Help! E91 airco problemen?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Beamer_

Help! E91 airco problemen?

Bericht door Beamer_ » 17 apr 2015, 22:01

Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden in het bezit van een E91 318i Touring (LCI). Maar ik het een probleem met de airco, waarvan de dealer zegt dat dit probleem er niet is. Ben benieuwd naar jullie visie en tips. Ik zal het zo goed mogelijk uit proberen te leggen.

Ik stel de airco in op Auto, 19 graden, AUC op Auto. Maar geregeld blijft de airco alleen maar warme lucht blazen en dan vooral uit het rooster tegen de voorruit (die over de hele breedte). Het wordt dan echt warm in de auto, veel warmer dan 19 graden. Ik heb dit bij de dealer aangetoond door de temperatuur in de auto op te meten ter hoogte van de hoofdsteun en dit gefilmd. Het kan zelfs zo warm worden dat ik de airco uit moet zetten.

In eerste instantie gaf de dealer aan dat er niets aan de hand was, maar dat de airco het niet doet beneden de 7 graden. Ik herken dit helemaal niet bij mijn vorige auto's. Ik kreeg ook een leenauto mee, dezelfde auto 318i, maar dan niet de LCI (de voorloper hiervan, kwam uit 2007 geloof ik), maar met dezelfde airco. Die doet het naar mijn mening perfect.

De dealer vertelde mij per mail in een update dat "Airco opnieuw afgevuld en goed ingesteld en alles gecontroleerd. Het punt van de storing en Airco is nu verholpen". Ik heb de auto vandaag opgehaald, de dealer heeft de auto zelf 140km ongeveer getest en geeft aan dat de airco nu echt goed is. Ik merk vandaag in een ritje van een uur dat de airco het eerst prima doet, maar dan toch weer ineens warme lucht begint te blazen. Ook bij zo'n 8,5 en 9 graden buitentemperatuur. En dan koelt de airco weer even en dan weer warme lucht en blijft daar dan ook wel even in hangen. De airco blaast dan ook best hard naar mijn idee en dus uit de sleuf bij de voorruit. Als ik de airco dan op 16 graden zet (laagste stand), gaat de airco ineens wel koelen. Dit was allemaal vanavond zo tussen 8 en 9 uur. Geen regen en geen condens op de ramen.

Geen idee of het er mee te maken heeft, maar de airco begon volgens mij warme lucht te blazen ongeveer nadat ik de ruiten- en koplampsproeiers had gebruikt. Is er een link met condens dat de airco zou kunnen constateren (wat er niet is overigens)?

Zou geweldig zijn om uitsluitsel te kunnen krijgen. Ben heel benieuwd! De auto zit nog in garantie bij de dealer (ik zeg steeds dealer, maar het gaat om een grote handelaar met een goede naam in weide omtrek die vooral in exclusieve merken doet). Ik ben overigens ook al bij de BMW dealer geweest, maar die willen meteen onderzoeken gaan doen en rekeningen schrijven...

Alvast bedankt voor jullie hulp! :duimen:

Source

Re: Help! E91 airco problemen?

Bericht door Source » 18 apr 2015, 16:39

Omdat de auto in de garantie zit zou ik terug gaan. Je bijv. bij de dealer een diagnose laten stellen en de rekening doorsturen naar de verkoper maar wel in overleg. Er zijn diverse oplossingen mogelijk.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Beamer_

Bericht door Beamer_ » 20 apr 2015, 09:13

Dank voor je bericht. Ik ben al een paar keer terug geweest voor dit probleem en de dealer houdt nu vol dat de airco echt helemaal goed is. Ik moet zeggen dat de airco met het warmere weer geen 'kuren' vertoond. Buitentemperatuur lijkt wel degelijk invloed te hebben. Is ergens in het motormanagement in te stellen wat de minimale buitentemperatuur moet zijn?

Danneh

Bericht door Danneh » 17 mei 2015, 22:58

Beste Beamer,

Ik heb zelf ook problemen met de automatische climate control. Hier linkje naar mijn thread: viewtopic.php?f=279&t=44971

Is het bij jou ook alleen in de auto stand dat hij vreemd doet?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”