Pagina 1 van 2
330 Ci kopen waar op letten?
Geplaatst: 16 jul 2010, 13:02
door Verheeske
Dag heren, ik ben even verdwaalt van het E36 forum-gedeelte.
morgen ga ik kijken naar een E46 330Ci (helaas niet voor mijzelf)
deze om precies te zijn
Zijn er nog tips waar op te letten specifiek bij de E46? Ik ben zelf automonteur en heb een jaar bij BMW gewerkt, maar wellicht hebben jullie E46-verslaafden nog wat goede tips
of kent iemand de auto....
Re: 330 Ci kopen waar op letten?
Geplaatst: 16 jul 2010, 13:24
door mantisnl
Mooi exemplaartje zo te zien!
Een belangrijk punt om op te letten is het subframe. Dit wil nog wel eens scheuren bij e46`s.
Verder of alle boekjes/km standen in orde zijn.
Re: 330 Ci kopen waar op letten?
Geplaatst: 16 jul 2010, 13:39
door willem-57
En niet te vergeten: draagarmen, deze zijn vaak in slechte staat.
Kun je op dit forum meer over lezen.
Veel forum leden hebben deze moeten vervangen.
Re: 330 Ci kopen waar op letten?
Geplaatst: 16 jul 2010, 14:22
door Jussi
Face-lift = FL
Pre-facelift = PFL.
Eerst alles wat zowel de Diesel en de Benzinemodellen PFL betreft.
Punten van aandacht en "kwaaltjes".
Speling op de kogels van de voorste draagarmen en ophangingsrubbers.
Speling op torsiestangverbindingen voor.
Rubbers achterste draagarmen komen los en slijten uit.
Achterste spiraalveren breken.
Achterasdragers die uitscheuren.Vooral 330D modellen en eerste bouwjaren.
Roest aan de achterste stalen remleidingen zowel links en rechtsachter voor het achterwiel.
Ruitmekanieken van de voorste ramen kraken en gaan stuk.
Kraken van rubbers van de voorste zijruiten in combinatie met krakende ruitmekanieken.
ZKE module die stuk gaat.Deuren gaan dan niet meer open met de CV en met de sleutel op afstandsbediening.
Chaufageweerstand 'pinegel' doet raar waardoor de ventilator onregelmatig draait en soms uw batterij volledig leegtrekt.
Olieniveausensor die een storing geeft op de Kombi.Geel lampje brand ondanks dat het olieniveau juist is.Sensor gewoon vervangen.
Dieselmotoren 136 Pk
LMM gaat stuk.
Uitlaatkatalysatorflexibel die scheurt.Is op te lossen door er een nieuwe (aftermarkt) flexibel tussen te lassen.
Dieselpomp op de motor kan na +200.000Km stuk gaan.
Verder zijn de Diesels goed maar moeten onderhouden worden.Waterpomp en thermostaathuis en Poly V riemen liefst preventief vervangen op 100.000 Km.
Benzinemotoren:
Hier een ander verhaal.
4 cyl:
Waterlekken aan thermostaathuis,expantievat,radiator,plastiek aansluitstukken van watertuben aan de motor.Deze verduren of breken af.
Thermostaten die inwendig afbreken,motor loopt dan warm en expansievaatje scheurt open.
Carterontluchtingstuben verduren.
LMM gaat soms stuk.Hier helpt soms nog eens om ze te reinigen met remmenreiniger.
Olielekken aan cilinderkop en voorste motordeksel.Cilinderkop moet eraf voor de herstelling.
Olieverbruik als er geen goede olie is gebruikt geweest.
6 cyl:
Lambdasondes gaan stuk.
Olieverbruik door slappe zuigerveren.
Elektrische ventilator motor die niet meer werkt waardoor de auto warmloopt.
FL modellen
Ook alles wat ophanging betreft van de PFL modellen
Diesels:
320 150Pk
De hele troep,injecteurs die gaan lekken waardoor de auto slecht start.Niet echt goedkoop een nieuwe injecteur.
In-line brandstofpomp onder de auto die vastloopt.
Dieselpomp op de motor die druk verliest
Swirl-flaps die afbreken
Turbo's die stuk gaan.
Carterventilatie die verstopt geraakt waardoor de turbo olie aanzuigt en dan redelijk vlug stuk is .Carterventilatie moet vv worden door een vernieuwde uitvoering.
Uitlaatflexibels die scheuren.
Op sommige modellen breekt het steuntje van de uitlaat af op de achterbrug.ZEKER niet terug er aan lassen.Er bestaat een OEM herstelkit voor.
Slecht kontakt aan de stekkers van de achterlichten.Voornamelijk massa aansluiting.
Benzinemodellen:
4 cyl:Idem PFL
6 cyl:
Olieverbruik blijkt hier minder voor te komen
Nog wat specifiek per model.
FL 318d:
Uitlaatflexibels die scheuren.
Coupe/Cabrio PFL en FL modellen.
Deuren die niet meer open gaan door defekte deursloten
Bedrading kofferklep breekt inwendig waardoor CV soms niet meer werkt.
Touring:
Ruit kofferklep gaat niet meer/of gaat spontaan open.Achteruit is slecht.Kan afgesloten worden maar dan gaat de achterruit niet meer alleen open.
Dit zijn in grote happen de aandachtspunten voor als je en E46 wil kopen.
Re: 330 Ci kopen waar op letten?
Geplaatst: 17 jul 2010, 12:02
door Verheeske
Bedankt voor de tips allemaal, maar het feestje gaat helaas niet door
Gisteren kreeg de in te ruilen auto nog meer kuren dat hij al had (wat wel te verwachten was van een
Hyundai Coupe

)
CV werkt niet, alarm gaat er wel op maar begint meteen te loeien, tellerbak vol met storingen.
Dus toen we vanmorgen wilden bellen of we volgende week langs konden komen zei de verkoper dat de auto gister avond verkocht was. Tsjah dat risico hebben we genomen door hem niet te reserveren
Re: 330 Ci kopen waar op letten?
Geplaatst: 17 jul 2010, 20:47
door robertrobert
Re: 330 Ci kopen waar op letten?
Geplaatst: 19 jul 2010, 08:21
door lverstappenl
14.900,- is gewoon een gangbare prijs voor een 330ci met die specificaties. In duitsland zijn ze wel wat goedkoper maar dan moet je al de moeite willen nemen om er eentje in te gaan voeren.

Re: 330 Ci kopen waar op letten?
Geplaatst: 19 jul 2010, 10:01
door bofkont
Prijs is erg pittig voor een PFL, ze staan er ook voor 12500 ongeveer zelfde kmstand en opties.
Laatst nog een estoril blauwe.
Re: 330 Ci kopen waar op letten?
Geplaatst: 19 jul 2010, 10:28
door Verheeske
Er staan toch maar weinig 330's bij garages hoor. en elke prijs is omlaag te lullen lijkt mij.
Die vriend van me moet zijn auto inruilen vandaar. Want particulier verkopen is niet echt verstandig met een auto waar alles vanaf breekt door de Koreaanse degelijkheid
Re: 330 Ci kopen waar op letten?
Geplaatst: 19 jul 2010, 13:13
door lverstappenl
bofkont schreef:Prijs is erg pittig voor een PFL, ze staan er ook voor 12500 ongeveer zelfde kmstand en opties.
Laatst nog een estoril blauwe.
Bij een particulier wel ja, maar voor een garage is dit een nette prijs vind ik (op onderhandelings basis danwel). Bovendien ziet de auto er bijzonder netjes uit op de foto's.
Re: 330 Ci kopen waar op letten?
Geplaatst: 19 jul 2010, 17:47
door bofkont
Stond bij een autobedrijf, maar ze vragen inderdaad meestal aardig pittig voor een knappe 330ci.
Maar er is nog aardig ruimte lijkt me om te onderhandelen.
Re: 330 Ci kopen waar op letten?
Geplaatst: 24 jul 2010, 08:53
door Verheeske
nu dat de 330 niet doorging hebben we gisteren
deze maar gekocht
de vorige eigenaar is een neef van de garage houder en hij had zijn 328 ingeruild voor een e46

3
ook echt een bmw freak. elk kraakje en piepje moest meteen gemaakt worden. klein krasje op de velg meteen velg repareren etc..
ik heb dus ook lang met die jongen kunnen praten. Tot ergernis van mijn kameraad dus toen hebben we maar even een proefrit gemaakt alles een beetje bekeken. of alle opties werkten enz. alles was in orde. KM stand klopte met boekje. het duitse boekje zat er nog bij van de eerste duitse eigenares. en na de proefrit was de kameraad van mij helemaal verkocht en heeft meteen toegezegd deze bimmer te kopen
dus alweer een BMW rijder erbij in mijn vriendengroep!

Re: 330 Ci kopen waar op letten?
Geplaatst: 24 jul 2010, 09:27
door Verheeske
het is niet zo'n internetter. maar een gewone "simpele"* bouwvakker. wellicht dat er nog eens foto's verschijnen van alle bimmers bij elkaar :>
*absoluut niet negatief bedoelt niks mis met bouwvakkers!
Re: 330 Ci kopen waar op letten?
Geplaatst: 24 jul 2010, 23:18
door E46Ramon
Mooie auto, ik hem net zien staan en heb de radio gekocht die erin zat ( de alpine ).
Auto is inderdaad zeer goed onderhouden, enige wat aandacht vraagt is het subframe. Deze is nog origineel, en zoals je misschien weet zijn de subframe van de pfl 6 cyl niet al te best.
Gewoon goed in de gaten houden en dan is er niks aan de hand.
Voor de rest een mooie auto, ik zal alleen de boos kijkers eraf halen.

Re: 330 Ci kopen waar op letten?
Geplaatst: 25 jul 2010, 11:59
door Verheeske
ja subframe houd ik in de gate vond het al knap dat hij daar nog niks aan gehad had, ook draagarmrubbers was nog niks mis mee...
commentaar op de booskijkers had ik al verwacht

wie komt er met de opmerking dat die zwarte band van de voorruit moet?