Pagina 1 van 6
E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 23 sep 2014, 21:24
door frankyman
Heren !
ook ik moet er aan gaan geloven, mijn 2 massa vliegwiel is versleten... eigenlijk weet ik het al een tijdje ( schokkerig optrekken etc ) Maar nu wil ik hem voor de winter vervangen.
Het plan is om zondag de bak er onder uit te gaan halen, maar ik zit nog met wat vragen.
- De bouten waar de bak mee vast zit, zijn dit nou Torx bouten of E bouten?
- Waar kan ik voor een goede prijs een nieuwe set krijgen?
- Hebben jullie nog tips / ervaringen waar ik iets aan heb?
Hoor het graag!
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 24 sep 2014, 20:19
door B.I.Jager
Mijn koppeling moet ook nog steeds vervangen worden en ik heb hier thuis alvast een onderdelenlijst(orgineel BMW) liggen met een totaal incl. BTW prijs van €1300.
Waarvan het vliegwiel(€628 ex. btw) en de koppelingset(€319 ex. btw) het grootste deel voor hun rekening nemen.
(Dat is nog excl. mijn korting omdat pas bij bestellen duidelijk wordt welke marges er op de verschillende onderdelen zitten)
Ik zou ook meteen een aantal andere dingen mee vervangen omdat die ook aan slijtage onderhevig zijn.
* geleidingsbus + keering(priseas) (€40 ex. btw)
* krukaskeering (€20 ex. btw)
* toplager (€20 ex. btw)
* kogelgewricht + hevel + veer (€20 ex. btw)
* bouten van het vliegwiel en de drukgroep (€26 ex. btw)
De bouten en het kogelgewricht zou ik iig. altijd doen. En bij hogere km standen zie eigenlijk altijd wel wat tekenen van lekkage. Dus keerringen zou ik ook zeker doen.
Merk je ook dat de versnellingen niet altijd even lekker invallen? Of dat de pook lijkt te plakken in bv. de 5e stand?
Zo ja, dan zou je ook meteen de arreteerpennen mee kunnen vervangen.
De bak bouten bij mijn auto zijn trouwens uitwendig TORX (M8, M10 en M12) en die worden aangegeven in E-maten.
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 24 sep 2014, 20:26
door frankyman
Tnx voor je reactie!
Ik heb gekozen niet voor orgineel bmw te gaan, maar voor een set van LUK.
LUK schijnt ook goede kwaliteit te zijn, en dit scheelt toch zeker de helft van het bedrag waar jij het over hebt.
Ook zit daar een set met nieuwe bouten bij geleverd
Ik ga dus zondag de bak verwijderen en dan evt kijken wat ik nog aan extra onderdelen nodig heb, en een week later de bak er weer onder zetten!
Van mijn werk kan ik dus mooi even een zooitje E doppen mee nemen voor op de lucht sleutel

Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 24 sep 2014, 20:29
door vegito
Luk is hetzelfde als origineel even als sachs.
vergeet niet de hardyschijf te vervangen en ik zou ook bak rubbers vervangen.
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 24 sep 2014, 20:50
door frankyman
vegito schreef:Luk is hetzelfde als origineel even als sachs.
vergeet niet de hardyschijf te vervangen en ik zou ook bak rubbers vervangen.
Goede tip idd!
Luk zit op 599 eu compleet, weet niet of iemand nog een scherpere prijs heeft?

Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 25 sep 2014, 15:53
door vegito
duitsland bestellen maar, ik den 599 inclusief vliegwiel?. als wel zo is dan goed deal. Duurste onderdeel is je vliegwiel koppeling zelf verschilt niet veel qua prijs. Zolang je maar geen Valeo neemt hoor daar slechte verhalen van.
Ik zou ook gelijk je schakelmechanisme rubbers vervangen dan is je pook weer lekker strak.
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 25 sep 2014, 21:10
door info
Ik heb zojuist een vliegwiel en koppelingset van LUK besteld bij
http://www.teilehaber.de € 579,90 incl. bezorgen. Het kleine grut ga ik wel bij de dealer halen.
Dat is dan voor een 330d
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 25 sep 2014, 22:14
door streamline
De bouten van het vliegwiel moet je altijd vervangen, dat zijn namelijk rekbouten. Verder heb je ook een momentsleutel nodig om het een en ander op het juiste moment vast te zetten.
En nog een tip, gebruik geen luchtsleutel om bouten weer vast te zetten. Doe dit met de hand want voor je het weet trek je het schroefdraad eruit.
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 26 sep 2014, 13:52
door info
Even uit mijn hoofd: 105 Nm voor de 8 vliegwielbouten.
Moeten deze ook worden vastgelijmt ?
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 27 sep 2014, 10:59
door B.I.Jager
Ik doe altijd een drupje loctite op dit soort kritische bouten. Maar heel vaak zijn dit soort "originele" bouten ook al voorzien van loctite.
Over het aanhaalmoment lees ik verschillende waardes tussen de 115Nm en 120Nm.
Laat je ook even weten wat nu de verschillen zijn tussen het rijden met de oude koppeling en de nieuwe?
info schreef:Ik heb zojuist een vliegwiel en koppelingset van LUK besteld bij
http://www.teilehaber.de € 579,90 incl. bezorgen. Het kleine grut ga ik wel bij de dealer halen.
Dat is dan voor een 330d
Wanneer ik op deze site, voor mijn auto een koppeling set zoek, krijg ik wel 10 verschillende resultaten. Variërend tussen de €190 en €295.
De prijs van de duurste set betaal je hier ook in Nederland. Voor het vliegwiel geldt eigenlijk het zelfde. €348 - €572.
waar zit dat prijsverschil dan in? Kwaliteit of pasvorm?!
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 27 sep 2014, 18:46
door Turmalin
Die hardyschijf kun je later altijd nog vervangen. Als die goed is zou ik die laten zitten.
Waarschijnlijk breken wat boutjes af van de voorste uitlaatbevestiging. Die zitten aan de bak dus die stangetjes moeten er af. Zorg dus voor een frisse boor om een m8 boutje uit te boren en een paar nieuwe boutjes er in.
Ook lastig is de bevestiging van de startmotor. Die bouten moeten er met een heel lang verlengstuk van onder de auto er uit. Bak met motor achterover kantelen. Het beste leg je een paar balkjes in de goten van de voorspatborden daar een dwarsbalk over heen met een gat er in en dan met een m10 draadeind de motor aan de voorkant omhoog trekken aan het voorste hijsoog de bak kantelt dan naar beneden en dan kun je mooi overal bij.
Als de bouten er uit zijn zit de startmotor waarschijnlijk nog vast op de paspen. die oxideerd wat en dan zit het muurvast.
Beide bouten er weer een stuk indraaien en dan met het verlengstuk met torksdop er op en dan met een hamer voorzichtig lostikken. dan bouten er weer uit.
Heb je een brug of een smeerkelder of ga je er op de rug onder liggen?
veel succes in elk geval
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 28 sep 2014, 20:21
door frankyman
Zo, vandaag de bak onder de auto vandaan gehaald! was nog een lekker klusje als je dit voor de eerste keer doet
Maar na een aantal keer vloeken en een beetje prutsen met verleng stukken voor op de ratel set is het allemaal gelukt, zonder bouten af te breken oid
Koppeling zit nu nog gemonteerd op de auto want het was tijd om te gaan eten

Wel heb ik al gevoeld dat hij flink speling heeft, en het is dus geen overbodige luxe om de boel te vervangen
Verder zijn er nog een aantal dingen bij gekomen op het lijstje:
De motor steunen zijn uitgedroogd, en je ziet het metaal er door heen komen, deze pak ik nu dus gelijk even mee omdat ik er nu lekker bij kan.
De kruk as keerring ga ik toch maar vervangen, geen zin om dit over een tijdje weer te moeten doen omdat de keerring ging lekken.
Verdere onderdelen zoals de rubbers waar de bak in hangt en de hardy schijf zien er perfect uit en vertonen geen tekenen van slijtage!
Nu nog even lekker sites afsnuffelen voor goede onderdelen
Groet!

Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 29 sep 2014, 12:04
door info
@B.I.Jager
Wat ik ervan begrijp is teilehaber.de een soort marktplaats voor auto onderdelen, er zijn verschillende aanbieders met uiteraard verschillende prijzen.
@Frankyman
Ik hoop a.s. maandag er aan te kunnen beginnen en dan gewoon voor de deur op de parkeerplaats, is dat een beetje te doen ?
Ga je de koppeling hevel (dat plastic busje) vervangen door een stalen exemplaar ?
Hoe heb jij je blok vastgezet zodat deze niet omvalt ?
Voor de zekerheid heb ik gisteren op youtube nog even een instructiefilm gekeken van Bavarianauto over versnellingsbak verwijderen, ziet er opzich wel do-able uit.
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 29 sep 2014, 12:10
door info
Startmotor kan toch gewoon blijven zitten ?
Dus alleen de bouten eruit ?
Turmalin schreef:
Als de bouten er uit zijn zit de startmotor waarschijnlijk nog vast op de paspen. die oxideerd wat en dan zit het muurvast.
Beide bouten er weer een stuk indraaien en dan met het verlengstuk met torksdop er op en dan met een hamer voorzichtig lostikken. dan bouten er weer uit.
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 29 sep 2014, 12:35
door frankyman
@ info, ik heb een nieuwe kogelpen besteld in kunstof ( denk dat je die bedoelt?) vervang hem gewoon weer voor een orginele kunstof dus
Ik heb het gedaan op 4 hoge as steunen, dus de auto staat zeker een halve meter (als het niet meer is) van de grond, en ik kon op zon garage bed lekker onder de auto door rollen
Ik lig alleen wel binnen in een verwarmde garage met een radio erbij
Start motor heb ik en stukje naar achter getrokken omdat wij de bak eerst niet los kregen, echter bleek dit een heel klein boutje aan de achterkant te zijn
verder heb ik nog niet gekeken maar dat komt vd week wel
Ik heb wel een leuke site gevonden die voor een goede prijs de spullen aanbied, en daar mag ik ook een centreerpen lenen, welke je wel nodig hebt.
Groet
