Doorrijden of weg doen?
Geplaatst: 04 mar 2024, 16:53
Ha Mede forum gebruikers. Ik heb hier wel eens eerder wat gevraagd of bijgedragen over kleine praktische problemen of defecten. Maar nu stel ik de vraag waar we denk ik allemaal wel eens mee worstelen. Steken we nog wat meer in onderhoud en rijden we door of doen we de auto weg en kijken we voor iets nieuwers. Niemand heeft hierin dek ik het absolute antwoord, maar ik ben nieuwsgierig naar jullie gedachtes.
Een stukje context:
Ik rij een BMW 520D F11 uit 2013. We hebben hem ongeveer 3,5 jaar geleden gekocht met 240d km, de teller staat nu op 350d km. Deze 110d km was niet zonder problemen wat maakt dat het geen goedkope auto was in onderhoud. Dingen die ik tegen ben gekomen zijn.
- lekke balg
- compressor stuk
- dynamo stuk
- vocht in koplampen
- motorsteunen vervangen
- Spontaan olie verlies via carterpan en oliefilter
- defecte digitale oliepijlstok
- defect relay lucht vering
en hiernaast uiteraard het standaard onderhoud zoals banden, remmen, filters etc. Onderhoud was duur, maar daar staat tegenover dat ik hem particulier en redelijk scherp heb gekocht.
De auto heeft ons best een aantal keer laten staan, wat maakt dat ik hem wat minder vertrouw. Tegelijkertijd rijdt hij fantastisch en vind ik het nog steeds een mooie auto.
De tweedehands markt is anders dan toen ik deze auto kocht dus een nieuwere oude auto (+- 2016) is toch weer een flinke investering en ik ben deze auto nog niet zat (als hij het doet
) Heeft er iemand ervaring met deze auto met hogere KM standen, wat mag je verwachten, of waar moet ik rekening mee houden qua onderhoud. En wat zou jij meenemen in je overwegingskader. Ik ben benieuwd naar alle gedachtes en reacties :-)

Een stukje context:
Ik rij een BMW 520D F11 uit 2013. We hebben hem ongeveer 3,5 jaar geleden gekocht met 240d km, de teller staat nu op 350d km. Deze 110d km was niet zonder problemen wat maakt dat het geen goedkope auto was in onderhoud. Dingen die ik tegen ben gekomen zijn.
- lekke balg
- compressor stuk
- dynamo stuk
- vocht in koplampen
- motorsteunen vervangen
- Spontaan olie verlies via carterpan en oliefilter
- defecte digitale oliepijlstok
- defect relay lucht vering
en hiernaast uiteraard het standaard onderhoud zoals banden, remmen, filters etc. Onderhoud was duur, maar daar staat tegenover dat ik hem particulier en redelijk scherp heb gekocht.
De auto heeft ons best een aantal keer laten staan, wat maakt dat ik hem wat minder vertrouw. Tegelijkertijd rijdt hij fantastisch en vind ik het nog steeds een mooie auto.
De tweedehands markt is anders dan toen ik deze auto kocht dus een nieuwere oude auto (+- 2016) is toch weer een flinke investering en ik ben deze auto nog niet zat (als hij het doet

