Waterpomp vervangen (Spoed!)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Tummy

Waterpomp vervangen (Spoed!)

Bericht door Tummy » 01 aug 2010, 18:44

Ik zit tot eind augustus in Spanje (daar ben ik nu dus ook)
en had al een tijdje een gefluit in me motor zitten,

me auto werd wat warmer als normaal, en daarom koelvloeistof bij gevult want dat was dus verdwenen (weet nu dus achteraf waarom, weg gelekt uit me waterpomp)

ik heb het koelvloeistof bij gevult, ik kom aan bij me appartement, ik geef gas met open motorkap, en het koelvloeistof spuit alle kanten op.

me koelvin zit los, en er liggen kleine stukjes ijzer op straat, ik denk dus dat mijn Koelvin lager het gewoon heeft begeven.

maaaar..
hoe vervang ik een waterpomp??
want hier bij de garages gaan ze geheid hoofdprijzen vragen natuurlijk!,

ik hoop dat iemand me kan helpen hier,
met de zoekfuntie kwam ik niet tegen hoe ik een waterpomp vervang.
(ik heb een E36 325 TD)

(ik ben lid van de anwb, ik weet alleen niet of ze dit zullen repareren)

a90

Re: Waterpomp vervangen (Spoed!)

Bericht door a90 » 01 aug 2010, 19:05

Volgens mij is er wel meer stuk dan alleen de waterpomp als ik het zo lees.

Stukjes metaal die zijn afgebroken, rondspuitend water, losse koelvin en je weet niet hoe je een waterpomp (en misschien nog meer) moet vervangen ?

Volgens mij heb je een aardige klus voor de boeg, en dan mag je hopen dat je het juiste gereedschap en de onderdelen kunt vinden plus de kennis en kunde om het te repareren.

Zou het toch niet een idee zijn om de ANWB in te schakelen en de auto naar Nederland te laten halen ? of daar ter plekke bij een garage een prijsopgave te laten maken ?

Kun jij lekker met vakantie vieren (of wat je daar ook aan het doen bent) en ben je niet de komende dagen bezig met je auto te repareren.
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r

Tummy

Bericht door Tummy » 01 aug 2010, 19:12

de koelvin en visco koppeling zitten los in het lager, dus leek mij persoonlijk dat het lager gewoon geklapt is.

ik heb de anwb gebelt die slepen hem dan zoiezo naar een garage als ze komen.
maar ik heb de auto nodig hier, ik heb een eigen grote parkeer garage en flink wat gereedschap hier (ben hier voor werk)

dus daarom wil ik de complete waterpomp vervangen, dit heeft iemand al een keer eerder gedaan, maar niet goed dus, of met een slecht exemplaar.

alleen wil ik graag weten hoe ik de complete waterpomp vervang, want die kan ik wel bestellen hier..
en ik kan dan wel stap voor stap gaan (radiator eruit, turbo buis eraf) en dan verder zoeken.

maar wil eens zien of het een enorm grote klus is. of dat het wel in een dagje te doen is

(ik ben dj hier in spanje, werk alleen snachts, en overdag heb ik alle tijd)

Verheeske

Bericht door Verheeske » 02 aug 2010, 10:58

dat moet wel in een dagje te doen zijn. desnoods 2 als het tegen zit ;)

de viscofan zit vast met linkse draad, en met een moer 32 als ik me niet vergis. ik weet niet of je zo'n grote steeksleutel hebt?
nou zal de pomp mee willen draaien als je hem los wilt draaien. maar als je de fan vast houd de sleutel erop zet en dan een tik geeft met een hamer op de sleutel (naar rechts toe dus, aangezien het linkse draad is) zou hij los moeten komen

aangezien je een 6cilinder hebt en diesel, dus turbo, zul je wat ruimte moeten maken zoals je al zei door de radiateur en de turbobuis weg te halen. denk dat je zelf wel ziet hoe dit moet?

de waterpomp zelf zit vast met een paar M6 boutjes (dus dopje 10) maar de pomp wil nog wel eens behoorlijk vast zitten.... er zitten naast de bevestigingsgaten ook nog 2 gaten in de pomp, die niet in het blok zitten. als je daar boutjes indraait (voorzichtig en gelijkmatig) zou de pomp los moeten komen mocht hij er niet gewoon uit willen komen
-- Houdoe wanne --

Tummy

Bericht door Tummy » 02 aug 2010, 14:15

klopt, tot zover ben ik gekomen,

het zat allemaal tegen, gereedschap lag verspreid in de garage dus ik ben ermee gestopt,
de Fan en Radiateur heb ik eruit, en breng hem 1 deze dagen naar een garage hier om de hoek,

ook moest de spanrol los om de waterpomp los te kunen schroeven (omdat er een riem omheen zit) en die spanrol ga ik zoiezo niet strak krijgen zoveel kracht heb ik niet. en dan kan ik de spanning er wel afhalen met een imbus, maar ik breng hem naar de garage

ik heb wel flink ruimte gehad om te kunnen voelen wat er aan de hand is. zover ik kan zien zit de pomp in een Huis tegen/in het blok geschroeft. als ik de visco koppeling vastpak, kan ik hem compleet op en neer bewegen in het huis -_-

dus dat word gewoon de complete waterpomp vervangen.

mijn manager (werk als dj hier) heeft ook gekeken en hij zei ook dat het gewoon een flinke klus gaat worden om dit te repareren als je de juiste middelen niet hebt.

Verheeske

Bericht door Verheeske » 02 aug 2010, 18:19

ja kan een vervelend klusje zijn dat klopt. Succes ermee, hopelijk zetten ze je niet teveel af.. wellicht even bellen naar een NL BMW dealer wat de gangbare prijzen zijn voor zo'n karwei?

waterpomp is niet het meest degelijke onderdeel dat BMW ooit gemaakt heeft. ook bij de PFL E46 gaan ze nog geregeld kapot
-- Houdoe wanne --

Tummy

Bericht door Tummy » 02 aug 2010, 18:49

ik vind het ook niet erg dat hij stuk ik..

alleen vervelend dat hij in NL vervangen is, en hier in spanje weer stuk gaat,
maargoed, het zei zo..

ik ga van tevoren een prijs afspraak maken, mocht die echt TE hoog zijn dan haal ik de gereed schaps kist uit de discotheek vandaan en ga ik zelf wel aan de gang eventueel met wat hulp,

de waterpomp haal ik zelf wel hier bij de bmw Dealer, om te voorkomen dat de garage hier de verkeerde monteert of belachelijke prijzen gaan vragen. garage zit hier om de hoek, dan hoeven ze hem alleen te monteren en me multi Riem eromheen te leggen,

de radiator en olie koeler hang ik er zelf dan wel weer in

Tummy

Bericht door Tummy » 07 aug 2010, 07:13

Ik ben inmiddels bij een garage langs geweest 200 meter van me appartement,

gevraagd wat het kost, en wanneer ik hem kan komen brengen,

de kosten zouden 150 a 200 euro zijn,
lijkt mij wel redelijk toch? voor een garage

Verheeske

Bericht door Verheeske » 08 aug 2010, 10:12

ja niks te duur
-- Houdoe wanne --

Tummy

Bericht door Tummy » 09 aug 2010, 13:09

Ik heb net een nieuwe waterpomp gekocht,

deze zit er nu ook al op, ik moet alleen de visco koppeling nog van de oude waterpomp halen.

alleen mijn vraag nu,

hoe haal ik de spanning van de multiriem af bij een 325td?

ik heb dat dempertje wat bovenaan zit los gehaald, maar deze moet ook weer vast zo meteen, en daarvoor moet de spanning eraf,
hoe doe ik dit bij dit type?

ik vond wel how to's van andere bmw's waar je het met een Imbus sleutel kon aanpassen, maar dat die ik bij mij niet zitten

---

edit:

inmiddels gelukt,
collega trok de riem bij elkaar waardoor de rol en demper worden ingedrukt, en ik legde hem eromheen, na een paar pogingen lukte het..

nu wou ik meteen me Visco vervangen, maar die moet besteld worden, morgen weer een dag

Verheeske

Bericht door Verheeske » 10 aug 2010, 11:31

Succes ermee :)

fijn dat het allemaal zonder al te veel trubbel goed komt daar in spanje
-- Houdoe wanne --

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”