turbo vervangen bij melding voorzichtig voortrijden
turbo vervangen bij melding voorzichtig voortrijden
Beste forum leden,
Sinds begin febr. in het trotse bezit van een 520i (2012) met een N40 blok. Het was even slikken want ik kon vrij snel de luchtbalgen vervangen en heb toch ook maar besloten de distributieketting te gaan vervangen. Als het daar nou bij zou blijven...
Al vrij snel, bij stevig optrekken, kreeg ik de melding 'voorzichtig voortijden'. Geen vermogensverlies maar wel ...paniek! Snel uit laten lezen. De code weet ik niet niet maar de BMW specialist gaf aan dat er een storing zat op de wastegate klep van de Turbo. Met tevens de opmerking: als dit op een gegeven moment vaker voor komt en ook vermogensverlies veroorzaakt, dan is alleen vervanging van de turbo een oplossing....
Vanochtend was het helaas zo ver: bij gas loslaten kwam de melding terug. Dat was vreemd want ik had 'm al even niet gehad en kreeg deze normaal alleen bij accelereren. En nu helaas wel met vermogensverlies.... Hij rijdt nog wel maar start moeilijker en volgens mij rij ik nu zonder dat de turbo mee doet.
Wat denken jullie ?! Is echt de enige optie de turbo in z'n geheel te vervangen? Of zijn er andere mogelijkheden?!
Ik hoop dat jullie technische kennis mij verder kan helpen! Alle reacties zijn welkom!
Sinds begin febr. in het trotse bezit van een 520i (2012) met een N40 blok. Het was even slikken want ik kon vrij snel de luchtbalgen vervangen en heb toch ook maar besloten de distributieketting te gaan vervangen. Als het daar nou bij zou blijven...
Al vrij snel, bij stevig optrekken, kreeg ik de melding 'voorzichtig voortijden'. Geen vermogensverlies maar wel ...paniek! Snel uit laten lezen. De code weet ik niet niet maar de BMW specialist gaf aan dat er een storing zat op de wastegate klep van de Turbo. Met tevens de opmerking: als dit op een gegeven moment vaker voor komt en ook vermogensverlies veroorzaakt, dan is alleen vervanging van de turbo een oplossing....
Vanochtend was het helaas zo ver: bij gas loslaten kwam de melding terug. Dat was vreemd want ik had 'm al even niet gehad en kreeg deze normaal alleen bij accelereren. En nu helaas wel met vermogensverlies.... Hij rijdt nog wel maar start moeilijker en volgens mij rij ik nu zonder dat de turbo mee doet.
Wat denken jullie ?! Is echt de enige optie de turbo in z'n geheel te vervangen? Of zijn er andere mogelijkheden?!
Ik hoop dat jullie technische kennis mij verder kan helpen! Alle reacties zijn welkom!
Re: turbo vervangen bij melding voorzichtig voortrijden
oei... vervelend allemaal.
je hebt volgens mij een n20. maar dat terzijde...
je hebt de turbo en enkele actuator(en) die de turbo bedienen. Weet even niet alle ins en out over turbo....
wat je werkelijk probleem is, is moeilijk te zeggen obv deze informatie.
is je wastegate actuator (elektrisch) nog goed ? Kan die evt nog bij gesteld worden, kan die vrij bewegen, door directe aansturing? live data bekijken tussen gewenste waarde en werkelijke waarden?
bovenstaande aspecten zou ik eerst beoordelen voordat ik een turbo vervang obv jouw info.
succes...
je hebt volgens mij een n20. maar dat terzijde...
je hebt de turbo en enkele actuator(en) die de turbo bedienen. Weet even niet alle ins en out over turbo....
wat je werkelijk probleem is, is moeilijk te zeggen obv deze informatie.
is je wastegate actuator (elektrisch) nog goed ? Kan die evt nog bij gesteld worden, kan die vrij bewegen, door directe aansturing? live data bekijken tussen gewenste waarde en werkelijke waarden?
bovenstaande aspecten zou ik eerst beoordelen voordat ik een turbo vervang obv jouw info.
succes...
Laatst gewijzigd door ehombie op 22 mar 2023, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: turbo vervangen bij melding voorzichtig voortrijden
Euhh excuus, inderdaad een N20 blok.
Ik snap dat het werkelijke probleem moeilijk te duiden is op basis van deze informatie. Mij lijkt het direct vervangen van de turbo zo'n ingrijpende maatregel, ik hoop dat er (minder kostbare) zaken zijn die uitgesloten kunnen worden die mogelijk dit probleem veroorzaken. De wastegate actuator is daar wellicht een voorbeeld van, neem ik zeker mee!
Ik hoopte ergens dat het ook zoiets simpels als een draadbreukje kan zijn... die hoop lijkt een sprookje...
Ik snap dat het werkelijke probleem moeilijk te duiden is op basis van deze informatie. Mij lijkt het direct vervangen van de turbo zo'n ingrijpende maatregel, ik hoop dat er (minder kostbare) zaken zijn die uitgesloten kunnen worden die mogelijk dit probleem veroorzaken. De wastegate actuator is daar wellicht een voorbeeld van, neem ik zeker mee!
Ik hoopte ergens dat het ook zoiets simpels als een draadbreukje kan zijn... die hoop lijkt een sprookje...
Re: turbo vervangen bij melding voorzichtig voortrijden
Je hebt gelijk, maar (bijna alle) garages vervangen tegenwoordig hele units en houden zich niet bezig met diagnose stellen van een mogelijk defecte wastegate.
Dit heeft naar mijn inzien te maken met:
- meer omzet
- sneller werken: de garage en de klant weten wat voor tijd het in beslag neemt
- diagnose stellen kan/is complex (zijn) hierdoor kan het voorkomen dat de klant na 2 weken terug in de garage staat. Omdat wat eerst zo duidelijk leek nu toch iets anders blijkt te zijn.
- kosten: zie voorbeeld hierboven, klanten willen geen verassingen.
- in jouw voorbeeld heeft de specialist misschien wel een mooi onderdeel op de plank liggen voor de volgende klant: jouw volledige of in onderdelen turbo.
Ga met je specialist in gesprek wat de mogelijkheden zijn om diagnose te stellen. Bijvoorbeeld maximaal 3 uur diagnose alvorens verder te gaan.
Of misschien dat de betere hobbyist je kan helpen? Misschien iemand van het forum, als je aangeeft uit welke regio je komt kan iemand zich misschien aanbieden.
Dit heeft naar mijn inzien te maken met:
- meer omzet
- sneller werken: de garage en de klant weten wat voor tijd het in beslag neemt
- diagnose stellen kan/is complex (zijn) hierdoor kan het voorkomen dat de klant na 2 weken terug in de garage staat. Omdat wat eerst zo duidelijk leek nu toch iets anders blijkt te zijn.
- kosten: zie voorbeeld hierboven, klanten willen geen verassingen.
- in jouw voorbeeld heeft de specialist misschien wel een mooi onderdeel op de plank liggen voor de volgende klant: jouw volledige of in onderdelen turbo.
Ga met je specialist in gesprek wat de mogelijkheden zijn om diagnose te stellen. Bijvoorbeeld maximaal 3 uur diagnose alvorens verder te gaan.
Of misschien dat de betere hobbyist je kan helpen? Misschien iemand van het forum, als je aangeeft uit welke regio je komt kan iemand zich misschien aanbieden.
Re: turbo vervangen bij melding voorzichtig voortrijden
Daar lijkt het inderdaad wel op: vervang het geheel zodat je in ieder geval zeker weet dat het euvel wordt verholpen (en daarmee heb je wellicht veel meer vervangen dan daadwerkelijk nodig was).
Als er een handige hobbyist is in de regio Alkmaar die mij zou willen helpen dan kom ik daar heel graag mee in contact!
Als er een handige hobbyist is in de regio Alkmaar die mij zou willen helpen dan kom ik daar heel graag mee in contact!
Re: turbo vervangen bij melding voorzichtig voortrijden
Ik zou niet zomaar de turbo laten vervangen. Ik heb dezelfde melding ooit gehad waar de oorzaak zat in de vacuum leiding van de actuator.
Uit welk jaar is je auto?
Met vriendelijke groet Leon
Uit welk jaar is je auto?
Met vriendelijke groet Leon
Re: turbo vervangen bij melding voorzichtig voortrijden
Je hebt het over een BMW specialist maar je lijkt te twijfelen over zijn diagnose. Laat het bij een ander nakijken voor je (te) veel geld uitgeeft.
Buiten de actuator levert BMW alleen complete delen helaas, erg fijn als een onderdeel daarvan stuk gaat en je het geheel mag gaan vervangen.
Buiten de actuator levert BMW alleen complete delen helaas, erg fijn als een onderdeel daarvan stuk gaat en je het geheel mag gaan vervangen.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz
G30 M550i | Carbon Schwarz
Re: turbo vervangen bij melding voorzichtig voortrijden
De BMW is van 2012 en inderdaad, ergens twijfel ik eraan dat te snel de diagnose wordt gesteld 'vervang maar in zijn geheel' terwijl het wellicht ook wel mogelijk is eerst onderdelen te vervangen. Anderzijds kan ik me voorstellen dat je als garage zeker wilt weten dat het euvel wordt verholpen. De klant wordt er ook niet blij van bij drie keer terug te komen.
Inmiddels is mij een gereviseerde turbo aangeboden dus daar ga ik maar voor.
Inmiddels is mij een gereviseerde turbo aangeboden dus daar ga ik maar voor.