en daar stond high input 'no' :S Zou dat misschien de reden zijn geweest ;)[/quote]

er zit degelijk wel een high input in;)
Spoiler: Laat zien
http://soundstream.com/manuals/AMP/8118 ... MANUAL.pdf
het is de LW4.620
Afbeelding

bmw43

Bericht door bmw43 » 10 aug 2009, 12:25

Hoe kan ik mijn achterboxen behouden.. Ik wil ze niet opmijn versterkers aansluiten... (ik ben bang dat ze het niet redden).

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 10 aug 2009, 20:55

Gewoon versterken, dat houden ze wel, alleen niet al te hard aansturen. Ze zijn in principe alleen voor ondersteuning. Geluid blijft toch van voren komen.
Oem speakers zijn op zich niet zo heel erg slecht. Je zal je verbazen wat z nog kunnen.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”