Pagina 1 van 1
Advies gevraagd mbt akkefietje dealer
Geplaatst: 31 okt 2010, 22:03
door erikselhorst
Beste mensen,
Graag jullie advies over het volgende:
Al enige tijd brand het oranje lampje van het "uitlaatgassysteem". Vorige week maandag ben ik daarom naar de dealer hier in Zwolle geweest om hem uit te lezen om het probleem aan het licht te brengen. Na uitlezen en testen van de luchtmassameter, bleek dat er een lek zat in een slang en dat er een nieuw ventiel in moest. Daarbij moest er ook iets van een klep dichtgemaakt worden. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar volgens de dealer bleek dit het euvel te zijn. Ze hebben de lmm getest en deze bleek in orde. Voor 200 euro kon ik bovenstaande laten repareren.
Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb voor de reparatie getekend en een uurtje later reed ik weer vrolijk weg, zonder oranje lampje.
Echter, een dag later ging het lampje weer aan. Na een telefoontje richting de dealer, kon ik de auto zaterdag brengen en dan zou er weer naar gekeken worden. 's Middags belden ze mijn vader (ik was die dag niet bereikbaar), met het verhaal dat de lmm tóch kapot was en er een nieuwe in moet. Kosten: 475 euro.
Mijn vader heeft 's middags mijn auto weer opgehaald, zonder reparatie omdat hij het nogal een rare gang van zaken vond.
Feit blijft dat bij mijn auto de eerste reparatie niet gelukt is, en ik dus 200 euro lichter ben zonder dat er iets gerepareerd is. Het inbouwen van een nieuwe (imitatie lmm) is voor mij geen probleem, dit kan ik zelf. Maar wat kan ik nu richting de dealer? Geld terug? En wanneer zij dit niet willen? Contact opnemen met Bovag?
Graag hoor ik jullie advies.
Re: Advies gevraagd mbt akkefietje dealer
Geplaatst: 31 okt 2010, 22:14
door NielsE36
Hmm ik vindt het een lastig geval.
Het is niet meer te controleren wat nu de oorzaak was van het probleem, aangezien de eerste reparatie al uitgevoerd is.
Het kan best zijn dat het probleem met de uitlaatgassen 2 op zichzelf staande oorzaken had. (de lekke slang + klep EN de LMM) wat uit de test kwam.
Veel meer dan een coulantie-regeling zou ik dan ook niet verwachten.
Al kan je natuurlijk altijd proberen om er meer uit te slepen...
Veel succes!
Re: Advies gevraagd mbt akkefietje dealer
Geplaatst: 31 okt 2010, 22:23
door erikselhorst
Het rare is dat de lmm bij de eerste reparatie al gecheckt is. Omdat hier het euvel niet zat, hebben ze de andere reparatie gedaan. Het kan inderdaad óf óf zijn, maar in dat geval mogen ze van mij de oude onderdelen weer terugzetten en schroef ik zelf wel een nieuwe lmm in.
Re: Advies gevraagd mbt akkefietje dealer
Geplaatst: 31 okt 2010, 22:31
door Mikkie
Maar een nieuwe LMM voor 475 euro klinkt wel als afzetterij. Of is dat ding van goud?
Re: Advies gevraagd mbt akkefietje dealer
Geplaatst: 31 okt 2010, 23:01
door erikselhorst
Het gaat om een lmm voor een 318CI. Benzine lmm's schijnen prijzig te zijn als ze origineel zijn. Vandaar ook m'n keuze voor een imitatie.
Re: Advies gevraagd mbt akkefietje dealer
Geplaatst: 31 okt 2010, 23:02
door Siemi
Mikkie schreef:Maar een nieuwe LMM voor 475 euro klinkt wel als afzetterij. Of is dat ding van goud?
Nee, origineel BMW. Beter een after market LMM kopen. Die zijn beter en heel veel goedkoper. Bij een originele wordt het gehele ding met behuizing vervangen. Bij aftermarket allen dat ding dat kapot is.
Re: Advies gevraagd mbt akkefietje dealer
Geplaatst: 31 okt 2010, 23:08
door Dnl
€475,- is aardig aan de prijs hoor ..
Met een bedrag van 270 zit je aardig in de buurt, maar dan zal de rest wel arbeidskosten zijn.
Re: Advies gevraagd mbt akkefietje dealer
Geplaatst: 01 nov 2010, 11:00
door vegito
Arbeid komop man.. ze staan een beetje met een normale schroevendraaier en ze halen dat ding eruit en stoppen een nieuwe erin klaar. 5 min werk en dan willen ze 70 euro man uur ervoor inrekenen. Nee ik ben blij dat ik een dealer gevonden die dit soort geintjes niet uithaalt en denk aan de portomonee van de klant.
Re: Advies gevraagd mbt akkefietje dealer
Geplaatst: 01 nov 2010, 13:23
door Griffendahl
Even goed opletten...
Wie zegt dat jouw probleem op zich zelf staand is? Het kan best meerdere oorzaken hebben... Wellicht hebben ze bij de dealer geprobeerd om het eerst zo op te lossen om jou niet onnodig op kosten te jagen. Een lekke slang is zeker iets dat kan bijdragen aan dit probleem, het is dus zeer waarschijnlijk dat dit nieuwe ventiel heeft bijgedragen aan de oplossing van jouw probleem, en wellicht hebben ze gehoopt dat dit het enige euvel was.
Met dit in je achterhoofd denk ik niet dat je kan zeggen dat de eerste reparatie niet geslaagd is. Wellicht is die prima geslaagd en heeft die ook zeker geholpen aan het oplossen van het probleem, maar was er meer stuk...
Wat betreft het testen van die LMM, die dingen zou nou eenmaal vrij moeilijk te testen... Zoiets moet bijvoorbeeld al rijdend gebeuren, als ze alleen gekeken hebben of die na de reparatie van het ventiel geen storingen meer gaf, kunnen ze op die manier dat onderdeel ook goed bevonden hebben. Zeker omdat je zelf ook al aangeeft dat je storing na deze ingreep verdwenen was.
Ik zou gewoon even rustig naar de dealer gaan en vragen of dit daadwerkelijk het geval is, ik ken inmiddels aardig wat mensen van Oolbekkink (Hoogeveen) en die zijn doorgaans - naar mij iig - enorm meedenkend. Ze zijn er daar echt niet op uit om jou een maximale poot uit te draaien.
Siemi schreef:Nee, origineel BMW. Beter een after market LMM kopen. Die zijn beter en heel veel goedkoper.
Wel goedkoper, maar allesbehalve beter... Het probleem waardoor LMM's kapot gaan blijft bij een aftermarket LMM bestaan omdat het probleem niet in de LMM zelf zit maar in zijn behuizing, dit is dus een tijdelijke oplossing, wachten tot je nieuwe LMM genoeg vervuild raakt. Als je er een originele van BMW in laat zetten krijg je ook een nieuwe behuizing, waarmee het probleem dus ook permanent opgelost wordt.
Re: Advies gevraagd mbt akkefietje dealer
Geplaatst: 01 nov 2010, 15:51
door j320T
Prima invalshoek van griffendahl, gewoon contact zoeken met ze, overleggen, wellicht kun je wat garagekorting op de LMM krijgen en komen ze je tegemoet met de arbeidskosten, succes!
Re: Advies gevraagd mbt akkefietje dealer
Geplaatst: 01 nov 2010, 16:24
door erikselhorst
Bedankt voor de reacties allemaal. De negatieve invalshoek die ik heb, komt door een aantal voorvalletjes die m'n vader en een kennis van hem hebben gehad met Oolbekkink. Oa. simpel af doen van problemen door onderdelen te vervangen, terwijl dit niet nodig was (sloten vervangen a 800 euro ipv de zekering vernieuwen etc). Het vertrouwen van mijn kant is daarom niet al te groot.
Vandaag ben ik bij ze langs geweest met de vraag of ze e.e.a. kunnen ophelderen. Na overleg met de werkplaatschef zou ik vandaag terug gebeld worden. Ze moeten nog bellen... (en daar hebben ze om precies te zijn nog 20 minuten voor)
Re: Advies gevraagd mbt akkefietje dealer
Geplaatst: 01 nov 2010, 22:41
door NielsE36
En? al wat gehoord?
Ik kan me prima vinden in de uitleg van Griffendahl, maar blijft vervelend.
Hoop voor je dat het snel opgelost wordt!
Re: Advies gevraagd mbt akkefietje dealer
Geplaatst: 02 nov 2010, 06:05
door wooter
Zoek zeker andere garage. Dit soort gevallen ken ik ook en ben daar redelijk gefrustreerd van geworden als het gaat om vertrouwen in garages. Dit soort gevallen zijn denk ik het gevolg van 2 zaken:
a) Men maakt gebruikt van het gebrek aan (vak)kennis van de klant. Hiermee kan een garage omzet maken.
b) Sommige monteurs zijn minder goed dan andere. Er worden daardoor fouten gemaakt, hetgeen voor de rekening van de klant komt
a) is opzettelijk, het bekende "naaien"
b) is niet opzettelijk
Dit is denk ik dealer/garage onafhankelijk. Ik ga geen lijst met voorbeelden noemen, maar eentje geeft het beste aan wat ik bedoel. Met een van onze auto's (niet BMW, excuus daarvoor..) naar een merk dealer geweest ivm schommelende temperatuur van de auto tijdens rijden. Bij ophalen werd gezegd dat thermostaat vervangen zou zijn. Probleem was echter niet verholpen. Ik terug en 3 monteurs die elk 80 Euro/uur kosten staan naar de auto te kijken. Zou je denken dat zijn goede monteurs voor zoveel geld. Conclusie: koppakking moet vervangen worden a 600 Euro. Echter motorblok kurk droog en geen mayonaise in de olie, geen overmatig water of olie verbruik. Onderbuikgevoel zei, " dat klopt niet" . Bleek dat thermostaat toch niet vervangen zou zijn, oude zat er gewoon nog in. Andere garage heeft nieuwe erin gezet , en probleem weg. Ik ben teruggegaan om geld terug te vragen. Heb ik netjes gekregen en ben nooit meer teruggegaan. 2 dingen dus: a) als ik niet enige kennis van zaken had en ja had gezegd tegen koppakking dan had ik onnodig geld besteed en b) monteurs liepen te k...tten, alle 3
De klant krijgt hier een ongemakkelijk gevoel van "genaaid" te zijn en ik vind dat de garage dat moet weten en merken.
Leuke gevolg is wel dat ik meer zelf ben gaan doen aan de auto en goed gebruik maak van dit BMW Portal.
Wooter
PS: wie nog een goede garage voor mijn 318 weet in de buurt van Utrecht, laat maar weten
Re: Advies gevraagd mbt akkefietje dealer
Geplaatst: 12 nov 2010, 13:26
door erikselhorst
Het is inmiddels al weer bijna anderhalve week geleden dat ik Oolbekkink heb gesproken. Ik ben helemaal klaar met die lui!
De man wist mij doodleuk te vertellen dat de LMM in de garage nog gewoon goed was. Ze hadden hem getest en de foutmelding bleef bestaan, waardoor het het ventiel en de slangen wel moesten zijn.
Op mijn vraag, waardoor dan uiteindelijk de LMM toch kapot was, bracht de beste man in dat dit toeval was. Op het moment dat ik weg ben gereden bij Oolbekkink was de LMM goed en een dag later dus kapot.
Het werd dus een touwtrek-spelletje aan de telefoon. Ze wilden mij geen coulance geven op het vervangen van de LMM en ik kon ook mijn geld + oude onderdelen niet terugkrijgen. Erg jammer van zo'n mooi bedrijf. In de volksmond noemen ze dit dus gewoon k*t service!
Ik ga nu dus zelf ergens een lmm vandaag proberen te halen. Het vervangen is de moeite namelijk niet. Iemand ideeën?
Re: Advies gevraagd mbt akkefietje dealer
Geplaatst: 12 nov 2010, 14:17
door 320driver
Mailtje sturen naar
info@bimmerparts.nl 