E46 320i Zeer bijzondere motorstoring
Geplaatst: 27 apr 2017, 14:02
Hallo Forum leden,
Ik ben momenteel zo’n 3 jaar in bezit van een BMW E46 320i (170pk) sedan van 2002 (km stand toen ik de auto kocht 160.000). Auto rijdt echt super maar de afgelopen 3 jaar heb ik toch aardig wat klachten gehad (en nog steeds een zeer hardnekkig probleem) die ik graag met mede E46 rijders wil delen.
Ik probeer mijn klachten/onderhoud zo goed mogelijk te beschrijven en op chronologische volgorde.
Aankoop E46
2 maanden mee rond gereden zonder problemen voordat deze naar de APK moest.
1e keer APK (171.735 km)
Inspectie II bij Martinistad Groningen (icl. € 580,-)
Afgekeurd op kapotte wiellager LA, losse accu en handremleiding.
Overige adviespunten: remleidingen achter, handremsegmenten, handremkabel, rem-schoenen/indicatoren/blokken/schijven en remslangen. (Volledig remsysteem). Ruitesproeierpomp.
Aangezien het remsysteem nogal essentieel is besloten alle adviespunten + APK punten te vervangen: €1430,-
Tussendoor een keer bij Martinistad geweest voor nieuwe ruitenwissers en een BMW-embleem voor de motorkap. (Embleem is €30,- en ruitenwissers €70)
Bijna jaar later Alarm keuring laten doen (€25,-) i.v.m. 2x dronken fietser tegen me auto aan gezeten en het alarm niet afgaat. Zijkant van me auto laten uitdeuken en spuiten.
2e keer APK (191.692 km)
Olieservicebeurt + APK bij BMW Dijker (vindt Martinistad te druk en Dijker is 5 min rijden van me werk) € 320,-
Afgekeurd op: gebroken achterveer, Stabilisatorstang, dwarsdraagarm
Advies punten: multiriem van de airco, portiervanger (deur blijft niet open staan)
Eigen punten: Kleppendeksel pakkingen, een of andere pakking bij oliefilter ivm hoog olie verbruik. (1L op 1500km)
Alles laten repareren/vervangen € 1245,-
1 a 2 weken later teruggegaan i.v.m. verkeerde achterveer (auto stond scheef, vorige eigenaar had verlaagde veren eronder gezet. In overleg met BMW Dijker M3 veren laten plaatsen)
Vanaf hier beginnen de bijzondere klachten met mijn auto! ( 200.000 km)
Water lekkage! Eerst vanuit het bakje boven aan de spiegel waar je de lampjes (L en R ) aan kan doen. Raam laten vervangen bij Autotaalglas.
Ongeveer een week later. Natte voeten! Bestuurderskant. Afspraak gemaakt bij BMW Dijker. Garage constateerde dat mijn voorraam lekte. (Ondanks dat deze net nieuw was). Ik terug naar Autotaalglas en idd mijn voorraam lekte nog steeds. Raam nogmaals vervangen en samen met autotaalglas nog gezocht naar andere mogelijke lekkage aangezien de hoeveelheid water nogal veel was voor een kleine lekkage van het voorraam. Niks kunnen vinden.
Weer een week later net nadat me vloer weer droog was, weer natte voeten. Ik weer naar Autotaalglas. Niks kunnen vinden, nogmaals van alles bekeken samen met autotaalglas ook geen resultaat. (Prima service trouwens van de mensen van autotaalglas)
Afspraak gemaakt bij BMW Dijker, en ja hoor. Kapotte deurfolie zorgde ervoor dat het water naar binnenkwam i.p.v. van naar buiten. €120,-
210.665 km (kan gebeuren maar vind het toch wat snel)
Kapotte stuurbekrachtigingspomp. € 545,-
3e keer APK (214.739 km)
Goedgekeurd! (Dit keer alleen apk gedaan i.p.v. Inspectie 1 doordat ik vanaf het moment van de stuurbekrachtiginspomp eigenlijk al opzoek ben naar een Diesel)
Tevens nog wel de koelvloeistof sensor laten vervangen. Lampje ging steeds aan terwijl niveau goed was en een achterbumper steun rechts. (zat wat los door de knal van de dronken fietser) € 120,-
221.115 km DYNAMA KAPOT!?? (kan gebeuren maar zo snel al?)
Laten vervangen bij de ANWB aangezien ik de ANWB nodig had om thuis te komen en gebruikt had gemaakt van hun externe accu. € 370,-
221.744 km
Zeer vreemd gedrag van de auto bij het intrappen van de koppeling. Zodra ik bij een warme motor de koppeling intrap om te schakelen schiet de toerenteller eerst 500-1000rpm omhoog en daarna gaat hij pas weer langzaam naar beneden. (Beetje beginnende bestuurdersgedrag die gas blijft geven tijdens het schakelen). Ik terug naar de ANWB want ik dacht dit kwam door de dynamo of ze hebben misschien iets geraakt tijdens het vervangen van de dynamo. Samen met ANWB-monteur nagelopen niks vreemds kunnen vinden, tevens bij uitlezen kwam bij de ANWB niks uit.
Vervolgens naar Dijker geweest. Dit constateerde bij het uitlezen dat mijn Koppelingsmodule (Sensor) kapot/afwijkt. € 105,-
223.988 km
Motormanagement stroring. Uitlezen bij garage. Cilinderontsteking fout. Bobines omgewisseld om te achterhalen of het de bobines of bougies zijn. Blijkt bougie te zijn. 6x bougies laten vervangen € 220,-
Tijdje rondgereden en merkte toch dat er iets niet goed was aan de auto. Ik probeer het probleem zo goed mogelijk te beschrijven.
HUIDIGE SYMPTOOM
Bij een koude motor (dus na een nacht laten staan) Auto start zonder problemen, stationair draait de motor wat hoger in toeren (is normaal) op het moment dat de auto naar 600 rpm gaat voor normaal stationair draaien begint de auto te schudden (alsof de auto op 5 poten loopt). Dit is alleen bij een koude motor.
Daarnaast is het bij zowel een warm als koude motor af en toe in dip in toerental. Zodra ik op een kruispunt/verkeerlicht af kom en de koppeling intrap om tot stilstand te komen valt de toerenteller af en toe onder zijn stationair punt (350-400 rpm). Hierbij trilt de auto ook kort totdat de auto zich herstelt naar 600rpm
226.622 km (motorstoring, ik zelf vermoede de bobine)
Stationair regelklep + ventiel werken niet naar behoren
DISA-klep werkt niet
€ 730,-
Dure grap maar gezien de symptomen een logische verklaring. Een week later weer motorstoring. Cilinderfout. Na een keer verwisselen van locatie bobine. Bobine laten vervangen € 56,-
Week later weer motorstoring. BMW Dijker heeft toen een aantal vacuümslangen vervangen. *fout melding was te veel lucht in het mengsel
227.171 km
Weer motorstoring. Mengsel probleem te veel lucht; Luchtmassameter uitgewisseld bij Dijker. Symptomen zijn nog aanwezig.
Na een aantal bezoeken en zoekwerk van de garage besloten om de benzinefilter te laten vervangen (was nog de originele benzinefilter). € 180,-
*AUTO RIJDT ZEER SOEPEL! Maar het probleem dat de auto onder z’n stationair punt valt is nog aanwezig.
230.350 km
Door het hobbel gedrag van de auto bij koude motor besloten om alle bobines te laten vervangen. € 310,-
Week later weer motorstoring. BMW Dijker besloot om de inlaatspruitstuk pakking te vervangen en de secundaire luchtpomp pakkingen te vervangen.
Dag later weer motorstoring. Auto blijft aangeven te veel lucht in het mengsel.
Op dit punt zijn zowel BMW Dijker als ikzelf er helemaal klaar mee. Dijker heeft ongelofelijk veel manuren er al inzitten (die ik niet hoef te betalen) en ik veel geld aan onderhoud uitgegeven terwijl mijn auto dat allang niet meer waard is. (Ben nog steeds opzoek naar een 320/25D of 520/25D).
Is er iemand op dit forum die dezelfde klachten heeft gehad? En eventueel een oplossing heeft? En niet meteen zeggen de LAMBDA-sensoren. Die krengen worden 9 van de 10x vervangen terwijl dit niet nodig is en deze zijn meerdere keren gecontroleerd bij de garage.
Gr,
Marcel Dijker (ja zelfde als de garage, krijg helaas geen korting maar wel een kentekenplaat met mijn naam erop ;p)
Ik ben momenteel zo’n 3 jaar in bezit van een BMW E46 320i (170pk) sedan van 2002 (km stand toen ik de auto kocht 160.000). Auto rijdt echt super maar de afgelopen 3 jaar heb ik toch aardig wat klachten gehad (en nog steeds een zeer hardnekkig probleem) die ik graag met mede E46 rijders wil delen.
Ik probeer mijn klachten/onderhoud zo goed mogelijk te beschrijven en op chronologische volgorde.
Aankoop E46
2 maanden mee rond gereden zonder problemen voordat deze naar de APK moest.
1e keer APK (171.735 km)
Inspectie II bij Martinistad Groningen (icl. € 580,-)
Afgekeurd op kapotte wiellager LA, losse accu en handremleiding.
Overige adviespunten: remleidingen achter, handremsegmenten, handremkabel, rem-schoenen/indicatoren/blokken/schijven en remslangen. (Volledig remsysteem). Ruitesproeierpomp.
Aangezien het remsysteem nogal essentieel is besloten alle adviespunten + APK punten te vervangen: €1430,-
Tussendoor een keer bij Martinistad geweest voor nieuwe ruitenwissers en een BMW-embleem voor de motorkap. (Embleem is €30,- en ruitenwissers €70)
Bijna jaar later Alarm keuring laten doen (€25,-) i.v.m. 2x dronken fietser tegen me auto aan gezeten en het alarm niet afgaat. Zijkant van me auto laten uitdeuken en spuiten.
2e keer APK (191.692 km)
Olieservicebeurt + APK bij BMW Dijker (vindt Martinistad te druk en Dijker is 5 min rijden van me werk) € 320,-
Afgekeurd op: gebroken achterveer, Stabilisatorstang, dwarsdraagarm
Advies punten: multiriem van de airco, portiervanger (deur blijft niet open staan)
Eigen punten: Kleppendeksel pakkingen, een of andere pakking bij oliefilter ivm hoog olie verbruik. (1L op 1500km)
Alles laten repareren/vervangen € 1245,-
1 a 2 weken later teruggegaan i.v.m. verkeerde achterveer (auto stond scheef, vorige eigenaar had verlaagde veren eronder gezet. In overleg met BMW Dijker M3 veren laten plaatsen)
Vanaf hier beginnen de bijzondere klachten met mijn auto! ( 200.000 km)
Water lekkage! Eerst vanuit het bakje boven aan de spiegel waar je de lampjes (L en R ) aan kan doen. Raam laten vervangen bij Autotaalglas.
Ongeveer een week later. Natte voeten! Bestuurderskant. Afspraak gemaakt bij BMW Dijker. Garage constateerde dat mijn voorraam lekte. (Ondanks dat deze net nieuw was). Ik terug naar Autotaalglas en idd mijn voorraam lekte nog steeds. Raam nogmaals vervangen en samen met autotaalglas nog gezocht naar andere mogelijke lekkage aangezien de hoeveelheid water nogal veel was voor een kleine lekkage van het voorraam. Niks kunnen vinden.
Weer een week later net nadat me vloer weer droog was, weer natte voeten. Ik weer naar Autotaalglas. Niks kunnen vinden, nogmaals van alles bekeken samen met autotaalglas ook geen resultaat. (Prima service trouwens van de mensen van autotaalglas)
Afspraak gemaakt bij BMW Dijker, en ja hoor. Kapotte deurfolie zorgde ervoor dat het water naar binnenkwam i.p.v. van naar buiten. €120,-
210.665 km (kan gebeuren maar vind het toch wat snel)
Kapotte stuurbekrachtigingspomp. € 545,-
3e keer APK (214.739 km)
Goedgekeurd! (Dit keer alleen apk gedaan i.p.v. Inspectie 1 doordat ik vanaf het moment van de stuurbekrachtiginspomp eigenlijk al opzoek ben naar een Diesel)
Tevens nog wel de koelvloeistof sensor laten vervangen. Lampje ging steeds aan terwijl niveau goed was en een achterbumper steun rechts. (zat wat los door de knal van de dronken fietser) € 120,-
221.115 km DYNAMA KAPOT!?? (kan gebeuren maar zo snel al?)
Laten vervangen bij de ANWB aangezien ik de ANWB nodig had om thuis te komen en gebruikt had gemaakt van hun externe accu. € 370,-
221.744 km
Zeer vreemd gedrag van de auto bij het intrappen van de koppeling. Zodra ik bij een warme motor de koppeling intrap om te schakelen schiet de toerenteller eerst 500-1000rpm omhoog en daarna gaat hij pas weer langzaam naar beneden. (Beetje beginnende bestuurdersgedrag die gas blijft geven tijdens het schakelen). Ik terug naar de ANWB want ik dacht dit kwam door de dynamo of ze hebben misschien iets geraakt tijdens het vervangen van de dynamo. Samen met ANWB-monteur nagelopen niks vreemds kunnen vinden, tevens bij uitlezen kwam bij de ANWB niks uit.
Vervolgens naar Dijker geweest. Dit constateerde bij het uitlezen dat mijn Koppelingsmodule (Sensor) kapot/afwijkt. € 105,-
223.988 km
Motormanagement stroring. Uitlezen bij garage. Cilinderontsteking fout. Bobines omgewisseld om te achterhalen of het de bobines of bougies zijn. Blijkt bougie te zijn. 6x bougies laten vervangen € 220,-
Tijdje rondgereden en merkte toch dat er iets niet goed was aan de auto. Ik probeer het probleem zo goed mogelijk te beschrijven.
HUIDIGE SYMPTOOM
Bij een koude motor (dus na een nacht laten staan) Auto start zonder problemen, stationair draait de motor wat hoger in toeren (is normaal) op het moment dat de auto naar 600 rpm gaat voor normaal stationair draaien begint de auto te schudden (alsof de auto op 5 poten loopt). Dit is alleen bij een koude motor.
Daarnaast is het bij zowel een warm als koude motor af en toe in dip in toerental. Zodra ik op een kruispunt/verkeerlicht af kom en de koppeling intrap om tot stilstand te komen valt de toerenteller af en toe onder zijn stationair punt (350-400 rpm). Hierbij trilt de auto ook kort totdat de auto zich herstelt naar 600rpm
226.622 km (motorstoring, ik zelf vermoede de bobine)
Stationair regelklep + ventiel werken niet naar behoren
DISA-klep werkt niet
€ 730,-
Dure grap maar gezien de symptomen een logische verklaring. Een week later weer motorstoring. Cilinderfout. Na een keer verwisselen van locatie bobine. Bobine laten vervangen € 56,-
Week later weer motorstoring. BMW Dijker heeft toen een aantal vacuümslangen vervangen. *fout melding was te veel lucht in het mengsel
227.171 km
Weer motorstoring. Mengsel probleem te veel lucht; Luchtmassameter uitgewisseld bij Dijker. Symptomen zijn nog aanwezig.
Na een aantal bezoeken en zoekwerk van de garage besloten om de benzinefilter te laten vervangen (was nog de originele benzinefilter). € 180,-
*AUTO RIJDT ZEER SOEPEL! Maar het probleem dat de auto onder z’n stationair punt valt is nog aanwezig.
230.350 km
Door het hobbel gedrag van de auto bij koude motor besloten om alle bobines te laten vervangen. € 310,-
Week later weer motorstoring. BMW Dijker besloot om de inlaatspruitstuk pakking te vervangen en de secundaire luchtpomp pakkingen te vervangen.
Dag later weer motorstoring. Auto blijft aangeven te veel lucht in het mengsel.
Op dit punt zijn zowel BMW Dijker als ikzelf er helemaal klaar mee. Dijker heeft ongelofelijk veel manuren er al inzitten (die ik niet hoef te betalen) en ik veel geld aan onderhoud uitgegeven terwijl mijn auto dat allang niet meer waard is. (Ben nog steeds opzoek naar een 320/25D of 520/25D).
Is er iemand op dit forum die dezelfde klachten heeft gehad? En eventueel een oplossing heeft? En niet meteen zeggen de LAMBDA-sensoren. Die krengen worden 9 van de 10x vervangen terwijl dit niet nodig is en deze zijn meerdere keren gecontroleerd bij de garage.
Gr,
Marcel Dijker (ja zelfde als de garage, krijg helaas geen korting maar wel een kentekenplaat met mijn naam erop ;p)