Pagina 2 van 4

Re: CSL Replica's

Geplaatst: 09 sep 2008, 17:48
door Griffendahl
Wat ik begrepen heb is dat volledig afhankelijk van de ET waarde van de velgen... En dan ook nog een klein stukje van de banden die je eromheen monteert.

Ik ben zelf ook al aan het onderzoeken welke bandenmaat voor mij dadelijk het meest ideaal is op mijn CSL replica's, ET waarde is precies goed, maar ik heb al begrepen dat de band(enmaat) het verschil gaat maken tussen wel en niet aanlopen bij een sedan met deze maat.

(gaat overigens om 9,5J)

Re: CSL Replica's

Geplaatst: 09 sep 2008, 21:52
door Mac
uhm... tja... wat Griff zegt +1

Re: CSL Replica's

Geplaatst: 10 sep 2008, 10:32
door BoMeWm
Griffendahl schreef:Wat ik begrepen heb is dat volledig afhankelijk van de ET waarde van de velgen... En dan ook nog een klein stukje van de banden die je eromheen monteert.

Ik ben zelf ook al aan het onderzoeken welke bandenmaat voor mij dadelijk het meest ideaal is op mijn CSL replica's, ET waarde is precies goed, maar ik heb al begrepen dat de band(enmaat) het verschil gaat maken tussen wel en niet aanlopen bij een sedan met deze maat.

(gaat overigens om 9,5J)
Originele et waarde is 47, in het geval van Sander gebeurt het volgende.
Er van uitgaand dat je nu voor 8 J en achter 8.5 J hebt:

Vóór et 40= 7mm naar buiten + de helft van een half J = 6mm =totaal 13 mm naar buiten.
Achter et 45=2 mm naar buiten + de helft van een J (2.55 mm)=12.5 mm= totaal 14.5 mm naar buiten.

Valt prima in de wettelijk toegestane afwijking van 2 % in de spoorbreedte |p

Bandbreedte speelt met deze J maten m.i. weinig mee, tenzij je extreem breed gaat zodat je een "wang" krijgt.

Re: CSL Replica's

Geplaatst: 10 sep 2008, 11:45
door Griffendahl
BOMEWM schreef:Bandbreedte speelt met deze J maten m.i. weinig mee, tenzij je extreem breed gaat zodat je een "wang" krijgt.
Daar denken ze op E46fanatics.com anders heel anders over, en die rijden er ook echt mee... Zo 265 schijnt bijvoorbeeld alleen voorbehouden te zijn aan coupe's, voor een sedan schijnt dat dus echt te breed te zijn op een 9,5J velg... Als je niet wilt rollen ten minste...

De wettelijke eisen blijf je inderdaad wel netjes binnen, echter wil je niet dat elke hobbel je wielkasten en je banden onaangenaam contact gaan maken met elkaar.

Re: CSL Replica's

Geplaatst: 10 sep 2008, 17:14
door BoMeWm
Uiteraard wil je geen enkel contact tussen band/velg en ook niet uitrollen.
Volgens mijn info zijn alleen de wielkasten achter van een touring "nauwer" Sedan en coupé zouden gelijk moeten zijn.
Ruil mijn mening graag in voor een andere/betere.

Re: CSL Replica's

Geplaatst: 10 sep 2008, 17:16
door Griffendahl
Op E46fanatics.com staat in meerdere topics duidelijk dat de wielkasten van een coupe duidelijk breder zijn als die van een sedan, ongeveer 1cm wat ik zo na heb kunnen gaan. Hoe die van een touring zich verhouden tot die van een sedan zou ik niet durven zeggen.

Heb inmiddels heel wat topics nagelezen, en de overheersende mening lijkt te zijn dat bij 9,5J met ET 45 op een sedan de max breedte 255 is, en op een coupe 265. Echter heb ik ook iemand gesproken die met 265 op een sedan zonder problemen rijdt.

Het verschil lijkt mij te zitten in de vorm van de band. De ene band is anders gevormd dan de andere, je hebt banden die bij een gelijke breedtemaat smaller vallen als een ander. De wang steekt dan als het ware minder ver buiten het loopvlak. Falken schijnen op die manier vrij smal te vallen en bijvoorbeeld de Uniroyal Rainsports weer vrij breed.

Wat ik zo begrepen heb uit het wiel/band forum van fanatics is de juiste bandkeuze dus heel bepalend voor het wel of niet aanlopen. Er kan dus een duidelijk verschil zitten tussen de vorm van een band met dezelfde maat, zo kan het zelf zijn dat een 255 van merk X die extreem valt meer last van aanlopen kan hebben dan een 265 van merk Y die lekker smal valt.

(Ik hoop dat ik het zo een beetje begrijpelijk heb uitgelegd, de theoretische uitleg van Frits dekt niet helemaal volledig de lading ben ik bang)

Re: CSL Replica's

Geplaatst: 10 sep 2008, 18:07
door stamgast
Ik ben in ieder geval erg blij met alle reacties! Ik leer er genoeg van in mijn zoektocht naar de juiste (CSL) velgen. Toch zijn er nog vrij veel meningen verdeeld over hetgene je nou het beste kan kiezen voor de velg.

Het mooiste is om dezelfde waarden aan te houden als de OEM waarden, daar is de auto tenslotte op gebouwd. Maar wat zijn nu de grenzen?! De één zegt een onderwaarde voor ET aan te houden van 40 en de andere vind 35 nog prima. Ik heb nu CSL velgen op het oog met rondom 8J en een ET waarde van 40. Ze kunnen er ook onder in breedset met 8J (ET 40) en 9J (ET 43). Dit werd me echter afgeraden.

Graag jullie mening wat verstandig is of jullie ervaring c.q. oplossing.

Re: CSL Replica's

Geplaatst: 10 sep 2008, 18:14
door Griffendahl
Wat ik je al zei, ik heb mijn velgen hier al liggen... En die gaan er hoe dan ook onder ;D 8) Wat ik al zei, dit gaat om 9,5J met ET45... Ik kan je alleen nog niet vertellen hoe het gaat passen, want ze gaan er pas dit voorjaar onder ben ik bang.

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind persoonlijk CSL velgen eigenlijk alleen mooi als het een breedset is... De diepe achterwielen maken de set net ff af :)

Re: CSL Replica's

Geplaatst: 10 sep 2008, 18:25
door BoMeWm
stamgast schreef:Ik ben in ieder geval erg blij met alle reacties! Ik leer er genoeg van in mijn zoektocht naar de juiste (CSL) velgen. Toch zijn er nog vrij veel meningen verdeeld over hetgene je nou het beste kan kiezen voor de velg.

Het mooiste is om dezelfde waarden aan te houden als de OEM waarden, daar is de auto tenslotte op gebouwd. Maar wat zijn nu de grenzen?! De één zegt een onderwaarde voor ET aan te houden van 40 en de andere vind 35 nog prima. Ik heb nu CSL velgen op het oog met rondom 8J en een ET waarde van 40. Ze kunnen er ook onder in breedset met 8J (ET 40) en 9J (ET 43). Dit werd me echter afgeraden.

Graag jullie mening wat verstandig is of jullie ervaring c.q. oplossing.
Algemeen advies is een maximale et afwijking van 5mm. en Sander....... prima uitleg hoor!! :)

Re: CSL Replica's

Geplaatst: 10 sep 2008, 18:47
door WiD
De wielkasten van een touring zijn idd nauwer.
Ik heb mijn m6 velgen overgekocht van een coupe rijder,bij hem geen probleem bij mij liepen ze wel aan (18" 255) na verlanging met eibach veren.
De kasten zijn wel mooi gevuld zo maar ik heb wel een stukje laten rollen om aanlopen te vermijden.

Re: CSL Replica's

Geplaatst: 10 sep 2008, 18:54
door stamgast
Griffendahl schreef:Wat ik je al zei, ik heb mijn velgen hier al liggen... En die gaan er hoe dan ook onder ;D 8) Wat ik al zei, dit gaat om 9,5J met ET45... Ik kan je alleen nog niet vertellen hoe het gaat passen, want ze gaan er pas dit voorjaar onder ben ik bang.

Ik vind persoonlijk CSL velgen eigenlijk alleen mooi als het een breedset is... De diepe achterwielen maken de set net ff af :)
:amen:

Echt vet!!! Maar ben je niet bang dat je rij-eigenschappen flink minder worden????

Re: CSL Replica's

Geplaatst: 10 sep 2008, 18:56
door Griffendahl
Ik ga dan van 18" naar 19", denk niet dat het zo'n wereld van verschil is, het zal allicht iets schelen, maar niet de wereld denk ik :)

Ik rijd nu op 18" met sportonderstel en ik vind mijn wagen eerlijk gezegd nog onwijs comfortabel (meer dan ik zelf zou willen eigenlijk) Straks met de 19" komt er ook nog een goede schroefset onder. Het mag van mij best een stukje steviger voelen allemaal. Zeker bij het remmen moet die echt een stukje minder gaan duiken, en bij het snellere kortere bochtenwerk ook.

Re: CSL Replica's

Geplaatst: 10 sep 2008, 19:43
door stamgast
Wordt de auto niet erg zoekerig van het verder naar buiten plaatsen van de velgen?!

Mijn broers 328 E36 (met andere velgen) een stuk zoekeriger dan mijn 328 E46. Vandaar alle vragen, de auto moet gewoon superstrak rijden.

Re: CSL Replica's

Geplaatst: 10 sep 2008, 19:45
door bjornc
hij zal altijd iets meer gaan zoeken.
Maar daar zal tegenover staan dat je meer grip hebt, strakker door de bochten kunt en bovenal ook een vettere look.

Re: CSL Replica's

Geplaatst: 10 sep 2008, 19:46
door Griffendahl
Verlagen (met een schroefset) zou het weer minder zoekerig moeten maken... :) Wel iets minder comfortabel. Banden ga ik denk ik ook niet breder doen dan ik nu heb. Alleen de velgen...