Ik heb sindskort een E46 318i 143PK 2002 en is netjes onderhouden op tijd olie ververst etc. Ik zit nu met u een klein dilemma namelijk, er gaat nu volgens de boekjes en het kaartje Castrol Edge 5W30 in. Nu is dat helemaal geen echte probleem super goeie olie, maar ik vind die olie erg duur en zonde op per liter bij een automateriale zaak of benzine station 18 euro neer te lappen. Ik heb 3 jaar lang een andere E46 model gehad en die reed op 5W30 Shell Helix en draaide de motor lekker still en zacht. Nu is het zo dat ik deze Shell Helix olie goedkoop kan regelen 9 euro per liter dus voor 45 euro ben ik klaar voor 5 liter.
Ik wil dus met mijn huidige auto binnenkort op de Shell olie overgaan maar, nu worden vanuit BMW LL04 geeist terwijl de Shell LL01 heeft. Mijn vraag is kan dit wel?? is er een kans op motorische schade als ik de specs negeer van LL04 naar LL01?.. de viscociteit blijft hetzelfde 5W30.
Welke Olie?
Re: Welke Olie?
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Zit er castrol in, dan zou ik zeker bij castrol blijven.
Besparen op olie lijkt me niet echt nuttig.
En je weet het: Auto's zijn net vrouwen, ze kosten je allebei geld.
Besparen op olie lijkt me niet echt nuttig.
En je weet het: Auto's zijn net vrouwen, ze kosten je allebei geld.

- Marvin 328iT
@Vegito
Je hoeft niet eens persè olie te nemen met de LL(Longlife) specificatie...als je maar een goede synthetische olie neemt, en de andere specificatie's maar wel overeen komen.
Wat je wel moet doen is dan kortere service-intervallen houden!...bijv. 1 x per jaar of bij 12500km ipv 25000km met LL olie.
gr.
Marvin
Je hoeft niet eens persè olie te nemen met de LL(Longlife) specificatie...als je maar een goede synthetische olie neemt, en de andere specificatie's maar wel overeen komen.
Wat je wel moet doen is dan kortere service-intervallen houden!...bijv. 1 x per jaar of bij 12500km ipv 25000km met LL olie.
gr.
Marvin
Nou, duidelijk antwoord
heb met allebij merken goede ervaring gehad, maar gezien de prijs verschil wil ik toch overgaan naar Shell en waarom precies het is overal verkrijgbaar. Vroeger Castrol TXT 10W30 gedraaid nergens te krijgen evenals het softec van castrol. Ik stoorde me hier zo erg aan werd helemaal panish als ik de juiste niet meer te krijgen was vandaar ik eigenlijk mijn voorkeur naar Shell gaat en niet naar Castrol. Ik waag mijn kans op Shell en zal uiteraard wel op het service interval moeten inspelen met het verversen van de olie tijd.

Verkocht BMW 320D e90
Op dit advies heb ik dus vandaag deze ook in mijn auto laten zetten (verversen uiteraard) ik ben benieuwd.B46 schreef:Ik gebruik zelf Kroon Presteza LL-01 5W30 BMW olie, zeer tevreden over.
Heb 6 liter (paste niet eens 5 liter in de auto

Hoe is kroon olie tegen over Castrol.. is de verschil te merken in motor gedrag?. Vroeger een 318i e36 gehad was op servicebeurt hebben die gasten toen Castrol Magnatec erin gepleurd (| motor draaide als een tractor sindsdien na verwisselen met Shell draaide ie weer gelukkig rustig. Ik heb zelf nooit kroon gebruikt, maar hoor vaak wel positieve verhalen erover.
Verkocht BMW 320D e90