Re: BMW E90 2 x turbo defect?
Geplaatst: 07 jan 2016, 20:03
Eh,
Klinkt al een herkenbaar probleem.
ik heb vele fora en specialisten geraadpleegd en heb na de 3e turbo (dus nummer 4 moest er in!) de handdoek in de ring gegooid. ik heb mn auto naar een echte garage gebracht, en niet naar de dozenschuivers van de Dealer.
Daar hebben we samen alles maar eens doorgemeten en getest.
Bij de grootste turbo leverancier van Europa m'n turbo onder de inspecteurs z'n neus gelegd, en er kwam een helder antwoord: te weinig smering. Ik heb ook de motorolie laten testen, en die was na 6k zeer vervuild geraakt. Dus hebben we de olie pomp geteste op druk en flow(slang los van turbo). niets mee aan de hand. carter ventilatie; niets mee aan de hand. DPF, niets mee aan de hand.
Wat blijkt: na een impeller tussen in en uitgaande olie slang te zetten, zie je dat het vrijwel niet loopt.
Het verhaal , en dat blijft het aangezien er geen bewijs is, gaat dat BMW in de 1e jaren van het bestaan van deze auto nog zo DOM was om hun eigen motorolie te gebruiken.
Nu bleek dit later een K.U.T (Kwalitatief Uitermate Teleurstellend) product te wezen, en gebruiken ze dit zelf niet meer. Ze verkopen het echter nog wel ... het kan geen temperaturen boven de 600 graden aan (zie youtube) en in de turbo kan het nog vele malen warmer worden. Resultaat is dat de verbrande olie neerslaat in het retour kanaal en hier de boel verstopt.
Dit is vervolgens te verhelpen en/of te voorkomen door een Flush van het olie circuit. Dit weekt alle Gunk en Funk weer los. houd er wel rekening mee dat de oliepomp wel flink heeft moeten werken, en wellicht evengoed aan vervanging toe is. ( en dit is maar een relatief kleine reparatie)
In mijn blok was dit alles in ieder geval het geval. Ik heb verder besloten er een ruilmotor in te fietsen. Dit was wel een paar mille duurder(3) maar heb nu een blok met 42k op de tellen ipv 251k . De montage kosten waren het zelfde als het weer in elkaar zetten en schoonmaken van het oude blok. Dus een 3k verschil voor de km's .
Maar als je dus verder wil: fix de retour!!! (Flush@ €300) reviseer je turbo(€600) en alle montage en filters @ €700 bij een gewone garage. en lees je DPF uit (geen tegendruk) of laat die reinigen (€450)
Sterkte!
Klinkt al een herkenbaar probleem.
ik heb vele fora en specialisten geraadpleegd en heb na de 3e turbo (dus nummer 4 moest er in!) de handdoek in de ring gegooid. ik heb mn auto naar een echte garage gebracht, en niet naar de dozenschuivers van de Dealer.
Daar hebben we samen alles maar eens doorgemeten en getest.
Bij de grootste turbo leverancier van Europa m'n turbo onder de inspecteurs z'n neus gelegd, en er kwam een helder antwoord: te weinig smering. Ik heb ook de motorolie laten testen, en die was na 6k zeer vervuild geraakt. Dus hebben we de olie pomp geteste op druk en flow(slang los van turbo). niets mee aan de hand. carter ventilatie; niets mee aan de hand. DPF, niets mee aan de hand.
Wat blijkt: na een impeller tussen in en uitgaande olie slang te zetten, zie je dat het vrijwel niet loopt.
Het verhaal , en dat blijft het aangezien er geen bewijs is, gaat dat BMW in de 1e jaren van het bestaan van deze auto nog zo DOM was om hun eigen motorolie te gebruiken.
Nu bleek dit later een K.U.T (Kwalitatief Uitermate Teleurstellend) product te wezen, en gebruiken ze dit zelf niet meer. Ze verkopen het echter nog wel ... het kan geen temperaturen boven de 600 graden aan (zie youtube) en in de turbo kan het nog vele malen warmer worden. Resultaat is dat de verbrande olie neerslaat in het retour kanaal en hier de boel verstopt.
Dit is vervolgens te verhelpen en/of te voorkomen door een Flush van het olie circuit. Dit weekt alle Gunk en Funk weer los. houd er wel rekening mee dat de oliepomp wel flink heeft moeten werken, en wellicht evengoed aan vervanging toe is. ( en dit is maar een relatief kleine reparatie)
In mijn blok was dit alles in ieder geval het geval. Ik heb verder besloten er een ruilmotor in te fietsen. Dit was wel een paar mille duurder(3) maar heb nu een blok met 42k op de tellen ipv 251k . De montage kosten waren het zelfde als het weer in elkaar zetten en schoonmaken van het oude blok. Dus een 3k verschil voor de km's .
Maar als je dus verder wil: fix de retour!!! (Flush@ €300) reviseer je turbo(€600) en alle montage en filters @ €700 bij een gewone garage. en lees je DPF uit (geen tegendruk) of laat die reinigen (€450)
Sterkte!
