OEM versterker?
OEM versterker?
Omdat er veel verschillende meningen zijn over de geluidskwaliteit van de OEM geluidsinstallatie van de E46, wil ik graag weten of je bij een standaard installatie ook een versterker hebt?
Bij mijn instructie boekjes etc. zit namelijk ook een apart boekje (naast het instructieboekje voor de radio), en daar wordt over de sound module gesproken. Daarin staat iets over een versterker van 4x25 watt RMS, en ook op ETK vind ik deze versterker weer terug. Volgens mij heb ik deze dan ook, maar heeft iedereen die of was dit een aparte optie?
Ik vind het geluid overigens echt niet beroerd klinken bij mij! Mid en hoog klinken best goed, alleen mis ik wat bas..
Bij mijn instructie boekjes etc. zit namelijk ook een apart boekje (naast het instructieboekje voor de radio), en daar wordt over de sound module gesproken. Daarin staat iets over een versterker van 4x25 watt RMS, en ook op ETK vind ik deze versterker weer terug. Volgens mij heb ik deze dan ook, maar heeft iedereen die of was dit een aparte optie?
Ik vind het geluid overigens echt niet beroerd klinken bij mij! Mid en hoog klinken best goed, alleen mis ik wat bas..
Re: OEM versterker?
Radio levert echt geen 4*25 W RMS hoor.. Is ook gewoon onmogelijk met een gewone radio eindversterker op 4 ohm luidsprekers.
Sound module is een pakket wat achteraf ingebouwd kon worden bij een e46 met een standaard audio systeem.
Bestaat uit andere speakers en een versterker (soms ook een subje). Systeem is vrij zeldzaam maar klinkt niet slecht, alleen het laag houd niet over..
Sound module is een pakket wat achteraf ingebouwd kon worden bij een e46 met een standaard audio systeem.
Bestaat uit andere speakers en een versterker (soms ook een subje). Systeem is vrij zeldzaam maar klinkt niet slecht, alleen het laag houd niet over..
BMW 318CI 2003 M-Technik II 
Thanks KJ-bmw!
Leuk om te weten! Het klinkt inderdaad zeker niet slecht, een sub ontbreekt helaas bij mij, maar dat is ook het enige wat ik mis.
Leuk om te weten! Het klinkt inderdaad zeker niet slecht, een sub ontbreekt helaas bij mij, maar dat is ook het enige wat ik mis.
-
TheDonR
Wat zijn de alternative mogelijkheden qua OEM standaard sound?
En waar kan je bv het HK set kopen en/of laten inbouwen los van de dealer, geluidkwaliteit is belangrijk, zeker in lange ritten echter de hoofdprijs betalen :?
En waar kan je bv het HK set kopen en/of laten inbouwen los van de dealer, geluidkwaliteit is belangrijk, zeker in lange ritten echter de hoofdprijs betalen :?
-
Jussi
Veel liezer een set pasklare aftermarket speakers dan die set HK die veel geld kost in verhouding tot wat hij levert. :r
- Westlander
check m'n DIY eens:TheDonR schreef:Wat zijn de alternative mogelijkheden qua OEM standaard sound?
http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f=34&t=6630
Ik heb geen ervaring met HK maar dit sound moduul zou beter moeten klinken. Alleen aftermarket speakers met de gewone radio schiet je wel wat mee op maar niet heel veel, en als je er ook een aftermarket versterker bij gaat zetten maakt het qua kosten weer weinig uit.
- Marvin 328iT
Ik ben het er niet mee eens als je zegt dat aftermarket net zo duur is als oem..
Sowieso is de kwaliteit stukken beter als oem, en ik heb ff snel een berekeningetje gemaakt met alleen maar Audiosystem spullen(oem pasvorm) icm I-sotec versterker(PNP 4x65watt), en als ik de duurste(x-ion) composet neem, dan kom ik bij elkaar op zo'n 569,- euro....voor de Radion set gaat daar nog 50,- euro vanaf!
Ik had zelf in m'n 328i Touring het Hifi soundsystem met 12 speakers + versterker zitten, en wat vond ik dat zwaar tegenvallen zeg...ik heb het er ook vrij snel uitgehaald!
Maar misschien ben ik qua geluid wel een zeikerd
gr.
Marvin
Sowieso is de kwaliteit stukken beter als oem, en ik heb ff snel een berekeningetje gemaakt met alleen maar Audiosystem spullen(oem pasvorm) icm I-sotec versterker(PNP 4x65watt), en als ik de duurste(x-ion) composet neem, dan kom ik bij elkaar op zo'n 569,- euro....voor de Radion set gaat daar nog 50,- euro vanaf!
Ik had zelf in m'n 328i Touring het Hifi soundsystem met 12 speakers + versterker zitten, en wat vond ik dat zwaar tegenvallen zeg...ik heb het er ook vrij snel uitgehaald!
Maar misschien ben ik qua geluid wel een zeikerd
gr.
Marvin
Je hebt de Sound Module nog niet gehoord Marvin
Ik ben ook een zeikerd op audio gebied, heb mijn vorige auto's ook altijd volgehangen met installaties. M'n E36 coupé was ook uitgerust met Audio system (incl. versterkers daarvan, deuren isoleren etc.), klonk super, maar m'n huidige Sound Module in de E46 klinkt kwalitatief toch beter. Het enige wat ik mis is serieuze basweergave. Ook die is niet slecht, maar een sub bereikt natuurlijk een stukje meer.
Ik ben ook een zeikerd op audio gebied, heb mijn vorige auto's ook altijd volgehangen met installaties. M'n E36 coupé was ook uitgerust met Audio system (incl. versterkers daarvan, deuren isoleren etc.), klonk super, maar m'n huidige Sound Module in de E46 klinkt kwalitatief toch beter. Het enige wat ik mis is serieuze basweergave. Ook die is niet slecht, maar een sub bereikt natuurlijk een stukje meer.
-
Jussi
De E46 zit dan ook een stukje beter ineen dan de e36. Akoestisch gezien dan toch. Zelfs met OEM in de e46 hoor je dat de geluidsweergave veel beter is dan in een e36. De Sound Module heb ik nog niet gehoord maar als het een beetje is zoals de Harman Kardon installatie, moet IK er alleszinds niets van hebben.
Groet,
Groet,
- Westlander
Ga je dan uit van één of twee composets? Bij het sound moduul monteer je zowel voorin als acherin een composet.Marvin 328iT schreef:Ik ben het er niet mee eens als je zegt dat aftermarket net zo duur is als oem..
mijn aanname was gebaseerd op:
2x audio system X-ion compo: 2x 200 = € 400,-
versterker 4-kanaals: € 200,- (aanname)
high-low conversters: 2x € 70,- = € 140,-
en dan nog bedrading, een goede voedingskabel met zekeringhouder kost ook een paar tientjes.
maar het kan natuurlijk zijn dat ik met deze schatting een beetje te hoog zit, ik ben benieuwd hoe jij rekent?
Even het plaatje gepikt van westlander, vergelijking tussen stereo, HK en sound module:Jussi schreef:De Sound Module heb ik nog niet gehoord maar als het een beetje is zoals de Harman Kardon installatie, moet IK er alleszinds niets van hebben.

- Marvin 328iT
@Westlander en Hanse46
Je gebruikt maar 1 composet!....
Bij het gebruik van 2 composets betekent het ook dat je ook tweeters achterin gaat gebruiken....en da's een doodzonde!
Elke caraudiofanaat weet dat je voor een goed stereobeeld het geluid van voor moet laten komen(net zoals dat je bij een concert bent)...dat betekend dus dat je dan sowieso geen tweeters van achteren moet laten spelen.
En dat is ook iets waarom ik mijn twijfels heb bij zo'n soundmodul..ook tweeters achterin :?
btw.
Een HK/soundmodul versterker(met ingebouwde cross-overs) geeft naar schatting ook maar 4x30watt rms...is nog een reden waarom ik m'n twijfels heb of dat een soundmodul beter klinkt als aftermarket met een 4x50watt rms versterker
Maar goed, hier ff een snelle setup:
VOOR
Audiosystem
Radion composet...150,- euro
of
X-ion composet...200,- euro
of
Rainbow IQ 265.25 composet...139,-(http://www.powercarhifi.nl/webshop/inde ... 1339739f44)
ACHTER(rear-fill)
Audiosystem
set 165mm mid/bass speakers uit de radion/X-ion lijn(gebruiken dezelfde mid/bassen)...100,- euro
VERSTERKER
Blaupunkt THA 475(4x75watt)...183,72 (ebay)
kabelset THA e46 +/- 45,- euro
of
I-sotec auxgate connect (4x40watt èn aux/mp3 aansluiting!)...118,- euro(99,-+ 19,- euroverzendkosten ebay)
of
I-sotec I-soamp (4x65watt)...229,euro(verzendkosten?)
I-sotec voertuigspecifiek kabel...30,-euro
In het duurste geval ben je dus een kleine 600,- euro kwijt, maar dan heb je wel een goede installatie die onzichtbaar(oem style) in te bouwen is, een goede pasvorm heeft(oem), plug 'n play is, genoeg vermogen levert, en ook kwalitatief goed is!
Ohja, ik wil graag nog eens een keer dat soundmodul beluisteren...en wie weet kom ik dan wel terug op mijn bedenkingen over dat soundmodul.
gr.
Marvin
Je gebruikt maar 1 composet!....
Bij het gebruik van 2 composets betekent het ook dat je ook tweeters achterin gaat gebruiken....en da's een doodzonde!
Elke caraudiofanaat weet dat je voor een goed stereobeeld het geluid van voor moet laten komen(net zoals dat je bij een concert bent)...dat betekend dus dat je dan sowieso geen tweeters van achteren moet laten spelen.
En dat is ook iets waarom ik mijn twijfels heb bij zo'n soundmodul..ook tweeters achterin :?
btw.
Een HK/soundmodul versterker(met ingebouwde cross-overs) geeft naar schatting ook maar 4x30watt rms...is nog een reden waarom ik m'n twijfels heb of dat een soundmodul beter klinkt als aftermarket met een 4x50watt rms versterker
Maar goed, hier ff een snelle setup:
VOOR
Audiosystem
Radion composet...150,- euro
of
X-ion composet...200,- euro
of
Rainbow IQ 265.25 composet...139,-(http://www.powercarhifi.nl/webshop/inde ... 1339739f44)
ACHTER(rear-fill)
Audiosystem
set 165mm mid/bass speakers uit de radion/X-ion lijn(gebruiken dezelfde mid/bassen)...100,- euro
VERSTERKER
Blaupunkt THA 475(4x75watt)...183,72 (ebay)
kabelset THA e46 +/- 45,- euro
of
I-sotec auxgate connect (4x40watt èn aux/mp3 aansluiting!)...118,- euro(99,-+ 19,- euroverzendkosten ebay)
of
I-sotec I-soamp (4x65watt)...229,euro(verzendkosten?)
I-sotec voertuigspecifiek kabel...30,-euro
In het duurste geval ben je dus een kleine 600,- euro kwijt, maar dan heb je wel een goede installatie die onzichtbaar(oem style) in te bouwen is, een goede pasvorm heeft(oem), plug 'n play is, genoeg vermogen levert, en ook kwalitatief goed is!
Ohja, ik wil graag nog eens een keer dat soundmodul beluisteren...en wie weet kom ik dan wel terug op mijn bedenkingen over dat soundmodul.
gr.
Marvin
Laatst gewijzigd door Marvin 328iT op 24 jun 2009, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
REVIN short shifters! Voor bijna alle BMW's.
6-naar-4 of 8-naar-4 cilinder toerentalsignaal omvormers, voor als de codeerpluggen niet verkrijgbaar zijn.
De AutoFans.nl Trackday kalender!
6-naar-4 of 8-naar-4 cilinder toerentalsignaal omvormers, voor als de codeerpluggen niet verkrijgbaar zijn.
De AutoFans.nl Trackday kalender!
-
Jussi
Marvin 328iT: Kan je ook even wat links droppen waar ik die spullen daadwerkelijk tegen die prijzen kan vinden?