Pagina 1 van 2
transmissie storing
Geplaatst: 30 mar 2020, 10:53
door Bardo
hallo
mijn naam is bart ik ben nieuw op dit forum
ik ben de trotse bezitter van een 525d 6 cil f11..
nu heb ik vorige week de bak laten spoelen en meteen getuned, standaard 204 pk nu 300pk nu heb ik gisteren op de Duitse autobahn de goed uitgeprobeerd 260 gereden...en toen knalde hij uit de versneling! en meteen transmissie storing..
aan de kant gezet opnieuw gestart en was weer goed,daarna nog 3 keer,en nu wil hij niet meer voor of achteruit

..kan het zijn
dat de bak beveiligd is? ik weet dat hij ongeveer 500n aankant,ik heb nu iets van 600 geloof ik..
ik hoop dat iemand mij kan helpen
groetjes Bardo
Re: transmissie storing
Geplaatst: 30 mar 2020, 11:00
door m.h.
Je zal m echt eerst moeten (laten) uitlezen.... maar als k je verhaal zo lees lijkt mij de kans ook groot dat je een ander exemplaar kan gaan zoeken.....
Blijft hij in P staan nu of wat?
Re: transmissie storing
Geplaatst: 31 mar 2020, 07:27
door Bart70
Ik vrees dat je die weg kunt gooien, waarom ga je in vredesnaam iets naar 600 nm laten tunen als dit maar 500 nm kan hebben, een goede tuner had je dit minimaal afgeraden.
Ook nog met reiniger laten spoelen ?
Buiten dat, inderdaad laten uitlezen eerst.
P.s. Je hebt een pb
Re: transmissie storing
Geplaatst: 31 mar 2020, 08:24
door ehombie
Als je geholpen wilt worden, zul je toch wat meer over je moeten vertellen?
Waar kom je vandaan?
Wat kun je zelf?
Welke tools heb je tot je beschikking qua uitlezen?
Een defect repareert zich zelden vanzelf of met uitlezen...
Begin eerst met uitlezen...heb je de kennis of tools niet --> naar een (ZF) transmissie specialist.
Naast wat voor reiniger, wat voor kleur transmissie olie is erin gegaan? Als deze rood is (of niet voldoet aan ZF specs), oei....
succes en sterkte ermee..
Re: transmissie storing
Geplaatst: 31 mar 2020, 10:11
door h3b
Bardo schreef: ↑30 mar 2020, 10:53ik weet dat hij ongeveer 500n aankant,ik heb nu iets van 600 geloof ik..
Buiten de specs van de producent gaan is vragen om problemen, en dan ook nog eens met 100Nm meer. Tja vragen om problemen als je hem op z'n staart trapt. Zal wel uitdraaien op het vervangen van je automaat en dan meteen je tuning laten terugzetten zodat die binnen de specs valt.
Re: transmissie storing
Geplaatst: 31 mar 2020, 20:58
door Marcel535i
Misschien de adaptie waardes van de transmissie resetten. Dit moet je normaal gesproken niet doen maar als de bak misschien toch al naar de "vaantjes" is dan kan je dat proberen. Daarna even rustig rijden en overwegen om een 535d of 535i te kopen voor de 300+ paarden.
Succes verder
Re: transmissie storing
Geplaatst: 31 mar 2020, 21:32
door Bardo
goed nieuws

de auto rijd weer,ze hebben de adaptie waarden op 0 gezet en alles opnieuw ingeleerd..toch vreemd dit,ben dan ook bang dat als ik hem weer op zn donder geef hij weer in de storing knalt...de tuner zegt dat dit type heel vaak wordt getuned en ze nog nooit problemen met de bak hadden gehad,volgens het bedrijf waar ik hem heb laten spoelen is het een elektronische storing...de foutcode was drukventiel magneetklep B kortsluiting op +
en dus nu is die foutcode ook weer weg
Re: transmissie storing
Geplaatst: 01 apr 2020, 10:27
door ehombie
Ik zou me focussen op die foutmelding...omschrijving zegt genoeg.
Adaptiewaardes resetten...ja je kunt het proberen maar ik vrees dat het terugkomt.
Re: transmissie storing
Geplaatst: 01 apr 2020, 21:30
door Bardo
Daar ben idd ook bang voor.ik durf geen dot gas meer te geven..tot nu toe schakelt hij als boter.zo als het hoort.
wist ik maar waardoor het komt,niet goed gespoeld? of toch de tuning..
je hoort eigenlijk meer negatieve verhalen over spoelen,dan over tunen toch?
groetjes Bart
Re: transmissie storing
Geplaatst: 01 apr 2020, 21:52
door ehombie
denk dat je het los moet zien van de tuning...gewoon pech. Of de spoeling invloed heeft, denk het ook niet, zeker als alles volgens spec. Is gedaan. Maar dat kan ik niet beoordelen.
Re: transmissie storing
Geplaatst: 21 apr 2020, 06:13
door Bardo
ondertussen 3 weken later en 3000 euro lichter..nog steeds zelfde storing!!
volgens het revisie bedrijf was de bak kapot
nu blijkt dus dat de computer in de bak stuk is..wat ik dus in het begin ook al dacht!
ik betwijfel nu of computer wel echt stuk is of misschien ergens een domme kabelbreuk buiten de bak...
dus met andere woorden de automaat was in eerste instantie niet kapot..maar omdat hij de ene keer weer goed was en de ander keer weer in de noodloop is mijn koppelomvormer stuk gegaan door al dat geslip in de 4e versnelling...
Re: transmissie storing
Geplaatst: 21 apr 2020, 08:45
door ehombie
owww dat is behoorlijk zuur op zijn zachts gezegd...
Hebben ze niks aan de mechatronic gedaan? Want daar gaan je foutcode toch over? --> kortsluiting op klep B (zoals jij kort omschreef)
Gezien daar de link ligt met de foutmelding snap ik niet dat je naar het mechanische deel gaat kijken...eerlijk gezegd. Maar ja ik lees ook maar wat jij schrijft, sta er niet naast..
Als men toch het onderdelen kanon wilt afvuren, vervang dan gelijk je hele mechatronica/brein incl computer.
Vervelende is dat het af en toe optreed...maar een bedrijf moet ook kijken of ze het kunnen laten optreden en hierbij proberen om zoveel mogelijk informatie op te vangen gerelateerd aan die foutmelding die jij omschreef.. (denk hierbij aan drukken, klep aansturingen/standen).
kabelbreuk buiten de bak...denk het niet..als ik even die foutmelding omtrent klep b zie. Naar de bak gaan o.a. 2 set CAN, wakeup +, gezekerde + en een massa. of je moet meer foutcodes overhandigen.
Weet even niet welke type bak je hebt...6hp of 8hp? Maar een klep B heeft diverse functies even snel gelezen.
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11- ... p/C2JNfr4s
Re: transmissie storing
Geplaatst: 21 apr 2020, 14:02
door Bardo
het is de 8 hp bak..ik had er eerst 1 van de sloop willen halen..die liggen er genoeg,
echter de meeste bedrijven zeggen dat je deze bak niet zomaar kan wisselen,er is mij verteld dat ze maar 1 keer progameerbaar zijn .dat er sowieso altijd een nieuwe megatronic met computer in moet,
dus ik heb mij een beetje bang laten maken
en de hele bak maar laten reviseren..
en nu blijkt alsnog de computer in de bak kapot,het gaat nu al aardig richting de 4000euro voor een auto van 8 jaar oud!
Re: transmissie storing
Geplaatst: 21 apr 2020, 17:12
door ehombie
Wat is je conclusie dat je computer defect is?
ik denk dat je gewoon een nieuwe set kleppen (of alleen B) moet laten vervangen op je mechatronic...
Om een dcomputer wekend te krijgen...daar is op google genoeg info te vinden.
Re: transmissie storing
Geplaatst: 21 apr 2020, 18:41
door Source
Ik kan wel overweg met een gebruikte.
Mail even de juiste nummers van de bak en het chassisnummer van de auto. (
info@seeitconsultancy.com)