Goedenavond,
In een poging om de Cold Check voor de grootlicht uit te zetten ivm knipperende led lampen heb ik mijn laptop aan de auto geknoopt.
Met behulp van NCS DUMMY heb ik enkele parameters aangevinkt, ook om te proberen wat hiervan het resultaat zou zijn (seatbelt gong, door open gong, oil level warning, usa spec, follow me home verlichting), echter stopt het programmeren van de lcm iedere keer halverwege met de volgende codes (onderaan het bericht), waarin te lezen valt : ERROR ECU REJECTED WRITE.
het gevolg is momenteel dat de xenon verlichting aan gaat zodra de sleutel in het contactslot zit, en ook niet uit kan, hoewel geen probleem, mild irritant, maar mijn stadslichten gaan nu helemaal niet meer aan, de cold check is wel weer gelukt (en ja, het helpt tegen het knipperen van led lampen, hiervoor hoef je geen ""hot check"" in je lijst te hebben staan)
het terugzetten van de parameters die ik heb veranderd naar origineel verhelpen het probleem niet, en ik krijg nog steeds dezelfde melding, en door een eigen fout is het originele backup bestand verloren gegaan.
Daar alle programmering met NCS DUMMY is gegaan, ga ik er niet van uit dat er een geschreven fout in de code staat, eerder vermoedt ik dat de LCM zelf gewoon gaar is, maar ik kan dit niet bevestigen.
Is er iemand met meer ervaring op dit gebied die me hierin kort even wegwijs kan maken?
Gezien de auto binnenkort op APK moet en hij zonder stadslichten natuurlijk wordt afgekeurd.
Tevens viel mij op dat CC_Codierdaten_2 Motor Kennfeld (engine charakteristics map) standaard al op de verkeerde motor staat ingesteld (m52b25 ipv m62B44), kan iemand mij uitleggen waar dit voor gedaan is, of waarom ncsdummy dit zo detecteert?
Betreft een E39 540i uit 1996, geprogrammeerd met NCS DUMMY versie 0.6.0.9 en EDIABAS versie 6.4.7 P1.2
_____________________________________________________________________________________________________________
[17:05:03.998] [2020-09-27] [SERIE] 1100 Error CDH.C CDHSetSgName 2
[17:05:03.998] [2020-09-27] [SERIE] The ECU is not covered by ECU detection KMB
[17:05:04.002] [2020-09-27] [SERIE] 1000 Error COAPI.CPP coapiSetSgName 1
[17:05:04.002] [2020-09-27] [SERIE] Error KMB
[17:05:04.007] [2020-09-27] [SERIE] 1000 Error COAPI.CPP coapiReadCodierIndexFromSg 3
[17:05:04.007] [2020-09-27] [SERIE] Error KMB
[17:05:04.013] [2020-09-27] [SERIE] 1000 Warning COAPI.CPP coapiReadFgNr 9
[17:05:04.013] [2020-09-27] [SERIE] Error KMB
================================================================================(1)
[17:05:36.306] [2020-09-27] [SERIE] 2060 PABD/CABD A_LCM.IPS Cod_SG_CODIEREN 129
[17:05:36.306] [2020-09-27] [SERIE] Coding erroneous (general) C_LCM3, C_FG_AUFTRAG: ERROR_ECU_REJECTED_WRITE
[17:05:36.414] [2020-09-27] [SERIE] 2060 Error COAPI2.CPP coapiRunCabd 6
[17:05:36.414] [2020-09-27] [SERIE] Coding erroneous (general) SG_CODIEREN
================================================================================
[17:10:34.518] [2020-09-27] [SERIE] 2060 PABD/CABD A_LCM.IPS Cod_SG_CODIEREN 129
[17:10:34.518] [2020-09-27] [SERIE] Coding erroneous (general) C_LCM3, C_FG_AUFTRAG: ERROR_ECU_REJECTED_WRITE
[17:10:34.636] [2020-09-27] [SERIE] 2060 Error COAPI2.CPP coapiRunCabd 6
[17:10:34.636] [2020-09-27] [SERIE] Coding erroneous (general) SG_CODIEREN
LCM half programmeerbaar, Herstelbaar?
-
- Marcel RSD
Re: LCM half programmeerbaar, Herstelbaar?
Ik zou hier vragen om een copy van de firmware voor je LCM v3 . Want het ziet er boven naar uit dat je een foutieve versie hebt gebruikt of een ongeldig bestand probeert weg te schrijven.
Wat je ook kan proberen is om je LCM los te koppelen voor een aantal minuten en dan terugplaatsen. Kan zijn dat er dan een reset plaatsvind omdat de codering halverwege vast is gelopen. Accu kan ook, maar dan heb je wat dingen opnieuw in te stellen (datum/tijd, etc)
Wat je ook kan proberen is om je LCM los te koppelen voor een aantal minuten en dan terugplaatsen. Kan zijn dat er dan een reset plaatsvind omdat de codering halverwege vast is gelopen. Accu kan ook, maar dan heb je wat dingen opnieuw in te stellen (datum/tijd, etc)
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Met NCS expert die module naar default coderen...en vandaar uit opnieuw beginnen.
Laatst gewijzigd door ehombie op 01 okt 2020, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
Dank voor de snelle reacties!
Ik had wellicht even moeten vermelden dat mijn kennisniveau betreffende deze werkzaamheden niet zeer vergaand is.
Even om het voor mezelf te verduidelijken @Marcelrsd, wil je dat ik een kopie van de firmware hier post of dat ik er een opvraag en deze gebruik?
Als ik hem hier moet posten, hoe verkrijg ik deze dan?
De accu moet binnenkort toch los, deze wordt vervangen voor de winter, gezien de capaciteit niet geweldig meer is (waar ik achter kwam na de eerste programmeersessie)
@ehombie : als ik je goed begrijp dan moet ik een leeg .man bestand proberen te exporteren naar de auto, en dan staan daarna de standaard instellingen weer zoals ze waren?
Of doel je op het handmatig programmeren van iedere regel zoals deze hoort te zijn?
Ps, ik zie dat je waarschijnlijk niet te ver van mij vandaan woont, is het mogelijk dat ik langs zou kunnen komen indien ik er zelf niet uit zou komen? (Uiteraard wordt je tijd dan vergoed)
Ik had wellicht even moeten vermelden dat mijn kennisniveau betreffende deze werkzaamheden niet zeer vergaand is.
Even om het voor mezelf te verduidelijken @Marcelrsd, wil je dat ik een kopie van de firmware hier post of dat ik er een opvraag en deze gebruik?
Als ik hem hier moet posten, hoe verkrijg ik deze dan?
De accu moet binnenkort toch los, deze wordt vervangen voor de winter, gezien de capaciteit niet geweldig meer is (waar ik achter kwam na de eerste programmeersessie)
@ehombie : als ik je goed begrijp dan moet ik een leeg .man bestand proberen te exporteren naar de auto, en dan staan daarna de standaard instellingen weer zoals ze waren?
Of doel je op het handmatig programmeren van iedere regel zoals deze hoort te zijn?
Ps, ik zie dat je waarschijnlijk niet te ver van mij vandaan woont, is het mogelijk dat ik langs zou kunnen komen indien ik er zelf niet uit zou komen? (Uiteraard wordt je tijd dan vergoed)
-
Update :
Ik heb de LCM met een leeg .MAN bestand overgeschreven, het heeft de functie van de verlichting weer grotendeels hersteld, echter is het nog niet helemaal 100% zoals het moet zijn.
De canbus is wel weer deels geactiveerd, wat aangeeft naar mij dat ik deze problemen tezienertijd wel moet gaan aanpakken om de auto zo functioneel mogelijk te maken.
Ik kreeg nog steeds dezelfde foutcode's bij het schrijven van een leeg bestand, maar tot de auto door de apk is gegaan ga ik er nog even niks mee doen.
Ik houdt dit topic geupdate zodra ik meer weet, indien andere mensen hier ook tegenaan lopen.
Ik heb de LCM met een leeg .MAN bestand overgeschreven, het heeft de functie van de verlichting weer grotendeels hersteld, echter is het nog niet helemaal 100% zoals het moet zijn.
De canbus is wel weer deels geactiveerd, wat aangeeft naar mij dat ik deze problemen tezienertijd wel moet gaan aanpakken om de auto zo functioneel mogelijk te maken.
Ik kreeg nog steeds dezelfde foutcode's bij het schrijven van een leeg bestand, maar tot de auto door de apk is gegaan ga ik er nog even niks mee doen.
Ik houdt dit topic geupdate zodra ik meer weet, indien andere mensen hier ook tegenaan lopen.
Heb me niet helemaal verdiept in E39 verlichting maar enkele aandachtspunten die in me op komen zijn evt:
• verschillende modules in omloop/bouwjaren met gepaarde software versies maken het moeilijker
• die hot en cold check die je probeerde te tackelen is correct maar gaat evt gepaard met aspect hierboven
• Aftermarkt led cq spul, houdt er rekening mee dat de computer evt ook kijkt naar de totale weerstand van een circuit...weet niet helemaal zeker of die hier ook rekening mee houdt naast die cold en hot check
https://www.autobulbsdirect.co.uk/blog/ ... ith-video/
Succes
• verschillende modules in omloop/bouwjaren met gepaarde software versies maken het moeilijker
• die hot en cold check die je probeerde te tackelen is correct maar gaat evt gepaard met aspect hierboven
• Aftermarkt led cq spul, houdt er rekening mee dat de computer evt ook kijkt naar de totale weerstand van een circuit...weet niet helemaal zeker of die hier ook rekening mee houdt naast die cold en hot check
https://www.autobulbsdirect.co.uk/blog/ ... ith-video/
Succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
E61 523i LCI verkocht
E61 523i LCI verkocht