Hallo allemaal,
Ik heb me zojuist even voorgesteld, maar heb ook meteen een toch ietwat brandende vraag die ik als kersverse gebruiker toch wil stellen. Ben sinds een week of 3 namelijk in het bezit van een 2002 E46 320d Touring met een handbediende airco.
Ik weet dat hier op dit forum al vaker over is geschreven, maar ik krijg volgende niet duidelijk.
Ik wil namelijk zeer graag naar de climat control ombouwen maar heb daar geen kleine duizend euro voor over.
In eerdere onderwerpen is mij duidelijk geworden dat er mensen zijn die de ombouw namelijk volledig hebben moeten doen (gehele uitbouw dashboard, etc.), dit omdat ook de klepbediening aangepast zou moeten worden om met een cc-unit aangestuurd te kunnen worden.
Daarentegen zijn er ook mensen zijn die alleen de bedieningsunit hebben vervangen. Enige dat bij dit laatste geval niet zou werken is de uac, maar dat is logisch.
Is er bij iemand duidelijk geworden in welke gevallen alleen het vervangen van de bedieningsunit wel kan?
Heeft dit te maken met een bepaald bouwjaar van de auto of een bepaald nummer van de unit die zich wel voor eenvoudige omruil leent? Of misschien een combinatie hiervan? Ik heb mijn bedieningsunit even losgehad en zag dat er 4 stekers op aangesloten zitten.
Daarnaast vroeg ik me af of de achterklep van de touring ook zichzelf behoort dicht te trekken net als bij mijn vorige E39 touring? De E46 touring heeft wel een electrische ontgrendeling, maar moet nu namelijk gewoon met een flinke zwieper dichtgegooid worden.
Alvast bedankt!!
Ombouw handbediende airco naar climat control
Re: Ombouw handbediende airco naar climat control
Onzin dat alleen de uac niet werkt met alleen een digitaal paneeltje.
Voor de ombouw je een set nodig, kost iets van 300 euro+een digitaal paneeltje wat gebruikt ongeveer 150 euro kost.
Probleem is als je aleen het paneeltje ervoor plakt de stand van de kleppen niet meer kunt bedienen, zodat je de luchtstromen niet meer kunt regelen zoals bijvoorbeeld naar de voeten of alleen onder de voorruit.
Naar mijn weten gaat de achterklep niet automatisch dicht bij de touring.
Voor de ombouw je een set nodig, kost iets van 300 euro+een digitaal paneeltje wat gebruikt ongeveer 150 euro kost.
Probleem is als je aleen het paneeltje ervoor plakt de stand van de kleppen niet meer kunt bedienen, zodat je de luchtstromen niet meer kunt regelen zoals bijvoorbeeld naar de voeten of alleen onder de voorruit.
Naar mijn weten gaat de achterklep niet automatisch dicht bij de touring.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Van de ACC kan ik je niets vertellen....
De achterklep trekt zich idd niet dicht, je kunt allen het raampje op afstand ontgrendelen via de sleutel.
heb je al gestemd voor het Touringmodel?, volg de link in m'n onderschrift
De achterklep trekt zich idd niet dicht, je kunt allen het raampje op afstand ontgrendelen via de sleutel.
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|
|Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Alleen een clima paneeltje plaatsen gaat echt niet goed werken hoor!
Inderdaad werkt auc niet omdat er bij handbediende airco geen auc sensor in de auto is ingebouwd.
Nog erger is echter het feit dat de luchtverdeling niet regelbaar is.. Bij een handbediende airco worden de kleppen voor voorruit, gezicht en voeten verdeling van de lucht door 1 servo in combinatie met een paar tandwieltjes versteld.
Bij de climate control hebben deze kleppen echter allemaal een eigen servo (motor). Vervang/plaats je nu alleen het clima-paneeltje dan gaat het enkele servo motortje de gekste standen aannemen waardoor de lucht verdeling voor geen meter meer werkt. Hierdoor kan de airco ook in de auto-stand niet echt goed regelen...
Ombouw kost echter geen 1000 euro hoor, dit kan voor aanzienlijk minder. Mocht je meer info willen hierover kan je altijd even een PM sturen, heb al meerdere e46's omgebouwd..
KJ
Inderdaad werkt auc niet omdat er bij handbediende airco geen auc sensor in de auto is ingebouwd.
Nog erger is echter het feit dat de luchtverdeling niet regelbaar is.. Bij een handbediende airco worden de kleppen voor voorruit, gezicht en voeten verdeling van de lucht door 1 servo in combinatie met een paar tandwieltjes versteld.
Bij de climate control hebben deze kleppen echter allemaal een eigen servo (motor). Vervang/plaats je nu alleen het clima-paneeltje dan gaat het enkele servo motortje de gekste standen aannemen waardoor de lucht verdeling voor geen meter meer werkt. Hierdoor kan de airco ook in de auto-stand niet echt goed regelen...
Ombouw kost echter geen 1000 euro hoor, dit kan voor aanzienlijk minder. Mocht je meer info willen hierover kan je altijd even een PM sturen, heb al meerdere e46's omgebouwd..
KJ
BMW 318CI 2003 M-Technik II 
-
ErwinJ
Opt1mus schreef:
Mooi, dan is het mechanisme van de achterklep niet kapot
Heb meteen gestemd. Touring erg in trek!
-
ErwinJ
Bedankt voor de snelle reacties.
Begrijp dat de meldingen van diegenen die aangeven dat een simpele omwisseling van de unit mogelijk moet zijn, dus niet kunnen kloppen.
Had een kleine hoop dat het wel mogelijk zou zijn.
Door de aanvullende info van KJ begrijp ik nu ook waarom de bedieningsunit van de handmatige airco (die toch ook de kleppen electrisch bediend) niet zomaar vervangen kan worden door die van de climat control
Begrijp dat de meldingen van diegenen die aangeven dat een simpele omwisseling van de unit mogelijk moet zijn, dus niet kunnen kloppen.
Had een kleine hoop dat het wel mogelijk zou zijn.
Door de aanvullende info van KJ begrijp ik nu ook waarom de bedieningsunit van de handmatige airco (die toch ook de kleppen electrisch bediend) niet zomaar vervangen kan worden door die van de climat control
Nu de temperaturen weer wat geen stijgen zal ik eens kijken of ik kan wennen aan de huidige airco. Misschien dat ik anders toch maar tot ombouw moet overgaan.KJ_bmw schreef:Bij een handbediende airco worden de kleppen voor voorruit, gezicht en voeten verdeling van de lucht door 1 servo in combinatie met een paar tandwieltjes versteld.
Bij de climate control hebben deze kleppen echter allemaal een eigen servo (motor).