Pagina 2 van 3

Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61

Geplaatst: 22 nov 2018, 09:03
door turbojong
Ik ben op zoek naar een E61, maar enigszins terughoudend vanwege de bekende kwalen. Weet iemand of BMW zelf in de latere bouwjaren af-fabriek al zaken heeft verbeterd? Bv. standaard montage van betere injectoren, bobines, brandstofpomp e.d. Of bv een modificatie aan het panoramadak?

Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61

Geplaatst: 23 dec 2018, 22:45
door Lucas123
Ha vandrankel en turbojong,

Panoramadak kwaal is iig vrij eenvoudig te voorkomen (voor zover mij bekend) , er zitten namelijk in het afvoer kanaal aan beide kanten een klein rubber filtertje die je er even uit moet halen. Doe je dat niet , dan raken de afvoer kanalen door de jaren heen vervuild cq verstopt en dan lopen ze vol terug naar boven en dan gaat het dus via je dak naar je achterbak. Andere elektronische problemen met het pano dak zijn mij iig niet bekend.


Het alom bekende verhaal dat tzt je benzine injectoren een keer gaan haperen en vervangen moeten worden Heb ik wel heel vaak gelezen en is niet te voorkomen. Vraag dus altijd of ze al vervangen zijn! Is dat gedaan dan is het een dikke pre a 1500 Ekkies. Bij de nieuwere types kan je ze namelijk wel per stuk vervangen mocht je er problemen mee krijgen (bij de oudere versie moet je ze altijd alle 6 in 1x vervangen a 1500 euro totaal)

Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61

Geplaatst: 24 dec 2018, 05:48
door Vintiem
Waarom moet je ze bij de oudere altijd per 6 vervangen?

Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61

Geplaatst: 24 dec 2018, 08:58
door Lucas123
oe technische vraag ! maar heb dat gelezen elders, dat mensen enkel 1 of 2 stuks hadden vervangen , en dat daarna het probleem niet weg was ,en pas was opgelost bij vervangen van alle 6

Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61

Geplaatst: 25 dec 2018, 18:32
door ehombie
Mijn is van 10/2008 n53 mijn voorganger heeft 2 van de zes vervangen (cil 1 en 6) met index 6. De rest is index 3.
Ik denk eerder dat het preventief wordt gedaan als ze alle 6 worden vervangen. Een test optelling om injectoren te testen heeft niet iedereen....

MAAR...
Ik heb ook gelezen dat boven index xx (ik dacht 11 en hoger) niet moet samenvoegen met index eronder...ik hoop hier nog een service bulletin van te vinden of bij iemand na te vragen of dit waar is.... :P

Google maar op "service bulletin injectors n53". Info is vaak van de n54 maar volgens mij zijn die hetzelfde als de n53.

Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61

Geplaatst: 15 apr 2019, 19:47
door Wasteland
Toevoeging:
E60 LCI N43 motor:
- NoX sensor
- Verstuivers
- Ketting uitgerekt en scheefloop (geleider en spanner)
- Afbreken kettinggeleider waardoor olie aanzuigbuis verstopt kan komen te zitten
- Lekkende carter pakking
- Rubbers draagarmen (gescheurd)

Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61

Geplaatst: 16 apr 2019, 09:57
door Robin
@wasteland: is aangepast! Bedankt voor de input!

Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61

Geplaatst: 16 apr 2019, 12:08
door ehombie
Algemeen
-Eerste generatie(s) CCC prof systemen (mogelijke problemen: ventilator, dvd-drive, condensatoren)
-de oudere metaalachtige IBS sensors
-comfort acces/keyless systeem mogelijk gevoelig voor storingen of defect viewtopic.php?f=125&t=58685

E61
-Microswitch/schakelaar voor het openen van de glazenachterklep

N53
- NOx sensor (oplossing https://bimmerprofs.com/)
- Injectoren (bij alle DI motoren van BMW geven ze wel eens de geest)
- carterventilatie/cartermembraam kan gaan scheuren (na +/- 10 jaar?)

Misschien een disclaimer
Vaak als je zo'n opsomming ziet....denk je al van "wat een bagger wagen". Vergeet niet dat deze modellen al snel > 10 jaar oud zijn en er gebreken aan komen...en gewoon moet incalculeren bij aanschaf. Dit is denk van elk automerk van toepassing!

Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61

Geplaatst: 17 apr 2019, 10:57
door tom_il
Luchtbalgen van de luchtvering en Compressor luchtvering zijn ook E61 specifiek.

De luchtbalgen zijn geen zwak punt vind ik. Ze houden het meestal zeer lang vol. Luchtbalgen zijn nu eenmaal kwetsbaarder dan Stalen veren.
De compressor op zich is ook niet een groot probleem het zwakke punt zit hem in de aanzuigslang die durft scheuren voorbij de filter waardoor de compressor vuile lucht gaat aanzuigen. Daarom steeds die aanzuigslang nachecken op scheuren en preventief vervangen door het versterkte type indien nog niet aanwezig.

Bij de E61 probleem mag zeker ook de diversity antenne vermeld worden onder de spoiler. Als hier water in komt heeft deze geen lang leven beschoren.
Eventueel preventief extra sluiten of foam aanbrengen zodat de deksel beter wordt toe gedrukt.

Algemeen kijken of de toerenteller niet op een neer danst wanneer de wagen een constante snelheid heeft. Dit wijst op de lockup van de automaat die niet meer goed aangrijpt.

Algemeen, de krukas trillingsdemper/poelie die na een tijd vervangen dient te worden. Meestal opgemerkt tijdens een lange rit naar zonnige oorden wanneer de aircocompressor hard dient te werken.

Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61

Geplaatst: 25 apr 2019, 21:59
door Robin
@ehombie en @tom_il: thanks heren, is aangepast en toegevoegd aan 't rijtje!

Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61

Geplaatst: 09 mar 2020, 18:46
door Dr.Go Fast
De beeldschermen van de E60 schijnen ook berucht te zijn voor ' het op zwart gaan ' ook lci. Gelukkig heeft de garage waar ik hem gekocht heb 5 jaar terug dat bij mij verholpen met een nieuwe, zijn 2e hands niet te vinden. Kost maar 1500euro.. :)

Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61

Geplaatst: 10 mar 2020, 07:41
door Bart70
Zijn ook 2e hands best wel te vinden hoor, ook te repareren overigens, maar de meesten gaan meteen naar een CIC, kost ook geen 1500 euro.

Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61

Geplaatst: 10 mar 2020, 16:39
door Martijn.
Ik heb jaren geleden een E61 530i van ‘08 gehad met weinig km destijds een hele jonge auto, 1e eigenaar en dealer onderhouden.
Ik heb nu mijn 12e BMW maar de E61 was by far de slechtste auto die ik ooit heb gehad.
Met geen enkele andere auto heb ik zo vaak in de garage gestaan met al het soort kwalen die in dit topic staan beschreven.
Ik zou er nooit maar dan ook nooit meer een kopen. Tuurlijk moet je er ook geluk mee hebben maar dit type BMW is in mijn ogen gewoon een schande voor het merk in deze klasse.

Stond er overigens al ergens aangestipt wbt roest/blaasjes onder het raam vd achterklep ? Dus als je het raampje open maakt zitten er vaak blaasjes of echt roest onder.
Dit is ook een veel voorkomend probleem wat zich bij mij al na 3jaar oud voordeed.
Is wel gemaakt door BMW Nederland destijds.

Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61

Geplaatst: 11 mar 2020, 12:24
door Dr.Go Fast
Bart70 schreef: 10 mar 2020, 07:41 Zijn ook 2e hands best wel te vinden hoor, ook te repareren overigens, maar de meesten gaan meteen naar een CIC, kost ook geen 1500 euro.
Oke goed om te weten. Belangrijkste is dat die van mij vernieuwd is :duim:

Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61

Geplaatst: 09 dec 2020, 18:08
door R1150GS
Vraagje. Als de injectoren eenmaal vervangen zijn (530i, LCI, n53) Is het probleem dan voor altijd weg of komt het na een x aantal KMS weer aan de beurt?