Tuning 518d
Geplaatst: 26 apr 2021, 08:17
Hallo,
Nieuw hier op het forum, maar aangezien ik (nog) geen BMW heb nog geen officiële voorstel post. Hoor het graag als dat toch wel de etiquette is
Als ik eigenaar ben van, dan schrijf ik die uiteraard nog wel...rij nu nog Peugeot dus weinig om over te pronken
Anyway, naar de vraag. Heb nu een 518d op het oog. Nette prijs en alle opties die ik graag zoek. Als ik een vergelijkbare 520d zoek lever ik toch een hoop in qua opties voor die prijs.
Mijn gedachte is dat ik dan beter het geld in de zak kan houden en de 518d na afloop Bovag garantie kan laten chippen.
Nu kom ik echter 2 lezingen tegen over dit blok:
- het is hetzelfde blok als de 520d
- er zitten wel degelijk verschillen tussen.
Dit vond ik bv op een Duits forum:
https://www.f10-forum.de/forum/thread/4 ... d-chippen/
Vertaald:
520d, hoe bedenk je zoiets eigenlijk? Alleen omdat ze allebei een cilinderinhoud van 2 liter hebben?
Bij de 518d worden eenvoudige aluminiumlegeringen gebruikt voor de zuigers, wordt de krukas eenvoudig gesmeed en worden gesinterde drijfstangen gebruikt. Bij de 520d zijn de cilinderbanen meerdere keren geslepen, zijn er gesmede drijfstangen en zijn de lagers van de drijfstangen en krukas sputterlagers. Dit zijn slechts enkele van de componenten die verschillen.
Er zijn ook 1600 bar raildruk en magnetische injectoren voor de 18d vergeleken met 1800 bar raildruk en piëzo-injectoren voor de 20d. Zonder het te weten, concludeer ik dat er verschillende hogedrukpompen zijn en dat de laders waarschijnlijk ook anders zullen zijn.
Zonder iemand die bij BMW werkt zullen we wel nooit weten hoe het echt zit of is dit al eens helemaal bevestigd ergens?
Belangrijkere vraag wellicht: zijn er hier mensen met lange termijn ervaring met een (stage 1) gechipte 518d? Geen extra problemen met de ketting of bak gehad ofzo?
Zie veel halleluja verhalen bij het direct wegrijden uit de garage. Maar vind de lange termijn interessanter.
Benieuwd wat jullie weten
Nieuw hier op het forum, maar aangezien ik (nog) geen BMW heb nog geen officiële voorstel post. Hoor het graag als dat toch wel de etiquette is

Als ik eigenaar ben van, dan schrijf ik die uiteraard nog wel...rij nu nog Peugeot dus weinig om over te pronken

Anyway, naar de vraag. Heb nu een 518d op het oog. Nette prijs en alle opties die ik graag zoek. Als ik een vergelijkbare 520d zoek lever ik toch een hoop in qua opties voor die prijs.
Mijn gedachte is dat ik dan beter het geld in de zak kan houden en de 518d na afloop Bovag garantie kan laten chippen.
Nu kom ik echter 2 lezingen tegen over dit blok:
- het is hetzelfde blok als de 520d
- er zitten wel degelijk verschillen tussen.
Dit vond ik bv op een Duits forum:
https://www.f10-forum.de/forum/thread/4 ... d-chippen/
Vertaald:
520d, hoe bedenk je zoiets eigenlijk? Alleen omdat ze allebei een cilinderinhoud van 2 liter hebben?
Bij de 518d worden eenvoudige aluminiumlegeringen gebruikt voor de zuigers, wordt de krukas eenvoudig gesmeed en worden gesinterde drijfstangen gebruikt. Bij de 520d zijn de cilinderbanen meerdere keren geslepen, zijn er gesmede drijfstangen en zijn de lagers van de drijfstangen en krukas sputterlagers. Dit zijn slechts enkele van de componenten die verschillen.
Er zijn ook 1600 bar raildruk en magnetische injectoren voor de 18d vergeleken met 1800 bar raildruk en piëzo-injectoren voor de 20d. Zonder het te weten, concludeer ik dat er verschillende hogedrukpompen zijn en dat de laders waarschijnlijk ook anders zullen zijn.
Zonder iemand die bij BMW werkt zullen we wel nooit weten hoe het echt zit of is dit al eens helemaal bevestigd ergens?
Belangrijkere vraag wellicht: zijn er hier mensen met lange termijn ervaring met een (stage 1) gechipte 518d? Geen extra problemen met de ketting of bak gehad ofzo?
Zie veel halleluja verhalen bij het direct wegrijden uit de garage. Maar vind de lange termijn interessanter.
Benieuwd wat jullie weten
