Pagina 1 van 1
320Ci Schuddende motor & olielekkage
Geplaatst: 29 apr 2015, 19:05
door Wouter-e46
Goede avond (voor de meeste hopelijk

),
Sinds ik mijn E46 320Ci gekocht heb, inmiddels al 2500km gereden, heb ik tot nu toe nog geen problemen ondervonden.
Maar nu heb ik sinds een aantal dagen wat problemen met mijn motor. Deze gaat stationair schudden wanneer deze koud is, waarmee ook gelijk de hele auto trilt. Ook merk ik dat de motor steeds meer olie gaat verbruiken (evt. lekkage). Ik heb na de eerste 1000~1250km een halve liter moeten bijvullen en nu zit ik al op 2L na ~2500km.
Olie verbruik/lekkage i.c.m. het schudden van de motor kwam ik op internet tegen dat dit een veel voorkomend probleem is bij deze blokken (?). De oplossing kwam zover ik kon vinden uit op motorrevisie, wat al meteen de kosten omhoog jaagt.
Iemand die dit probleem herkent? Of mij misschien in de goede richting kan wijzen?
Mvg,
Wouter
PS: Motor loopt op 5w30 met BMW specificatie, is al 1x
Wynn's Super Charge ingegooid, maar dat heeft weinig tot geen effect gehad.
Re: 320Ci Schuddende motor & olielekkage
Geplaatst: 29 apr 2015, 19:22
door Niels
Brandt er ook een storingslampje? Ik zit eigenlijk te denken aan een verstopte Carter ventilatie. Kijk ff of je sludge tegen komt aan de onderkant van je olie dop en trek even een CV slang los.
Re: 320Ci Schuddende motor & olielekkage
Geplaatst: 29 apr 2015, 19:32
door Wouter-e46
Geen storingslampjes, alleen olie lampje dat regelmatig voorbij komt. Zo ziet de dop eruit, volgens mij valt het opzich wel mee. Beetje vies maar verder niet echt troep.
Welke slang moet ik dan hebben? En wat zou ik dan moeten zien?
Re: 320Ci Schuddende motor & olielekkage
Geplaatst: 29 apr 2015, 20:04
door Martin280967
Dit probleem had ik ook, heb een tijdje terug een topic hierover geplaatst. Probleem is een vervuilde injector, motor loopt bij koude start op 5 cilinders. Forte fuel system cleaner gebruiken, liefst met zo leeg mogelijke tank mengen.

Re: 320Ci Schuddende motor & olielekkage
Geplaatst: 29 apr 2015, 20:18
door Wouter-e46
Dat is inderdaad nog te proberen! Maar zou het schudden van de motor en het hevige olie verbruik dan los van elkaar staan? Want lijkt me niet dat fuel system cleaner olie verbruik oplost

Re: 320Ci Schuddende motor & olielekkage
Geplaatst: 29 apr 2015, 21:27
door Niels
Nagenoeg geen sludge dus dat zal het probleem niet zijn al kan de CV nog steeds wel verstopt kunnen zitten. Ik zou iig eerst even verder zoeken. Wellicht is er idd niet direkt een relatie tussen het olieverbruik en het slechte lopen.
Re: 320Ci Schuddende motor & olielekkage
Geplaatst: 29 apr 2015, 21:49
door Martin280967
De defecte injector spuit tegen de cilinderwand en lekt brandstof naar het carter, lees het topic maar eens wat ik op dit forum geplaatst heb. Olieverbruik door slecht werkende injectoren.

Re: 320Ci Schuddende motor & olielekkage
Geplaatst: 30 apr 2015, 19:20
door Wouter-e46
Vandaag maar even de fuel system cleaner erin gegooid. Kijken wat dat doet.
Nu heb ik alleen nog een vraag betreft de carter ventilatie, ik kan het op google niet zo goed vinden. Aangezien ik niet precies weet waarnaar ik zoek. Maar welke slang zou ik dan los moeten trekken om iets te zien? En wat moet ik dan zien? Sludge of iets anders?
Re: 320Ci Schuddende motor & olielekkage
Geplaatst: 05 mei 2015, 18:35
door Joshuwawa
De slang die van onder de inlaatspruitstuk naar je vanos gaat. Als je voor je auto staat iets links boven de oliefilter.
Je zal hier dan gele sludge tegen moeten komen. (Of niet

)
Re: 320Ci Schuddende motor & olielekkage
Geplaatst: 05 mei 2015, 19:19
door Wouter-e46
Bedankt voor de info! Ik za eens gaan kijken morgen.
Wat betreft het schudden van het blok, dit lijkt weg te zijn na het flesje fuel system cleaner. ~450km na gebruik flesje (nieuwe tank benzine) geen problemen meer gehad. Wel meteen weer het olie lampje na de ~600km sinds de vorige fles olie die erin ging....
Re: 320Ci Schuddende motor & olielekkage
Geplaatst: 05 mei 2015, 19:59
door upschur
schuddende motor had ik van de week ook
tiental foutcodes betreffende misfires tot lambdasondes
bleek de rubberbalg na de lmm te wezen die van voren tot achter open gescheurd was , makkelijk te checken en te vervangen kost geen drol
olie verbruik ken je meestal aan de vanos of ccv toeschrijven