Pagina 3 van 3
Re: Accu al twee keer leeg gehad
Geplaatst: 10 jun 2010, 07:16
door Duzzan
@Sander
0.05 ampere is dus een normaal verbruik in rust toestand? Hoelang heb je moeten wachten voordat de auto tot rust kwam?
Hopelijk kunnen ze het vrijdag voor je oplossen, keep us posted!
@Smiegt
Gisteravond nog even lopen googlen naar Airco stroom verbruik van een auto maar niet echt iets zinnigs kunnen vinden. Echter, wat me wel aan het denken heeft gezet; als de motor niet draait doet de airco het ook niet! De airco pomp werkt alleen met draaiende motor. Dus dat kan nooit de oorzaak geweest zijn van die lege accu lijkt mij dan.
Vanochtend starte ze ook al niet ... klik klik klik meer kwam er niet uit. Er is dus definitely ergens lekstroom en niet zo'n beetje ook denk ik dan. Baal hier best van vooral omdat ik weet dat de auto vlak voordat ik 'm kocht bij de dealer is geweest voor, u raad het al, een lekstroom probleem!
Vandaag maar eens een multimeter op de kop tikken en zekeringen eruit trekken, hopelijk kan ik het vinden.
Re: Accu al twee keer leeg gehad
Geplaatst: 10 jun 2010, 09:13
door Sander
Als de navigatie eenmaal stilvalt zie je hem vrij snel teruglopen, dat is ongeveer na een minuut al.
0.05 ampere is wel een normale waarde denk ik.
Re: Accu al twee keer leeg gehad
Geplaatst: 10 jun 2010, 10:23
door smiegt
@Sander,
Ik neem aan dat je bij het meten via de min pool wel de kabel lost gehaald hebt van je accu?
Ik zou altijd aanraden om via de plus pool te meten , dan weet je 200% zeker dat je alle stroom die door je auto loopt opmeet.
Groeten,
Bram
Re: Accu al twee keer leeg gehad
Geplaatst: 12 jun 2010, 15:03
door MaikelK
smiegt schreef:
Een tip als je dat niet hebt, om stukje bij beetje uit te sluiten wat het kan zijn.
Pak een multimeter

, haal de + kabel van je accu los en sluit de multimeter aan op de + pool van je accu.
Daarna sluit je de andere kant van je multimeter aan op de + kabel van je wagen en zet je de multimeter op Ampère.
Dan kijk je of er stroom doorheen loopt , (sleutel uit het contact).
Zo ja dan heb je idd lekstroom , en ga je zekeringen trekken net zo lang totdat je de zekering te pakken hebt dat er geen stroom meer aangegeven wordt op je multimeter. Let op :
NIET starten , of contact aan met de multimeter er tussen, dan brand je je multimeter door.
Groeten,
Bram
Amen, dit is de enige manier om het goed te doen! Lekstromen zijn heel vervelend!
Zelf heb ik mijn accu ook eens een keer leeg gehad en toen niet lang genoeg opgeladen met kleine stukjes rijden. Continue een lege accu! Laten checken bij de garage, ladingtoestand was ook niet zo best meer, en de accu zat er al een aantal jaren in. Dus maar vervangen en geen problemen meer gehad!
Re: Accu al twee keer leeg gehad
Geplaatst: 12 jun 2010, 23:21
door Fabian79
zet wel je multimeter op de lage stand zodat je door de ongebouwde zekering heen meet.
Veel meters hebben een 10A stand, maar gaan dan niet over de ingebouwde zekering. Meestal heb je twee + aansluitingen 1 met 1-2 ampere en 1 van 10 of hoger.
Als je een foutje maakt of een hele hoge lekstroom hebt blaas je je metertje niet meteen aan stront

Re: Accu al twee keer leeg gehad
Geplaatst: 13 jun 2010, 15:30
door Moonbase
Fabian79 schreef:
zet wel je multimeter op de lage stand zodat je door de ongebouwde zekering heen meet.
Ik denk dat hier ingebouwde zekering bedoeld wordt.
Fabian79 schreef:Veel meters hebben een 10A stand, maar gaan dan niet over de ingebouwde zekering. Meestal heb je twee + aansluitingen 1 met 1-2 ampere en 1 van 10 of hoger.
Als je een foutje maakt of een hele hoge lekstroom hebt blaas je je metertje niet meteen aan stront
Dit zou kunnen maar accustroom meten met een ongezekerde meter zou ik niet adviseren. Zeker niet als je geen ervaring met de meter en met de meettechniek hebt. Mocht er iets mis gaan en je meter brandt uit in je hand of op je auto kan dit ernstige gevolgen hebben.

Zorg dus voor een meter die op elk bereik is afgezekerd.
Bijvoorbeeld deze:

Zoals je ziet heeft deze een 0..10A bereik en een 0..300mA bereik en zijn beide afgezekerd.
Dan zou ik persoonlijk beginnen met een meting in het hoge bereik om een indicatie te krijgen van de hoogte van de lekstroom. Dit om te voorkomen dat de zekering van het lage bereik eruit vliegt, wanneer de lekstroom te hoog is voor dit bereik. Als de stroom laag genoeg is voor het lagere bereik schakel je daar na toe. Dit geeft ook een nauwkeuriger resultaat. Vervolgens zo als gezegd één voor één alle zekeringen verwijderen om de bron van de lekstroom te zoeken.
Veel succes met het zoeken naar de oorzaak van de lekstroom en laat het even weten als je het gevonden hebt.
Re: Accu al twee keer leeg gehad
Geplaatst: 15 jun 2010, 11:54
door Duzzan
Auto is gister bij de dealer geweest en het euvel was snel gevonden.
Accu was lek! De bak waar de accu in zit zat onder met zuur omdat de accu gescheurd was. Geen idee hoe dat heeft kunnen gebeuren, die accu is nog geen 2 maanden oud! Ze hebben er een nieuwe accu in gezet en die oude apart gehouden, die ga ik vanmiddag ophalen en dan terug naar de garage die 'm d'r in heeft gezet. Er zit namelijk 2 jaar garantie op dus ben benieuwd wat ze gaan doen. Probleem is dus opgelost
Ivm met dat meten, je moet dus je multimeter tussen je + kabel en de + pool van de accu zetten om de (lek)stroom te meten. Maarrr, koppel je eerst die + kabel los en zet je daarna je multimeter ertussen of moet je eerst de multimeter op de pool en kabel zetten en dan pas loskoppelen? Ik heb namelijk nul komma nix kunnen meten door eerst de kabel los te halen en dan pas de multimeter er tussen te zetten. Hij gaf gewoon 0.00 A aan. Doe ik het dan echt zo fout of snap ik het gewoon niet?
Re: Accu al twee keer leeg gehad
Geplaatst: 15 jun 2010, 12:47
door Sander
Accu lek dat is wel heel bijzonder, hopelijk is het nu opgelost.
Ik heb me auto vandaag opgehaald, bekabeling van de achterlichten is vervangen omdat een aantal kabels waren verbrand.
Tevens hebben ze 6 uur lang op lekstroom gemeten, helemaal niks gevonden helaas, dus de auto staat weer voor de deur en een rekening van 500 euro erbij.
Blijf Maar Werken.
Re: Accu al twee keer leeg gehad
Geplaatst: 17 okt 2010, 12:41
door Robbiegoal
Ik zit nu al een paar weken thuis met de ziekte van Pfeiffer en dat vind de coupé niet leuk

.
Met starten is het elke keer de vraag of hij het doet. Eén keer startte hij 's morgens vroeg niet (het was toen erg koud). Diezelfde middag zouden we de accu gaan bijladen maar voordat we daarmee begonnen toch nog even geprobeerd te starten: met succes, wel met veel moeite.
Afgezien van het vorenstaande gaat het tot dusverre steeds (met erg veel moeite) net goed en slaat de auto wel aan. Om de accu bij te laden ben ik zelfs een keer zo'n 30km gaan rijden. Tijdens deze rit even getankt en na het tanken startte de auto perfect. Een dag er na ging het echter weer met moeite :? .
Ik zet de auto nu niet meer op het alarm (hij staat hier toch veilig achter het huis), hopelijk is dat de stroomverbruiker.
De accu is een tijdje terug al doorgemeten bij Jonkers maar bleek goed te zijn. Wel is het een 72AH / 12 V accu, terwijl realoem.com aangeeft dat er eigenlijk een 80AH / 12 V accu in hoort te liggen. Zou dat het probleem zijn?
Verbruikt zo'n alarmsysteem zo veel stroom dat een auto die in ongeveer 3 weken tijd 100km heeft gereden, waarvan veel korte stukjes, een bijna lege accu kan hebben?
Re: Accu al twee keer leeg gehad
Geplaatst: 17 okt 2010, 18:25
door marcel-k
Ik heb het eens bij een e36 gehad,erg vervelend idd.
Ik kwam er bij toeval achter dat m'n kofferbakverlichting niet uitging wanneer deze gesloten werd.
Misschien een tip om dit ff te controleren.