E36 320i 96 ratelt en rookt
E36 320i 96 ratelt en rookt
Mijn 320i die heeft dit probleem al een poosje.(altans het ratelen)
Ik heb hem zelfs al bij bas roos gebracht en die weet ook niet precies wat het is. het kwam in iedergeval niet uit het blok volgens hem.
Ik dacht zelf aan de vanos maar die zou je dan ook moeten horen bij stationair toch?
veel verstand heb ik niet van het motorische van een auto trouwens.
Het gebeurt voornamelijk als ik bijvoorbeeld 60 65 rijd en ik moet remmen en moet terugschakelen na zijn 3.
Daarna druk ik dus het gas weer in en dan hoor je hem ratelen en zie ik een pluim blauw achtige rook in me binnenspiegel.
Op het moment van ratelen voel je ook een beetje vermogen verlies
Ook gebeurt het als ik bijvoorbeeld de snelweg afkom en ik voor het stoplicht sta te wachten en vervolgens op het moment van optrekken(2000 2500 toeren) dan rateld en rookt hij weer.
dus vooral bij het inhouden en vervolgens weer gas geven heb ik dit probleem
het gebeurt ongeveer tussen de 2000 en 2500 toeren.
Ik heb hem zelfs al bij bas roos gebracht en die weet ook niet precies wat het is. het kwam in iedergeval niet uit het blok volgens hem.
Ik dacht zelf aan de vanos maar die zou je dan ook moeten horen bij stationair toch?
veel verstand heb ik niet van het motorische van een auto trouwens.
Het gebeurt voornamelijk als ik bijvoorbeeld 60 65 rijd en ik moet remmen en moet terugschakelen na zijn 3.
Daarna druk ik dus het gas weer in en dan hoor je hem ratelen en zie ik een pluim blauw achtige rook in me binnenspiegel.
Op het moment van ratelen voel je ook een beetje vermogen verlies
Ook gebeurt het als ik bijvoorbeeld de snelweg afkom en ik voor het stoplicht sta te wachten en vervolgens op het moment van optrekken(2000 2500 toeren) dan rateld en rookt hij weer.
dus vooral bij het inhouden en vervolgens weer gas geven heb ik dit probleem
het gebeurt ongeveer tussen de 2000 en 2500 toeren.
Re: E36 320i 96 ratelt en rookt
vroeger maakte je met een BMW die je wilde kopen een testrit. En precies deze rijstijl moest men
hanteren en vooral in de binnenspiegel blijven kijken om vooral te hopen dat je geen blauwe rook ging zien. Veel BMW's hadden hier last van en ook jouw e36.
Met of zonder ratel; je koppakking ligt ernaast als je blauwe rook ziet.
hanteren en vooral in de binnenspiegel blijven kijken om vooral te hopen dat je geen blauwe rook ging zien. Veel BMW's hadden hier last van en ook jouw e36.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 
Oke dat is geen goedkope reparatie toch?
maargoed als het hele probleem daarmee verholpen is dan ben ik ook weer tevreden
maargoed als het hele probleem daarmee verholpen is dan ben ik ook weer tevreden
Hoezo koppakking er naast als je blauwe rook ziet? Het is een mogelijkheid als die vanaf een oliekanaal in de cilinder lekt natuurlijk. Maar het kunnen net zo goed klepseals of olieschraapveren zijn met blauwe rook.dw70 schreef:vroeger maakte je met een BMW die je wilde kopen een testrit. En precies deze rijstijl moest men
Met betrekking tot de ratel die er bij zit is het moeilijk te zeggen via een computer wat het is, hiervoor kan je beter langs een garage gaan.
De auto ratelt alleen als het probleem zich voor doet in combinatie met de blauwe rook?
Hoe is het olieverbruik?
Hij verbruikt wel redelijk veel olie, hij heeft ook een tijdje olie gelekt. Maar nu opeens niet meer
Maar ik vul wel redelijk vaak olie bij ja
En hij rateld ook eigelijk bijna altijd tegelijk met de rook
Maar ik vul wel redelijk vaak olie bij ja
En hij rateld ook eigelijk bijna altijd tegelijk met de rook
- deepbass909
De blauwe pluim bij het terugschakelen klinkt haast als een lekker klepseal. Door terugschakelen (en remmen op de motor) ontstaat er onderdruk in de cilinder en kan er olie naar binnen gezogen worden. Geeft je weer gas, verbrand de olie en je krijgt je blauwe pluim. Dit zijn klassieke symptomen van lekkende klepseals.
Is het de olieschraapring, dan is de kans groot dat ook een zuigerveer lekt. Is de compressie van de cilinders al eens gemeten? Dan ben je er snel genoeg achter of één of meerdere cilinders lekken.
In ieder geval hoort het olieverbruik van een M50/M52 niet meer dan een liter tussen de beurten te zijn (van max naar min op de peilstok). Verbruik je veel meer (minimaal een liter moeten bijvullen), dan verliest de motor duidelijk te veel olie.
Olielekkages naar buiten toe, kunnen op verschillende plaatsen ontstaan, namelijk het kleppendeksel, oliefilterhuis of het carter. Andere plekken zijn minder waarschijnlijk bij een BMW-motor. Op het carter na zijn ze over het algemeen vrij goed en snel te herstellen.
Wat betreft ratelen, dat kan van alles zijn. Het kan een slappe kettingspanner of defecte ketting geleiding zijn, maar ook de Vanos. Dat is moeilijk te zeggen zonder met een stethoscoop te luisteren waar het geluid exact vandaan komt. Goed is het in ieder geval niet.
Is het de olieschraapring, dan is de kans groot dat ook een zuigerveer lekt. Is de compressie van de cilinders al eens gemeten? Dan ben je er snel genoeg achter of één of meerdere cilinders lekken.
In ieder geval hoort het olieverbruik van een M50/M52 niet meer dan een liter tussen de beurten te zijn (van max naar min op de peilstok). Verbruik je veel meer (minimaal een liter moeten bijvullen), dan verliest de motor duidelijk te veel olie.
Olielekkages naar buiten toe, kunnen op verschillende plaatsen ontstaan, namelijk het kleppendeksel, oliefilterhuis of het carter. Andere plekken zijn minder waarschijnlijk bij een BMW-motor. Op het carter na zijn ze over het algemeen vrij goed en snel te herstellen.
Wat betreft ratelen, dat kan van alles zijn. Het kan een slappe kettingspanner of defecte ketting geleiding zijn, maar ook de Vanos. Dat is moeilijk te zeggen zonder met een stethoscoop te luisteren waar het geluid exact vandaan komt. Goed is het in ieder geval niet.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Daarom zei ik ook vroeger. Dan vloog de koppakking eruit als enige bescherming tussen het gietijzeren motorblok en de aluminium kop die BMW mede introduceerde.DennisV32 schreef: Hoezo koppakking er naast als je blauwe rook ziet? Het is een mogelijkheid als die vanaf een oliekanaal in de cilinder lekt natuurlijk. Maar het kunnen net zo goed klepseals of olieschraapveren zijn met blauwe rook.
Die twee metalen zorgden voor enorme problemen als mensen geen tijd namen voor het rustig opwarmen en laten afkoelen van hun motor.
Wat de oorzaak is moet altijd onderzocht worden. Compressietest uit laten voeren, in- en uitlaatkleppen bekijken. Cilinderkop eventueel laten vlakken.
Je krijgt sowieso altijd een nieuwe koppakking
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 
Zal hem binnekort eens na de garage brengen en dan nog is goed uitleggen. Bedankt in iedergeval voor de informatie mannen