E46 Touring speakers vervangen

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
bvdsteen

E46 Touring speakers vervangen

Bericht door bvdsteen » 15 jul 2009, 20:04

Hallo iedereen

Ik zit nu al een paar maand te zoeken op internet naar een goede oplossing voor het geluidsprobleem waar bijna elke E46 mee te kampen heeft. Tot zover ben ik al wat wijzer geraakt over de speakers in de voordeur, de afmetingen en de voorziene plaats voor aftermarket speakers. Wat met echter opvalt is dat er voor achteraan geen informatie beschikbaar is kwestie van hoe ik de ruimte openmaak en welke afmeting van speakers ik het best kan monteren. Ik ben al bij een paar winkels informatie gaan vragen maar daar konden ze ook niet helpen met de achterste speakers. Is er iemand die al wat ervaring heeft bij het aanpassen van de audio van de E46 Touring die me wat goede raad kan geven?

Ik zou vooraan Pioneer 43P811TS-1302i steken, deze leveren 130 watt. Is er iemand die ervaring heeft met deze speakers en ze mij kan aan of afraden.

Bedankt op voorhand voor jullie goede raad!

Westlander

Re: E46 Touring speakers vervangen

Bericht door Westlander » 16 jul 2009, 09:29

Achterin past een 16cm speaker, net als in de voordeur. De ruimte openmaken doe je door het bekledingspaneel te verwijderen:

- zijstuk achterbankleuning eruit
- afdekkap gordel weg
- gordel losmaken
- paneeltje tegen de acherste zijruit losklikken
- sjoroog loshalen
en dan kan het paneel er uit, redelijk veel werk dus.

Qua geluid is het niet optimaal gezien de positie van de speakers. Dus je kunt ze hooguit gebruiken voor wat rearfill, waarbij de hoge tonen nog grotendeels verloren gaan. Het is wel een goede aanvulling voor de basweergave, een setje extra 16cm speakers maakt de behoefte aan een sub weer wat kleiner. Ik heb de sound modul speakers gemonteerd, hierbij zaten schuimrubber ringen voor zowel voorop als achterop de speaker. Dit zorgt ervoor dat de geluidskamer goed afgedicht is en dus voor beter geluid.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”