APK 2023 - fijnstofmeting
Re: APK 2023 - fijnstofmeting
Snap jouw beredenering. Mijn 535 is al getuned, 360 pk en 1 op 12,5 is niet slecht.
RDW gaf als note wel aan dat er op mijn wagen, eind 2011, een af-fabriek roetfilter zit. Zou voor wagens waar later een roetfilter opgezet is wel anders kunnen zijn mbt digitaal verwijderen. Even bellen met RDW dan.
RDW gaf als note wel aan dat er op mijn wagen, eind 2011, een af-fabriek roetfilter zit. Zou voor wagens waar later een roetfilter opgezet is wel anders kunnen zijn mbt digitaal verwijderen. Even bellen met RDW dan.
F11535D
E60 550i
E60 550i
Auto glansrijk door de 'normale' meting en dus APK. Jaartje safe, maar ben benieuwd wat er in de markt gaat gebeuren en of ik 'm dus toch weg moet doen voor volgende jaar.
F11535D
E60 550i
E60 550i
Interessant leesvoer, helemaal van onder aan het artikel ook info hoe diagnose te stellen
https://problemcar.nl/columns/zet-de-ni ... eltjestest
https://problemcar.nl/columns/zet-de-ni ... eltjestest
Laatst gewijzigd door m.h. op 19 feb 2023, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Die sla ik even op. Dat kan nog wel eens van pas komen.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Extra lectuur omtrent deze problemen: roet in beeld. auteur: Gerrit Kadijk.
Interessant naslagwerk, staan wel wat handige zaken in. Ivm recente uitgave van het boek en de rechten ga ik hier niet alles letterlijk posten. Indien iemand interesse heeft, ik verkoop het binnen een aantal weken weer door.
Interessant naslagwerk, staan wel wat handige zaken in. Ivm recente uitgave van het boek en de rechten ga ik hier niet alles letterlijk posten. Indien iemand interesse heeft, ik verkoop het binnen een aantal weken weer door.
Ik heb zojuist de deeltjesmeting preventief laten doen.
Dus 6 maand voor de volgende APK.
Het resultaat was 0,0 K
De lucht uit mijn uitlaat was schoner dan de lucht in de garage :-)
294dkm op de klok. Eerste roetfilter.
Dus 6 maand voor de volgende APK.
Het resultaat was 0,0 K
De lucht uit mijn uitlaat was schoner dan de lucht in de garage :-)
294dkm op de klok. Eerste roetfilter.
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Bizar. Natuurlijk super fijn. Motor niet getuned? En heb je eerst de motor warm laten lopen?
Tx for sharing!
Tx for sharing!
F11535D
E60 550i
E60 550i
Goedemorgen,
Motor is niet getuned.
De deeltjesmeter meet vanaf 100 deeltjes (1,0K), dus het kan natuurlijk zijn dat ie daar wel onder zit.
De auto was op bedrijfstemperatuur bij de meting. Ik heb hem niet extra warm gereden. Ik denk dat ik er zo'n 10km op het zitten bij aankomst. Daarna nog een kwartier met de garagehouder staan praten terwijl de auto uit was.
Omdat ik in Duitsland vlak bij de 31 werk, kom ik nog wel eens op die betreffende autobahn terecht en rij dan ook echt wel flink door. Daarnaast zijn we net week 9 op wintersport geweest, waarbij de auto dus in 1 week 2 x 12h non-stop heeft gereden.
Wellicht heeft dat ook positieve invloed.
Ook ben ik er van overtuigd dat het totale gebruik van een diesel invloed heeft. Ik rij 45K per jaar.
Motor is niet getuned.
De deeltjesmeter meet vanaf 100 deeltjes (1,0K), dus het kan natuurlijk zijn dat ie daar wel onder zit.
De auto was op bedrijfstemperatuur bij de meting. Ik heb hem niet extra warm gereden. Ik denk dat ik er zo'n 10km op het zitten bij aankomst. Daarna nog een kwartier met de garagehouder staan praten terwijl de auto uit was.
Omdat ik in Duitsland vlak bij de 31 werk, kom ik nog wel eens op die betreffende autobahn terecht en rij dan ook echt wel flink door. Daarnaast zijn we net week 9 op wintersport geweest, waarbij de auto dus in 1 week 2 x 12h non-stop heeft gereden.
Wellicht heeft dat ook positieve invloed.
Ook ben ik er van overtuigd dat het totale gebruik van een diesel invloed heeft. Ik rij 45K per jaar.
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Hoi,
Bedankt voor je reactie.
Wat ik idd begreep uit meerdere contacten, is het vaak rijden van grotere afstanden van belang, zodat roetdeeltjes opbranden.
Dat is bij niet (meer) het geval. Rijd nog maar max 15K per jaar.
Ga met pijn in het hart afscheid nemen en op zoek naar een nieuwe 6 of meer cilinder. Want ben en blijf een petrolhead.
Bedankt voor je reactie.
Wat ik idd begreep uit meerdere contacten, is het vaak rijden van grotere afstanden van belang, zodat roetdeeltjes opbranden.
Dat is bij niet (meer) het geval. Rijd nog maar max 15K per jaar.
Ga met pijn in het hart afscheid nemen en op zoek naar een nieuwe 6 of meer cilinder. Want ben en blijf een petrolhead.
F11535D
E60 550i
E60 550i
- malle pietje
Interessante discussie! Ook bij mij afkeur deze week. Meting 1 was 8 miljoen deeltjes, tweede 11 miljoen. Na een flesje reiniger in de tank en 150km in hoge toeren plus handmatig (via Carly) 3 regeneratie rondes, opnieuw 3 miljoen en 11 miljoen gemeten. Lekker consistent. Heel fijn.
Roetfilter is bij Tunex een ton geleden gereinigd, is bij uitlezen super schoon maar is kapot. Er liggen deeltjes van het filter te rammelen in de uitlaat (lekker genant bij het starten) en er zijn eerder al brokken uitgehaald. Plus de EGR is softwarematig verwijderd.
Kortom, oorzaken zouden ofwel het filter kunnen zijn die gewoon de helft ongefilterd doorlaat.
Of een zeer hoge uitstoot vanwege een niet actieve EGR.
Een belletje met Tunex leert me dat: een schoon filter laat juist meer door. Dus vooral met je oude verstopte filter gaan testen.
Denk dat ik dus de volgende opties heb:
1. een tweedehands filter monteren en opnieuw testen of het filter de oorzaak was. If not, dan
2. EGR laten heractiveren en opnieuw testen. Of direct naar optie 3,
3. uitschrijven bij de RDW
Liefst hou ik nog steeds alles origineel, ook na 380.000km (hij is echt als nieuw, uiterlijk en technisch).
Optie 1 kost 500e oid en een hoop gepriegel op de brug (vies en priegelig klusje)
Optie 2 kost extra 250e met alle ellende van de EGR als gevolg
Optie 3 kost eenmalig 69e plus iets van 300 euro per jaar, plus (niet gehele onbelangrijk), je kunt Den Haag, Amsterdam, Arnhem en Utrecht niet meer in. Precies de steden waar ik vaak kom.
En alles hierboven moet voor begin september uitgedokterd zijn, want dan gaan de boetes voor het niet hebben van een APK binnen komen (APK +2mnd).
Suggesties? Tips?
Roetfilter is bij Tunex een ton geleden gereinigd, is bij uitlezen super schoon maar is kapot. Er liggen deeltjes van het filter te rammelen in de uitlaat (lekker genant bij het starten) en er zijn eerder al brokken uitgehaald. Plus de EGR is softwarematig verwijderd.
Kortom, oorzaken zouden ofwel het filter kunnen zijn die gewoon de helft ongefilterd doorlaat.
Of een zeer hoge uitstoot vanwege een niet actieve EGR.
Een belletje met Tunex leert me dat: een schoon filter laat juist meer door. Dus vooral met je oude verstopte filter gaan testen.
Denk dat ik dus de volgende opties heb:
1. een tweedehands filter monteren en opnieuw testen of het filter de oorzaak was. If not, dan
2. EGR laten heractiveren en opnieuw testen. Of direct naar optie 3,
3. uitschrijven bij de RDW
Liefst hou ik nog steeds alles origineel, ook na 380.000km (hij is echt als nieuw, uiterlijk en technisch).
Optie 1 kost 500e oid en een hoop gepriegel op de brug (vies en priegelig klusje)
Optie 2 kost extra 250e met alle ellende van de EGR als gevolg
Optie 3 kost eenmalig 69e plus iets van 300 euro per jaar, plus (niet gehele onbelangrijk), je kunt Den Haag, Amsterdam, Arnhem en Utrecht niet meer in. Precies de steden waar ik vaak kom.
En alles hierboven moet voor begin september uitgedokterd zijn, want dan gaan de boetes voor het niet hebben van een APK binnen komen (APK +2mnd).
Suggesties? Tips?
Laatst gewijzigd door malle pietje op 01 jul 2023, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi, ja schone filter helpt je eerder verder in de ellende dan een vieze; omgekeerde wereld.
Ik heb m’n roetfilter uitgeschreven RDW. Kost idd 69 euro + 15% extra wegenbelasting + je mag aantal steden Europa niet meer in.
Oplossing? Niet. Heb de mijne verkocht en rijd nu een 550i uit 2006 met 42k op de teller.
Geen slechte inruil
Succes met de klus!!
Ik heb m’n roetfilter uitgeschreven RDW. Kost idd 69 euro + 15% extra wegenbelasting + je mag aantal steden Europa niet meer in.
Oplossing? Niet. Heb de mijne verkocht en rijd nu een 550i uit 2006 met 42k op de teller.
Geen slechte inruil
Succes met de klus!!
F11535D
E60 550i
E60 550i
- malle pietje
Heb je de wagen nog redelijk (vlot) kunnen verkopen met een uitgeschreven roetfilter?
Uitgeschreven EGR geeft minder roet.
- malle pietje