Vervangen oliefilterhuis b58

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
goos

Vervangen oliefilterhuis b58

Bericht door goos » 18 jun 2026, 23:51

Mijn G30 540 heeft nu net meer dan 150.000 km gelopen. Ik verlies al wat langer wat koelvloeistof, ca 100 ml per 5000 km en ik ruik na een rit altijd koelvloeistof. Visueel geen lekkage, ook niet na toevoegen van fluoriserend middel, wat zichtbaar is met uv lamp. Ook druk test blijft goed. Ik ga deze zomer op vakantie met de caravan naar Spanje, ik wil geen problemen, daarom toch maar wat verder onderzoeken. Als je internet raadpleegt, dan wordt hier veel overgesproken, b58 motor en koelvloeistof verlies. De een zegt de waterpomp, de flens onderinlaatspruitstuk, heatmanagement module of het oliefilterhuis. Na veel lezen ,kijken en chatgpt adviezen besloten om de flens en het oliefilterhuis preventief te gaan vervangen, ook de slang van radiator naar reservoir. Het plastic waarvan deze onderdelen gemaakt zijn worden bros en trekken krom. Ook de rubberpakkingen worden hard. Onderdelen besteld, ook een apparaat om het koelsysteem te vacumeren, wat nodig is voor vullen van het koelsysteem na de reparatie. Op youtube staan genoeg filmpjes van vervangen van deze onderdelen, maar vaak wel van een 3 serie.
Als eerste de neg pool van de accu loshalen en borgen dat de achterklep niet dichtvalt, anders krijg je deze niet eenvoudig meer open. Na de koelvloeistof te hebben afgetapt van beide koelsystemen begonnen met loshalen en het opzij leggen van alle leidingen boven inlaatspruitstuk, daarna alle stekkers losgemaakt van de dme (motor computer), de dme moet eruit omdat je anders te weinig ruimte hebt. Belangrijk, maak foto's van alles wat je loshaald, zeker van hoe de bedrading loopt. Voorzichtig met loshalen van stekkers zijn breekbaar. Ook het gasklephuis losmaken. Dan inlaatspruitstuk los schroeven. Om het spruitstuk te kunnen verwijderen moeten er 2 koelvloeistof slangen verwijderd worden. Deze zitten eronder. Dit ging erg lastig, eerst borgklemmen omhoog, dan net zolang trekken, duwen tot ze loskomen. Pff, dat koste 1,5 uur en zere handen. Ik heb op ern gegeven moment siliconen spray op de koppeling gespoten, dat leek te helpen. Als spruitstuk eraf is dan kan je de flens met 3 boutjes , verwijderen. 1 boutje gaat moeilijk komt tegen de heatmanagement module. Maar het gaat net met klein dopje torx 8. Dan van de electrische water pomp 1 slang losmaken die onder het oliefilterhuis zit, dan 2 klemmen op de beugel vd pomp losmaken. Pomp kan nu aam de kant gelegd worden. Het olie filterhuis zit met 6 boutjes vast, 2 stuks zijn moeilijk te bereiken. Maar met kleine dopset 1/4 inch aansluiting met kniestuk, welke je van tape voorziet, zodat hij minimaal kan bewegen lukt het eenvoudig om deze los te draaien. Kijk hoe naar de youtube filmpjes). Van onderuit vond ik het iets gemakkelijker, wel de aluminium onderplaat losgemaakt. Echter zowel de flens en het filterhuis zagen er nog erg goed uit, rubbers waren ook nog zacht, geen enkele mogelijke lekkage zichtbaar. Ik had zeker doorkunnen rijden tot 200.000 km. Maar ja, nu zijn ze weer nieuw
Afbeelding
Op de foto staat de oude, ziet er nog goed uit, geen scheuren en niet krom. Dit gold ook voor de flens. Na montage van nieuwe flens en oliefilterhuis, ook de koeler omgezet, alle waterslangen weer aangesloten. Maar ook de stekkers en bedrading vast geklikt. Maak voor loshalen foto's. Spruitstuk met nieuwe pakkingen weer plaatsen, voor vastdraaien, de 2 onderste waterslangen weer vastklikken. Dat gjng ook best weer lastig. Gasklep weer monteren alle leidingen boven boven klepdeksel weer terug. Toen alle waterslangen weer waren azngesloten, van beide watersystemen, heb ik deze systemen na elkaar gevacumeerd en volgezogen met mix van 1 op 1 gedest water en antivries. Dat vullen mbv vacuum dat werkt perfect. Daarna beide systemen op druk gezet, geen lek, gelukkig. Nu de dme terugplaatsen en alle stekkers aansluiten en alle bedrading vastklikken. Accu kan weer aangesloten worden. Nu de olie afgetapt en nieuwe olie erin. Omdat het oliefilterhuis gewisseld is, zal het langer duren voordat er olie druk zal worden opgebouwd. Daarom stekker vd hogedrukpomp op het kleppendeksel losgehaald en de ca 10 sec de motor gestart, deze slaat nu niet aan, wat veiliger is voor de lagers. Totaal 3 x ca 10 sec gestart. Op mijn obd meter zag ik dat de olie druk bijkwam. Stekker weer op de pomp. Nu de ontluchtings procedure starten voor de koelsystemen, staat keurig op internet. Beide koelsystemen worden dan ontlucht, waarbij het motor toerental iets hoger is en ik 5x naar 3500 toeren moet gaan. Na deze toerental verhogingen, de motor laten draaien totdat het stationair toerental weer lager wordt, duurt totaal ca 11 minuten. Klaar Oh, ik vergeet nog te vermelden dat ik de harde plastic slang van radiator naar koelreservoir ook nog vervangen heb. Bij lostrekken brak deze slang, mogelijk is er damp ontsnapt uit haarscheuren van deze slang. Komende tijd maar monitoren of het verlies van koelvloeistof weer optreedt. Het blijft moeilijk om preventief onderdelen te gaan wisselen. Het is maar de vraag of de info die je vindt op internet ook direct vergelijkbaar is met jou auto, die mogelijk onder andere omstandigheden heeft gereden. Maar ik hou van meer zekerheid, de flens en het huis gaan voorlopig niet lekken. En de slang die ik nu vervangen heb door een rubberen versie gaat zeker niet meer lek. Ik laat nog horen of ik nog steeds koelvloeistof verlies.
Goos.
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

Terug naar “BMW 5 Serie (G30 / G31) DIY: Do It Yourself”