Op het Autoweekforum had ik al een verhaal geschreven over mijn Dynavin, dus dat kopieer ik hier gewoon even
Dik een jaar geleden was ik me al eens te buiten gegaan aan wat leuke speeltjes: een Dension Gateway om de fabrieksradio mp3's op usb-sticks te laten spelen, een Parrot bluetooth carkit en een interface om die Parrot te laten werken met de originele stuurknoppen voor de telefoon.
Dat werkte allemaal prima: telefoon opnemen met een knop op het stuur, en een 16 GB usb-stick met al mijn muziek erop.
Maar ach, je wilt wel eens iets nieuws

Enzo viel mijn oog op de nieuwe rage op het e46forum: de Dynavin E46. Een origineel-look dubbeldins radio die dus helemaal in het dashboard past, een beetje vergelijkbaar met een origineel breedbeeldsysteem. Dat originele systeem kost echter 1000 tot 1500 euro als je er een 2e hands kunt vinden, en bestaat dan uit een hoofdeenheid, 2km aan kabels en een computer in de kofferbak, samen met een hele zooi losse modules. En dan is het nog niet eens een touchscreen, carkit of usb-compatible.
Dat mooie systeem heb ik dus maar eens besteld. Gisteren, na veel te lang wachten natuurlijk, werd het dan afgeleverd:
Natuurlijk meteen uitgepakt om het eens goed te bekijken:
Toen moest ik me nog een hele avond inhouden voor het inbouwen, wat ik vandaag dus ben gaan doen.
Zo zag het er eerst uit:
Eerste stap is natuurlijk heel erg veel uit elkaar halen: dashboardkastje, A-stijl, middenconsole, middentunnel, dat soort dingen:
Volgende stap is het plaatsen van een nieuw inbouwframe voor de aircobediening. Die moet namelijk een verdieping naar beneden verhuizen, en daar levert de dealer een mooi ding voor:
Om de dvd-functie en tv-functie ook tijdens het rijden te kunnen gebruiken (dat wil je natuurlijk!), moest er even een parkeerkabeltje aan de massa worden geknoopt:
Alle antennes en andere aanhangsels door de A-stijl geleid en via de ruimte achter het dashboardkastje naar achter de radio geleid. Dan de boel maar eens aansluiten zonder het echt vast te maken, voor een testrun:
Sierlijstjes maar weer teruggezet, en bij het opstarten zie je heel mooi het BMW-logo:
Alles weer vast en in elkaar, en ja hoor, de navigatiefunctie werkt ook:
Ik heb nu dus in het dashboard één apparaat wat:
- navigeert
- blauwtandt
- usb't
- radio't
- tv laat zien
- dvd kan spelen
- je bedient met een touchscreen
Eerste indrukken:
Het is te merken dat het in de basis geen originele kwaliteit is. De knoppen klikken een beetje goedkoop en compleet anders dan de andere BMW-knoppen bijvoorbeeld. Het is vooral ook te zien aan de teksten in de menu's. De Nederlandse vertalingen zijn lachwekkend slecht. Zo wordt bijvoorbeel het Engels "Time" vertaald door "maal". Dat kan in sommige zinnen wel, maar als de GPS het heeft over "UTC maal" is er toch iets misgegaan bij het vertalen. Dat soort voorbeelden zijn er wel meer, soms lachwekkend, maar soms snap je echt niet wat er staat.
De taal heb ik dus maar snel op Engels gezet, da's al een stuk beter.
De software die erop zit werkt prima, als navigatiepakket zit er iGo op. Nog niet echt mee gewerkt, maar het lijkt prima te werken. De radio, en USB werken ook prima en het geluid is ook goed. Ik heb er echter nog niet langer dan 5 minuten mee gereden, dus meer uitgebreide ervaringen komen nog wel een keer.
Al met al vind ik 't voor 600 euro een goeie deal. Veel goedkoper en meer functies dan een origineel systeem, maar niet de pauperlook van een aftermarket dubbeldin systeem.