Remlicht rechts achter

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
GrijsMonster2003

Remlicht rechts achter

Bericht door GrijsMonster2003 » 03 jul 2019, 11:18

Vannacht (altijd op de handigste momenten) kwam onderweg de melding dat mijn rechterachterlicht dienst weigerde. Na een stop langs de weg tot de conclusie dat het niet het achterlicht maar waarschijnlijk het remlicht moest zijn (lastig te testen in je eentje).

Eerste tankstation wat lampjes vervangen helaas zonder resultaat, de melding bleef staan. Thuisgekomen bleek het 3e remlicht en het rechter remlicht niet te functioneren. Inmiddels werkt het 3e remlicht na een lampjes wissel wel. De melding is uit het dashboard. Het rechter remlicht werkt echter nog niet.

Zo op het eerste oog ziet alles er qua kabels netjes uit, ik krijg het zwarte connector blok niet los om te controleren op corrosie. Weet niet of ik het verkeerd doe of dat er gewoon wat meer kracht opgezet moet, wil het uiteraard niet slopen.

Als we het connectorblokje wel los halen, welke draad is dan voor het remlicht (ik zag nog geen goed schema, niet heel technisch 8) )?

Ik begreep online ook dat wanneer de accu vervangen wordt dat er dan een afvoerslangetje voor de corrosieve dampen op zou moeten zitten. Ik zie deze bij mijn auto niet, is dit bij alle accu's nodig?

Ik probeer even wat foto's toe te voegen.

Het gaat overigens om een e39 uit 2003 een 525i.

Afbeelding
Het stekkerblok rechts op de foto, hoe haal ik die zonder dingen kapot te maken los?

Afbeelding
Dit draadje gaat sowieso aandacht krijgen, weten alleen nog niet waar hij bij hoort, hij gaat wel richting het zwarte connector blok wat ik niet los krijg.

Afbeelding
De accu, ik zie er geen afvoer zitten, zal deze accu voor corrosie zorgen of zijn er accu's waarbij dit niet nodig is?

Afbeelding
Melding in dashboard van de verlichting. (Ja weet dat er nog een melding staat, uitlezen en resetten levert niets op, melding komt en gaat is een lambda die soms wat in de war is)

dw70

Re: Remlicht rechts achter

Bericht door dw70 » 04 jul 2019, 11:56

Ik heb dezelfde storing al sinds dag 1 (nu 9 jaar). Het zit hem in de boordcomputer en in het type lamp. Met de beste Philips of Osram lamp wordt dit euvel iets minder.

Bij warmte, lees hitte komt dit vaak voor. Dagelijks. Bij vochtig weer amper tot nooit.

Om het euvel iets tegen te gaan start ik de auto en druk na 5 sec het rempedaal in en houdt het vast. Boordcomputer opwarmen.....

Nu heb ik nooit de BC uit elkaar gehaald maar weet haast zeker dat een soldering daar niet meer de beste is. Alles gechecked erbuiten en dat leverde niks op. Niks corrosie, prima draad, beste lampen, meten is weten, etc.

En net zoals jij toch een:" Bremslicht defect ".

Grote ergernis.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

ehombie

Bericht door ehombie » 04 jul 2019, 15:37

Zien wij daar een elektische vertakking voor een trekhaak? Beweeg en trek,duw her en der een beetje? Ik VERMOEDdat daar je gewoon je probleem zit. Snij evt ook die zwartetape eens open van de groen/blauwe kabel. (Het is niet het mooiste elektrowerk wat ik daar zie op foto 1 namelijk..)

Op newtis.info is wel een diagram te vinden voor de draadjes en type verlichting

Als je niet 100% zeker weet wat het motorlampje is... rij er niet te lang mee rond, het kan net zo goed ervoor zorgen dat je o.a je katalystor onnodig kapot rijdt (of die is zelfs al niet oke). Kan ook iets anders zijn...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

GrijsMonster2003

Bericht door GrijsMonster2003 » 09 aug 2020, 14:34

DW70, het gaat bij mij niet echt om de melding maar meer het feit dat het lampje niet goed werkt. Inmiddels alweer een jaar verder en helaas weer hetzelfde probleem. Nu helaas ook met uitval andere lampjes doorcorrosie in het stekkerblokje. Ik zal ook eens nader kijken hoe het met de trekhaakkables zit, hebben 5 jaar terug een trekhaak laten monteren, heeft het wel altijd zonder problemen goed gedaan.

Het motorlampje is meermaals uitgelezen, een lambdasensor waar niks mis mee is. Lampje is 10 maanden uitgeweest en nu weer terug. Net 3000 km door Frankrijk gereden, ik ben in staat het lampje af te plakken.

Maar goed wel wat andere euveltjes die opgelost moeten, de auto kan dan weer jaren mee, apk was geen probleem steeds en rijdt zo heerlijk!

martindebelitos

Bericht door martindebelitos » 10 aug 2020, 10:06

je connector zit vastgebakken en maakt geen massa. gooi voor het lampje eens een benzinereiniger in je tank. ook helpt het om benzine 98 te tanken succes.

GrijsMonster2003

Bericht door GrijsMonster2003 » 10 aug 2020, 13:02

Benzinereiniger zal ik eens proberen, lost het huidige probleem niet op natuurlijk. 98 tanken doe ik al heel lang. Ben geen fan van de e10 rommel. Dan maar wat duurder tanken.

Wat bedoel je met de reiniger voor het lampje in de tank gooien? Het oranje lampje als de tank bijna leeg is?

martindebelitos

Bericht door martindebelitos » 10 aug 2020, 20:46

nee. ik bedoel de benzinereiniger voor het motorlampje

GrijsMonster2003

Bericht door GrijsMonster2003 » 12 aug 2020, 11:27

Haha blondje hier. Maar snap hem.

Zijn qua verlichting weer ietsje verder. Achterlicht werkt weer maar helaas remlicht en knipperlicht niet rechtsachter. Ook op de draden voor het gecorrodeerde inmiddels schoongemaakte stekkerblokje niet dus zoeken het wat verderop en kwamen bij de ufc trailer module 52400542n voor de trekhaak uit. Kan natuurlijk zijn dat deze kapot is, ook op trekhaakstekker zien we de rechterknipper niet helaas. Hoe kunnen we dat uitsluiten voor we voor niets een nieuwe unit bestellen?

martindebelitos

Bericht door martindebelitos » 13 aug 2020, 11:03

kun je die niet openmaken?effe kyken of de printplaat niet geoccideerd is. succes martin

martindebelitos

Bericht door martindebelitos » 13 aug 2020, 11:05

misschien extra massakabel leggen

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”