:? Marc, ik heb het een aantal keren moeten lezen maar ik denk dat ik snap waar je naar toe wilt. Namelijk van motorvermogen via overbrenging naar wielkoppel maar je verhaal overtuigd me niet echt (hoeft natuurlijk ook niet). Je zit volgens mij in de richting maar beredeneert het imho net verkeerd om, namelijk vanaf het resultaat (koppel aan de wielen). Het motorvermogen is niets meer dan het koppel verrekend met het toerental waarop dat vermogen tot stand komt en in jouw voorbeeld ga je aan een aantal zeer crusiale zaken voorbij (o.a. de eindreductie, je haalt immers met mijn voorbeeld dezelfde top, je kunt dus niet zomaar stellen dat de overbrenging 2x zo klein/groot is) . Verder zit het voordeel van een Elise niet in de kleinere rolweerstand maar met name in de massa die op gang gebracht moet worden, voor minder massa heb je minder koppel nodig om het in gang te zetten. Dat het ding op snelheid ondanks het relatief beperkte vermogen (122pk is niet weinig maar voor een sportwagen op zich wel, vandaar relatief weinig) heeft alles te maken met het feit dat het frontale oppervlak zo klein is. Boven 160km/h speelt de luchtweerstand de hoofdrol als het gaat om benodigd vermogen.Marc 320d schreef: Uiteraard komt er nog meer bij kijken. Maar het zegt absoluut meer dan de 0,0 die je aangeeft. Voor prestaties is in principe een hoger vermogen altijd beter. De vertragingsbak moet er dan voor zorgen dat je dit vermogen altijd ter beschikking hebt (een hoop kort opeenvolgende vertragingen). Even een voorbeeldje:
Je hebt motor A, deze draai je op 200 Nm koppel bij 2000rpm. Dit is een vermogen van 41.9 kW.
Dan motor B, draai je op 150 Nm bij 4000 rpm. Dit is een vermogen van 62.8 kW.
In beide gevallen rijd je bijv. 80 en wil je naar 100. In principe is motor B daarin gewoon sneller, ondanks dat je met minder koppel rijdt. Dit komt doordat de bak een factor 2 meer vertraging heeft en het koppel op de wielen dus een factor 1.5 hoger ligt.
Misschien wel idd. Ik ga graag op je reactie in, maar laat het in dit topic even achterwege...Ik ben al genoeg off-topic gegaan (gelukkig hopelijk ook genoeg on-topic haha)..Niels schreef: Misschien een idee voor de mods om dit draadje ff op te splitsen
Mooggie schreef:En hier ook nog wat invallen:![]()
- instellen van gevoeligheid van regensensor werkt niet goed (draaiwieltje op rechterhendel aan stuur), of eigenlijk helemaal niet zelfs in mijn geval
Ik snap je punt, hadden ze wel iets mooiers voor mogen bedenken idd. Echter kun je de stoel best omhoog krijgen als je er in zit, door jezelf als 't ware wat lichter te maken zeg maar.Piet junior schreef: 2. Hoogteverstelling sportstoel. Alleen omhoog te krijgen als je er niet in zit, niet handig dus.
De handrem zit eigenlijk voor mij op een goede plaats? ik heb dan wel geen telefoon moet ik wel bekennen maar op een slechte plek vind ik hem niet zitten.Piet junior schreef:Hoi, we hebben onze BMW nu 3 weken en hij bevalt prima, maarrrrrrrrrrrrr als kleine ergenissen heb ik een paar dingetjes.
1. Plaats Handrem. We hebben ook een BMW telefoon en een armsteun, en om de handrem aan te trekken moet je je wel erg raar draaien.
2. Hoogteverstelling sportstoel. Alleen omhoog te krijgen als je er niet in zit, niet handig dus.
3. Opbergvakjes. Gewoon te weinig.
Kortom, er valt altijd wel wat te wensen over....