Pagina 4 van 4

Re: APK 2023 - fijnstofmeting

Geplaatst: 01 jul 2023, 17:20
door JJ535D
Mijn garage gaf er geen enkele garantie op dat dat zou lukken. Ipv kosten te maken, heb ik gekozen om uit te schrijven (en te verkopen)
Ben overigens ook van 25/30k km naar 12k km per jaar gegaan. Dus diesel sowieso niet interessant.
Ben van de ene beul 360 pk naar de ander gegaan met 8 pitten en 367 pk. Geen straf.

Re: APK 2023 - fijnstofmeting

Geplaatst: 02 jul 2023, 08:17
door m.h.
Ik zou een tweedehands aanschaffen en laten testen voor montage denk ik...

Wat ook nog goed is om te checken. Je EGR is uitgeschakeld. Staat deze in de praktijk ook volledig dicht?

Re: APK 2023 - fijnstofmeting

Geplaatst: 06 jul 2023, 17:07
door malle pietje
Twijfel nog over een tweede hands of nieuwe met certificaat. Het verschil is minimaal en voelt dan gek om geen nieuwe te monteren. Een tweede hands monteren lijkt me beter, maar ik kan er maar één vinden met 260km op de teller. Dan ben ik toch huiverig dat die intern ook de nodige breukjes en barstjes kan hebben, zoals ook de mijne intern gebroken is. Dan liever een nieuwe monteren, 500km rijden en daarna pas keuren.

Maar inderdaad eerst de EGR checken. Nog tips hoe je dat doet?

Re: APK 2023 - fijnstofmeting

Geplaatst: 08 jul 2023, 05:52
door Kuupertie
Ik zet ook mijn vraagtekens bij die filtertheorie; een volle filtert beter.
Hetzelfde geldt namelijk natuurlijk ook voor een olie-, lucht- en brandstoffilter.

Re: APK 2023 - fijnstofmeting

Geplaatst: 12 jul 2023, 06:51
door m.h.
Er zit ontzettend veel kwaliteitsverschil tussen een aftermarket en een originele. Zeker de kwaliteit van de katalysator (die voor het dpf in dezelfde buizing is gemonteerd).

Re: APK 2023 - fijnstofmeting

Geplaatst: 25 aug 2024, 18:15
door malle pietje
Uiteindelijk heb ik een nieuwe aftermarket gekocht met certificaat, gemonteerd en alweer 2 apk's met een paar honderd particles glansrijk overleefd. Omzetten was ook best goed te doen, hoewel de aansluiting met de turbo een ramp blijft, maar ok.