Zoem na uitschakelen EGR
Re: Zoem na uitschakelen EGR
Ik had een probleem met de jaloezien achter de radiateur. Dit heeft alleen de 4 cylinder diesel, de 6cyl heeft dit niet. Als je je vacuumslang volgt naar de radiateur zie je een potje zitten en deze versteld door middel van vacuum de jaloezien. Als je de motor start moet deze dicht gaan en als de motor heet is moet deze open gaan geloof ik. Bij mij was dit potje kapot waardoor hij ook vacuumlek was.. Dit kan natuurlijk het een en ander schelen! Je kon het zien doordat de jaloezien niet dicht gingen bij het starten van de motor. Toen ik met een slangetje aan het potje zoog, zoog ik lucht op maar de jaloezien deden niets.
Tot vandaag de dag snap ik nog steeds niet waarom ze uitlaat gassen de inlaat in rammen want de ellende die je er van hebt is groter dan de voordelen ervan. Nieuwe technieken moeten er voor zorgen dat uitlaatgassen NA het roetfilter gebruikt worden... wie weet lost het alle problemen op.
Tot vandaag de dag snap ik nog steeds niet waarom ze uitlaat gassen de inlaat in rammen want de ellende die je er van hebt is groter dan de voordelen ervan. Nieuwe technieken moeten er voor zorgen dat uitlaatgassen NA het roetfilter gebruikt worden... wie weet lost het alle problemen op.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Iemand ????Acidfever schreef:Ik blijf echter nog steeds benieuwd wat de zoem/brom is als ik mijn motor uitschakel. Iemand anders enig idee?
- Spoiler: Laat zien
Laatst gewijzigd door BoMeWm op 10 feb 2009, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ga binnenkort eens een paar meter vacuumslang bestellen en het hele vacuumsysteem van nieuwe slangen voorzien.
Vertrouw helemaal niet dat dat helemaal goed zit en het feit dat de slang bij de EGR erg broos aanvoelde maakt dat alleen maar erger.
De zoem die ik hoor zou best eens bij de radiator vandaan kunnen komen en mogelijk was mijn vacuum systeem met de EGR aangesloten helemaal niet in orde en gingen die lamellen helemaal niet open en dicht. In ieder geval goede tip, ga ik eens naar kijken.
Weet iemand hoeveel slang je nodig hebt voor de hele boel?
Vertrouw helemaal niet dat dat helemaal goed zit en het feit dat de slang bij de EGR erg broos aanvoelde maakt dat alleen maar erger.
De zoem die ik hoor zou best eens bij de radiator vandaan kunnen komen en mogelijk was mijn vacuum systeem met de EGR aangesloten helemaal niet in orde en gingen die lamellen helemaal niet open en dicht. In ieder geval goede tip, ga ik eens naar kijken.
Weet iemand hoeveel slang je nodig hebt voor de hele boel?
Acidfever, zat me net te bedenken. Uit welk bouwjaar is jouw auto? Ik lees namelijk op internet dat modellen rond de 2004 een foutmelding krijgen maar misschien is jouw auto wel van daarvoor. Mijne is van 08-2003 dus ben benieuwd of jouw auto jonger is.
Marcel.
Marcel.
-
AlpinaDrachten
waar staat die info?
Ik dacht dat het vanaf de facelift zo was...
Ik dacht dat het vanaf de facelift zo was...
MIjn auto is van 01-2004, een facelift dus en krijg geen foutmelding.marsje schreef:Acidfever, zat me net te bedenken. Uit welk bouwjaar is jouw auto? Ik lees namelijk op internet dat modellen rond de 2004 een foutmelding krijgen maar misschien is jouw auto wel van daarvoor. Mijne is van 08-2003 dus ben benieuwd of jouw auto jonger is.
Marcel.
Thanks Acidfever. Zodra het ophoud met sneeuwen gaat bij mij ook het slangetje dicht. Ik heb bij mijn vorige Alfa gezien hoe dicht het gaat koeken dus dat wil ik bij deze auto voorzijn.
Nou, ik was van plan om vandaag de EGR eerst eens schoon te maken en daarna het slangetje af te sluiten. Nadat ik de EGR slang los had kon ik redelijk goed naar binnen kijken. En ik moet zeggen, hij zag er behoorlijk schoon uit. Het was wel zwart overal maar nergens dikke lagen. Ben ik dus maar niet verder mee gegaan want hier viel niet veel winst te halen. Vraag me overigens wel af of de andere kant wel enorm vervuilt kan zijn nu ik de boel weer dicht heb zitten maar de foto's die ik op het engelse forum zie zijn vele malen erger dan ik bij mij zag...
Daarna een schroef afgezaagd zodat het niet-schroefdraad-gedeelte in het slangetje paste. Vervolgens het tuitje van het membraan ook netjes afgesloten. Daarna de motor even gestart en geen foutmeldingen.
Morgen maar eens proefrijden naar mijn werk en kijken of hij minder rookt. Op zich zie ik geen zwarte rook maar meer een beetje een grijze rook als ik het gas intrap. Ben zeer benieuwd of dit nu minder/weg is.
Wat mij trouwens ook opviel was dat de dikke slang aan de ingang van de EGR met een hele simpele klemverbinding vastzat. Vond ik een beetje raar omdat hier wel de turbodruk op komt te slaan. Blijkbaar gaat het wel goed.
Wordt vervolgd.
Daarna een schroef afgezaagd zodat het niet-schroefdraad-gedeelte in het slangetje paste. Vervolgens het tuitje van het membraan ook netjes afgesloten. Daarna de motor even gestart en geen foutmeldingen.
Morgen maar eens proefrijden naar mijn werk en kijken of hij minder rookt. Op zich zie ik geen zwarte rook maar meer een beetje een grijze rook als ik het gas intrap. Ben zeer benieuwd of dit nu minder/weg is.
Wat mij trouwens ook opviel was dat de dikke slang aan de ingang van de EGR met een hele simpele klemverbinding vastzat. Vond ik een beetje raar omdat hier wel de turbodruk op komt te slaan. Blijkbaar gaat het wel goed.
Wordt vervolgd.
Net even een kwartiertje proefgereden. De eerste paar keren wat steviger optrekken zag ik nog wel rook maar daarna helemaal niets meer. 's avonds is het goed te zien in de koplampen van je achterligger. Ook geen foutmeldingen gezien.
Ben benieuwd of het nu helemaal weg is of dat je toch na een tijdje rustig rijden de eerste paar keer weer wat pluimen ziet. De tijd zal het leren.
In ieder geval is mijn inlaatspruitstuk nu gewaarborgd om schoon te blijven.
Ben benieuwd of het nu helemaal weg is of dat je toch na een tijdje rustig rijden de eerste paar keer weer wat pluimen ziet. De tijd zal het leren.
In ieder geval is mijn inlaatspruitstuk nu gewaarborgd om schoon te blijven.
-
AlpinaDrachten
@ marsje
beetje hoort erbij he!!
beetje hoort erbij he!!
Uiteraard maar we gaan wel voor het maximaal haalbare ;D
Ik heb vandaag ook eens het darmpje van de EGR afgesloten en direct getest. Blijkt dat er bij mij dus ook een zoem is na het uitzetten die zo'n 10 sec aanhoudt en stilletjes wegzakt. Ik had de motorkap enzo nog open, het geluid kwam uit de richting vanwaar het vacuumdarmpje komt.BoMeWm schreef:Iemand ????Acidfever schreef:Ik blijf echter nog steeds benieuwd wat de zoem/brom is als ik mijn motor uitschakel. Iemand anders enig idee?
- Spoiler: Laat zien
Ik heb de EGR daarna terug aangesloten en de zoem was er niet meer. Zou wel eens willen weten wat precies de oorzaak is en of het kwaad kan...
-
Stefan
Het is het vacuum van de afgesloten EGR klep. Als je het slangetje weer openmaakt is het zoemend geluid weer weg.quote="Acidfever"]Ik heb gisteren mijn ERG buiten werking gesteld door de vacuumbuis die de EGR bedient af te dichten. Ook de kant van de EGR heb ik met een afgedicht buisje afgesloten tegen eventueel stof enzo.
Ik heb dit gedaan omdat mijn EGR na schoonmaken weer 2 weken goed werkte maar daarna de auto toch weer ging roeten. Ik hoorde veel over eventuele storings meldingen maar na een flink aantal (150+) km rijden heb ik nog geen melding gezien (maar misschien krijg je deze alleen op de computer).
Echter heb ik wel iets anders. Als ik het contact uitzet dan hoor ik nog een aantal seconden een soort zoemend geluid onder de motorkap vandaan komen dat langzaam wegzakt. Weet iemand wat dit kan zijn?
Verder merk ik ook wel dat de motor iets minder snel op temperatuur komt maar dit is ook wel logisch lijkt me. De buis die normaal de uitlaatgassen aanvoert blijft nu ook helemaal koud en dat was eerst wel anders.
Ik vraag me dus af wat het zoemende geluid is en of het kwaad kan. Het gaat om een 320d automaat uit 2004.[/quote]
Ik heb dit gedaan omdat mijn EGR na schoonmaken weer 2 weken goed werkte maar daarna de auto toch weer ging roeten. Ik hoorde veel over eventuele storings meldingen maar na een flink aantal (150+) km rijden heb ik nog geen melding gezien (maar misschien krijg je deze alleen op de computer).
Echter heb ik wel iets anders. Als ik het contact uitzet dan hoor ik nog een aantal seconden een soort zoemend geluid onder de motorkap vandaan komen dat langzaam wegzakt. Weet iemand wat dit kan zijn?
Verder merk ik ook wel dat de motor iets minder snel op temperatuur komt maar dit is ook wel logisch lijkt me. De buis die normaal de uitlaatgassen aanvoert blijft nu ook helemaal koud en dat was eerst wel anders.
Ik vraag me dus af wat het zoemende geluid is en of het kwaad kan. Het gaat om een 320d automaat uit 2004.[/quote]
Even een update:
Ik rijd nu al geruime tijd met de EGR ujitgeschakeld.
Roeten is nog steeds weg, geluid onder de motorkap blijf ik af en toe horen bij uitschakelen motor.
Heb ook nog steeds geen idee waar het vandaan komt maar heb niet het idee dat het kwaad kan.
Wil nog wel even alle vacuumslangen vervangen binnenkort maar dat zal voor dat geluid geen verschil maken denk ik.
Ik rijd nu al geruime tijd met de EGR ujitgeschakeld.
Roeten is nog steeds weg, geluid onder de motorkap blijf ik af en toe horen bij uitschakelen motor.
Heb ook nog steeds geen idee waar het vandaan komt maar heb niet het idee dat het kwaad kan.
Wil nog wel even alle vacuumslangen vervangen binnenkort maar dat zal voor dat geluid geen verschil maken denk ik.
-
fabricsman
Hallo AcidFever,
Heb je verhaal helemaal gelezen en durf nu dankzij jouw ervaring ook wel de stap te wagen om de egr uit te schakelen.
Ik heb een FL 320D automaat en was bang dat ik dan een storing zou krijgen. Maar nu wil ik het er wel op wagen.
Ik wordt helemaal gek van de pluimen, vooral nu da avond weer zo vroeg valt zie je het goed bij je achterligger. Vind het zelfs asociaal die wolken. Alleen daarom hadden ze het er al nooit in moeten stoppen.
Ik ga het van het weekend proberen en zal mijn bevindingen hier dan melden.
Heb je verhaal helemaal gelezen en durf nu dankzij jouw ervaring ook wel de stap te wagen om de egr uit te schakelen.
Ik heb een FL 320D automaat en was bang dat ik dan een storing zou krijgen. Maar nu wil ik het er wel op wagen.
Ik wordt helemaal gek van de pluimen, vooral nu da avond weer zo vroeg valt zie je het goed bij je achterligger. Vind het zelfs asociaal die wolken. Alleen daarom hadden ze het er al nooit in moeten stoppen.
Ik ga het van het weekend proberen en zal mijn bevindingen hier dan melden.