Geen vermogen bij hoger toeren (520D)
Geplaatst: 17 okt 2017, 10:57
In voorbereiding op het laten uitlezen, wil ik graag met jullie ff sparren in welke richting mijn probleem zou kunnen zitten. Het probleem manifesteert zich toch anders dan het bijna gelijknamige redelijk recente topic, vandaar toch een nieuwe gestart.
Het gaat om een 520D van 2006 met ongeveer 250.000km.
Symptoom:
In lage versnelling trekt de motor goed door in het toerental; in de 2e versnelling makkelijk tot 4000 rpm. In de 3e versnelling lijkt het toerental op 3500 rpm te blijven hangen (volgas doorgaan geeft nauwelijks nog versnelling), in de 4e versnelling lijkt dit punt op 3000 rpm te zitten.
Normaal gesproken schakel ik vroeger over, maar laatst wou ik snel invoegen en toen viel mij dit op.
De auto meldt geen storing op het dashboard, en ik zie ook geen zwarte wolk in de spiegel (ook niet bij doortrappen).
Onderhoud laat ik keurig uitvoeren zoals de auto vraagt en voor de zomer zijn er een nieuw roetfilter, gasklephuis en gloeibougies gemonteerd. Op reis heen en terug naar Zuid-Frankrijk heb ik alleen maar genoeg vermogen opgemerkt.
Wel opvallend vind ik dat sinds het nieuwe roetfilter is gemonteerd de uitlaat ook beroet is (in de oude situatie was deze gewoon schoon/blank).
Met ervaring uit het verleden (niet-BMW) verdenk ik zelf de luchtmassameter, maar wat denken jullie?
Het gaat om een 520D van 2006 met ongeveer 250.000km.
Symptoom:
In lage versnelling trekt de motor goed door in het toerental; in de 2e versnelling makkelijk tot 4000 rpm. In de 3e versnelling lijkt het toerental op 3500 rpm te blijven hangen (volgas doorgaan geeft nauwelijks nog versnelling), in de 4e versnelling lijkt dit punt op 3000 rpm te zitten.
Normaal gesproken schakel ik vroeger over, maar laatst wou ik snel invoegen en toen viel mij dit op.
De auto meldt geen storing op het dashboard, en ik zie ook geen zwarte wolk in de spiegel (ook niet bij doortrappen).
Onderhoud laat ik keurig uitvoeren zoals de auto vraagt en voor de zomer zijn er een nieuw roetfilter, gasklephuis en gloeibougies gemonteerd. Op reis heen en terug naar Zuid-Frankrijk heb ik alleen maar genoeg vermogen opgemerkt.
Wel opvallend vind ik dat sinds het nieuwe roetfilter is gemonteerd de uitlaat ook beroet is (in de oude situatie was deze gewoon schoon/blank).
Met ervaring uit het verleden (niet-BMW) verdenk ik zelf de luchtmassameter, maar wat denken jullie?