vervangen stuur
-
velvetjones8
vervangen stuur
Goedenavond,
Beste forumleden, mijn vraag gaat over het vervangen van een 3-spaaks stuur naar een
m-stuur. Ik heb gezocht op de site en ook over heel internet, maar toch geen antwoord
kunnen op mijn vraag. Mijn vraag is : is dit mogelijk zonder dat mijn airbag lampje blijft
branden en dus mijn airbag niet herkend wordt. Het gaat om een 323ci bouwjaar juli 1999.
Ik heb nu zowel gelezen als rondgebeld en antwoorden gekregen als dat het bij sommige
modellen wel mogelijk is later 1999 en sommige modellen niet eerder 1999, maar niemand
weet exact wanneer. En aangezien ik precies in het midden zit weet ik het niet. Ik hoop dat
iemand hier een antwoord op weet ( en dan niet stuur eraf halen en dan kijken). Het
probleem ligt bij het feit of het een 1-staps airbag is of, of het een 2-staps airbag is.Ik
wil niet een m-stuur kopen stuur demonteren en alles in oude staat weer monteren en
de m-stuur weer in de verkoop doen. Hopende op een reactie waar ik echt iets aan heb.
p.s Ik weet dat 2-stage in maart 1999 geintroduceerd is.
Mvg,
Tekin.
Beste forumleden, mijn vraag gaat over het vervangen van een 3-spaaks stuur naar een
m-stuur. Ik heb gezocht op de site en ook over heel internet, maar toch geen antwoord
kunnen op mijn vraag. Mijn vraag is : is dit mogelijk zonder dat mijn airbag lampje blijft
branden en dus mijn airbag niet herkend wordt. Het gaat om een 323ci bouwjaar juli 1999.
Ik heb nu zowel gelezen als rondgebeld en antwoorden gekregen als dat het bij sommige
modellen wel mogelijk is later 1999 en sommige modellen niet eerder 1999, maar niemand
weet exact wanneer. En aangezien ik precies in het midden zit weet ik het niet. Ik hoop dat
iemand hier een antwoord op weet ( en dan niet stuur eraf halen en dan kijken). Het
probleem ligt bij het feit of het een 1-staps airbag is of, of het een 2-staps airbag is.Ik
wil niet een m-stuur kopen stuur demonteren en alles in oude staat weer monteren en
de m-stuur weer in de verkoop doen. Hopende op een reactie waar ik echt iets aan heb.
p.s Ik weet dat 2-stage in maart 1999 geintroduceerd is.
Mvg,
Tekin.
- DJLeonardo
Re: vervangen stuur
Het gaat juist om het feit dat je met een Mstuur alleen een 2 traps airbag kan plaatsen dus dan zit jij goed. Ik wist die precieze datum niet maar als jij zegt dat het Maart '99 is dan geloof ik je en heb je je antwoord. Het airbag lampje gaat niet branden als je de accu vooraf afkoppelt en je de kabels goed aansluit pas weer aankoppelen als je helemaal klaar bent. Bij mij zat het stekkertje er eerst niet goed in dus ging het lampje aan. Even langs mijn specialst geweest en gereset, klaar.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
-
velvetjones8
Dus het feit dat het vanaf maart 1999 ingevoerd is, kan ik er vanuit gaan
dat er bij mij ook een 2-staps airbag systeem in zit ????
dat er bij mij ook een 2-staps airbag systeem in zit ????
- largeproject
- Contacteer:
Nope,mijn is van september 99( kenteken),maar heeft 1 staps airbag,bij mij brand dus het lampje nu dan ook. 
- DJLeonardo
Het gaat dan waarschijnlijk ook om produktie datum en niet wanneer hij op kenteken is gezet? (want hij kan zomaar maanden in de showroom/verzamelterrein hebben gestaan...)
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
ik denk dat de meest zekere manier om dit uit te vogelen is het demonteren van je airbag en kijken hoeveel draden er uit komen. Ik meen dat er verschil in bekabeling zit van de 1-traps en 2-traps airbags.
OEM wordt overgewaardeerd
| Mijn hok
Is ook geen eenduidig antwoord op te geven. Mijn auto is 1999 juni op kenteken gezet, had een 1-traps airbag, en er zit nu een M3 stuur op met 2-traps airbag; géén lampje.
Maar dit is al zo vaak geprobeerd met verschillende resultaten dat je het beste gewoon zou kunnen proberen de airbag tijdelijk om te wisselen met die van een vriend ofzo; of kopen/laten installeren onder voorbehoud.
Even de feiten in ieder geval:
- 2-traps airbag heeft een andere aansluiting/kabelboom dan 1-traps (2 aansluitingen vs 1). De kabels worden gewoon met het stuur meegeleverd en zijn dus plug-and-play aan de airbag kant. Aangezien de slipring in beide gevallen identiek is, is het hier ook plug-and-play (met je oude stuur zijn er gewoon een aantal pinnen niet bezet).
- Een 2-traps airbag kan gewoon werken met een 1-traps airbag auto. Dit betekent echter dat als de airbag afgaat, hij altijd in de 'sterke' trap zal springen (ook bij een 'zachte' botsing) omdat hij enkel dat signaal door kan krijgen. Dit is geen probleem omdat hij dan gewoon als een 1-traps airbag functioneert, en die had je al.
- Als het airbag lampje uitgaat na contact maken betekent het dat het systeem werkt. Als het lampje nooit aankomt is het lampje zelf waarschijnlijk defect (wees dus voorzichtig hierbij). Als het lampje aanblijft, betekent dat gewoon dat je airbag niet zal functioneren bij een botsing. Eigen risico dus maar ik zou niet mijn eigen veiligheid in willen ruilen voor een ander stuurwiel.
- Koppel je accu los voordat je de airbag omwisselt, dan hoef je het lampje niet te resetten.
Maar dit is al zo vaak geprobeerd met verschillende resultaten dat je het beste gewoon zou kunnen proberen de airbag tijdelijk om te wisselen met die van een vriend ofzo; of kopen/laten installeren onder voorbehoud.
Even de feiten in ieder geval:
- 2-traps airbag heeft een andere aansluiting/kabelboom dan 1-traps (2 aansluitingen vs 1). De kabels worden gewoon met het stuur meegeleverd en zijn dus plug-and-play aan de airbag kant. Aangezien de slipring in beide gevallen identiek is, is het hier ook plug-and-play (met je oude stuur zijn er gewoon een aantal pinnen niet bezet).
- Een 2-traps airbag kan gewoon werken met een 1-traps airbag auto. Dit betekent echter dat als de airbag afgaat, hij altijd in de 'sterke' trap zal springen (ook bij een 'zachte' botsing) omdat hij enkel dat signaal door kan krijgen. Dit is geen probleem omdat hij dan gewoon als een 1-traps airbag functioneert, en die had je al.
- Als het airbag lampje uitgaat na contact maken betekent het dat het systeem werkt. Als het lampje nooit aankomt is het lampje zelf waarschijnlijk defect (wees dus voorzichtig hierbij). Als het lampje aanblijft, betekent dat gewoon dat je airbag niet zal functioneren bij een botsing. Eigen risico dus maar ik zou niet mijn eigen veiligheid in willen ruilen voor een ander stuurwiel.
- Koppel je accu los voordat je de airbag omwisselt, dan hoef je het lampje niet te resetten.
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP
Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP
Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...
-
velvetjones8
Beste mensen bedankt voor jullie informatie. Om de juiste antwoord te krijgen
moet je bij de bron zijn dat is dus de bmw dealer zelf. Wat ik heb gedaan is dat ik
hun een e-mail heb gestuurd en het probleem voorgelegd heb. En eigenlijk niet verwacht
maar gelijk een reactie terug. Hierin wordt vermeld dat de 1-staps airbag het meest is
gebruikt in de auto's met de vierhoekige stuur en de andere diamantvormige niet de
overgang was ergens tussen 1998 en 1999 maar om het helemaal zeker te maken hebben
ze mij om het chassis nummer gevraagd. Dit ga ik doen en dan kijken wat ze zegggen,
hoe jullie ook op de hoogte.
Dit is de vierhoekige stuur een link op internet snel gezocht.

moet je bij de bron zijn dat is dus de bmw dealer zelf. Wat ik heb gedaan is dat ik
hun een e-mail heb gestuurd en het probleem voorgelegd heb. En eigenlijk niet verwacht
maar gelijk een reactie terug. Hierin wordt vermeld dat de 1-staps airbag het meest is
gebruikt in de auto's met de vierhoekige stuur en de andere diamantvormige niet de
overgang was ergens tussen 1998 en 1999 maar om het helemaal zeker te maken hebben
ze mij om het chassis nummer gevraagd. Dit ga ik doen en dan kijken wat ze zegggen,
hoe jullie ook op de hoogte.
Dit is de vierhoekige stuur een link op internet snel gezocht.

Ik heb dat stuur ook maar dan zonder de knoppen. Ik zou graag zo'n zelfde stuur willen maar dan met de knoppen. Zou het vervangen van de airbag door bijvoorbeeld deze airbag: http://link.marktplaats.nl/262345145 volstaan?
| Mijn hok
-
Griffendahl
Ik weet niet hoe dat bij een stuur zit zonder, maar die knoppen zitten volgens mij gewoon los, die kan je eraf klikken/schroeven... Ik weet alleen niet of je ze dus bij jouw stuur ook ergens weer op kan klikken/schroeven
die knoppen zitten inderdaad los van de airbag maar de airbag in een stuur zonder MF is anders van vorm geloof ik
zonder MF
zonder MF
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
| Mijn hok
-
Ome Cied
een airbag met knoppen past wel op je stuur maar de knoppen zullen niet werken.
-
Griffendahl
Maar als het goed is daar dan weer een retrofit kabelboompje voor te krijgen bij de dealer.
Overgangsdatum naar nieuw type 2 faseairbag is juni 2000!
Bij de 2 fase airbag gaat bij een lichtere aanrijding 1 fase af en bij een zwaardere aanrijding gaat ook de 2e fase kort na de eerste af. Alleen dan, als beide afgaan, word de maximale capaciteit benut.
Bij plaatsen in een auto met maar 1 aansturing zal maar 1 van de 2 airbag delen aangesloten zijn en zal de airbag altijd op 1 fase afgaan. Of dit voldoende is bij een zware aanrijding???
Bij de 2 fase airbag gaat bij een lichtere aanrijding 1 fase af en bij een zwaardere aanrijding gaat ook de 2e fase kort na de eerste af. Alleen dan, als beide afgaan, word de maximale capaciteit benut.
Bij plaatsen in een auto met maar 1 aansturing zal maar 1 van de 2 airbag delen aangesloten zijn en zal de airbag altijd op 1 fase afgaan. Of dit voldoende is bij een zware aanrijding???
BMW 318CI 2003 M-Technik II 
- largeproject
- Contacteer:
Als dat zo is,zou het moeten voltstaan met een draad door te lussen zodat beide airbags worden aangestuurd.
Ach voor een aantal jaren terug hadden we helemaal geen airbag,vind het jammer dat in mijn auto het lampje brand,maar ik zou toch niet terug willen naar het oude 3 spaaks stuur.
Ach voor een aantal jaren terug hadden we helemaal geen airbag,vind het jammer dat in mijn auto het lampje brand,maar ik zou toch niet terug willen naar het oude 3 spaaks stuur.