Motor loopt warm

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
BMWfreakiee

Motor loopt warm

Bericht door BMWfreakiee » 30 jun 2009, 22:21

Beste e46 liefhebbers,

Ik heb een e46 320d uit 2003.

Mijn vraag is de volgende, gisteren toen me motor zo een ongeveer 10 minuten stationair draaide en toen ik terug kwam in mijn auto zag ik dat de tempratuur op 3/4 stond. Ik heb meteen de verwarming aangezet en gereden naar de garage. Toen ik nog geen minuut reed zag ik dat de motor weer op tempratuur kwam.

In de garage hebben ze het opnieuw geprobeerd met de airco aan en na ongeveer 10 minuten was het weer raak motor liep weer warm en de airco deed het ook niet. Na weer een stukje hebben gereden kwam de motor weer op tempratuur en de airco deed het weer. In de garage is tegen mij gezegd dat het aan visco koppeling ligt daarbij heb ik de dealer gebelt en schijnt dat dit model geen visco koppeling heeft en dat het elektrisch is.

Heeft iemand hier enig ervaring mee?

Alvast bedankt met vriendelijke groeten,

Ergun

B46
Contacteer:

Re: Motor loopt warm

Bericht door B46 » 01 jul 2009, 01:33

Met de huidige buitentemperaturen gebeurt dit helaas vaker.

Slaat je ventilator (achter de radiateur) wel aan?

Het zou ook een smerige/versleten radiateur kunnen zijn.
Om een lekke kop(pakking) uit te sluiten even het koelsysteem af laten persen ;)
www. M3 register .nl

jvh320D

Re: Motor loopt warm

Bericht door jvh320D » 01 jul 2009, 07:47

hoi,

Ik heb dit ook gehad. Bij was de elektrische ven kapot. Als je de auto stopt als hij op temperatuur is, draait dan de ven nog even door? Hoor je lamellen open en dicht gaan bij afzetten van de motor?

Als dat niet het geval is dan zou je even de voorste kap over de motor los moeten maken en dan zit er voor de radiateur een ven met daar omheen een huis met lamellen. Kijk even of de lamellen open gaan bij het starten of warm worden van de motor.

Gaan de lamellen open maar gaat de ven niet draaien dan kun je de stekkers (2 stuks) even losmaken en doormeten (bovenste stekker).

zijn de waarden niet goed dan is je ven of de regelaar daarvan kapot. De regelaar bepaald hoe hard de ven draait.
Voor ongeveer €150,-- heb je een 2e handse.

het vervangen hiervan duurt ongeveer 30 min.

Maak het vacuumslangetje van de lamellen los (tussen de radiatuurdop en het vent. huis)
Maak de stekkers los
Draait het boutje links boven op het vent. huis los (als het goed is is het er maar 1)
Daarna kun je de hele ven inclusief huis zo optillen en eruit halen

Het plaatsen van de nieuwe spreekt voor zich.

groeten

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”