BMW E46 Touring stottert

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
EtoStars
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 apr 2023, 20:06

BMW E46 Touring stottert

Bericht door EtoStars » 30 apr 2023, 20:14

Goedenavond bmw liefhebbers!

Ik heb sinds kort een bmw e46 touring in het bezit.

Nu heb ik dus een klein probleempje, gisteren onderhoud gedaan zoals nieuwe olie alle filters vervangen ook de brandstof filter en de bougies.

Gisteren daar weg gereden niks aan de hand, vandaag even een stuk gereden en na een tijdje begint de auto laag in toeren te stotteren. Het is net of er en bougie even weigert alleen niet altijd maar soms en de keren dat het gebeurt is het in lage toeren.
Nu heb ik al een fout melding gehad van de temp sensor achter de koeler maar daar heb ik vandaag een kabel breuk gevonden en die is weer gefixed. Echter blijft het probleem zich voordoen.

De auto geeft geen foutmeldingen alleen als het stotteren wat langer blijft gebeuren gaat het motor lampje knipperen, maar zodra het stotteren ophoud is het lampje weer netjes uit.
Op internet staat dat als het lampje knippert er dus onverbrande brandstof in het uitlaat systeem komt wat dus misschien wel kan kloppen omdat de sensor niet werkte en dus de motor warm is het mengsel niet aangepast word maar dat is nu verholpen en toch loopt de motor niet lekker. Nu trouwens het knipperende lampje niet weer gezien maar nog wel de stotterende motor.

Nu ben ik ten einde raad misschien hier iemand een oplossing? Gaat om de motor N46B18A

Met vriendelijke groet, Robert

Gebruikersavatar
wiren
Berichten: 484
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:39

Re: BMW E46 Touring stottert

Bericht door wiren » 24 mei 2023, 17:15

Laat ie geen foutcode achter als het lampje heeft geknipperd? Ik denk zelf toch iets in de ontsteking. Gebroken isolator van een bougie, een bougiekabel die niet meer lekker is, of een defecte penbobine. Als je een foutcode op een bepaalde cilinder zou hebben, dan kon je bijv. de penbobine of bougie omwisselen met die van een andere cilinder en kijken of het probleem meeverhuisd.

renslmf23
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 nov 2021, 16:04

Re: BMW E46 Touring stottert

Bericht door renslmf23 » 26 mei 2023, 14:19

Naast de punten van Wiren kan ik nog drie punten bedenken. Deze symptomen kunnen ook voortkomen door valse lucht, misschien een luchtinlaatbuis verkeerd teruggezet of de LMM beschadigd bij het wisselen van het luchtfilter? Heb je het brandstoffilter in de goede richting geïnstalleerd? Als je die verkeerd om gemonteerd hebt, krijg je ook dit soort problemen. Het laatste wat ik me kan bedenken is dat de VANOS het niet meer naar zn zin heeft, misschien is er bij het wisselen van de olie vuil in de solenoids terecht gekomen.

EtoStars
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 apr 2023, 20:06

Re: BMW E46 Touring stottert

Bericht door EtoStars » 16 dec 2023, 23:22

Hallo allemaal,
Sorry voor de best wel late reactie, maar dat probleem is opgelost nu heb 4 nieuwe bobines gekocht en nu is dit probleem opgelost.
Ik heb nu alleen nog de storing dan de uitlaat gassen niet goed zijn dus motor lampje brand. Als ik de storing reset is het even goed tot dat ik weer op de snelweg kom dan is de storing weer aanwezig. Als ik stil sta met de auto en de motor draaiende dan stinken de uitlaat gassen ook erg naar benzine heb ik het idee zal dat er iets mee te maken kunnen hebben?

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: BMW E46 Touring stottert

Bericht door rob75 » 21 dec 2023, 09:59

Als ik het lees, dan heb je waarschijnlijk ergens een defecte sensor.
In ieder geval wordt je mengsel niet goed geregeld. Een rijk mengsel kan komen door een niet juiste temperatuurmeter, een LMM die teveel aangeeft of een lambdasensor. Ook lekke verstuivers of een vervuild luchtfilter kunnen oorzaak zijn. Brandstofdruk kan ook te hoog zijn.
Voor diagnose zou je eigenlijk een uitlaatgastester nodig hebben en een diagnosetoestel dat live data kan lezen uit de ECU.

Succes,
Rob

EtoStars
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 apr 2023, 20:06

Re: BMW E46 Touring stottert

Bericht door EtoStars » 04 feb 2024, 19:15

Hey Rob!
Ik heb zelf wel een diagnosetoestel alleen heb dan geen idee naar welke waardes ik moet kijken en laat staan wat de waardes moeten zijn. Ik heb ook de sensor voor de temperatuur weer aangesloten die achter de radiateur zit daar zat een draadbreuk, wie weet is die sensor niet oké. De temperatuur op het dashboard word wel goed aangegeven dus die zal het vanaf een andere sensor meten neem ik dan aan? Luchtfilter is vervangen. En de brandstofdruk kan ik dat ook uitlezen?

Weet je toevallig de waarden uit je hoofd of kan ik die ergens vinden? Dan kan ik de ECU even uitlezen en zien of ik daar verder mee kan komen.

Groeten Robert!

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: BMW E46 Touring stottert

Bericht door rob75 » 06 feb 2024, 14:28

Er zijn een aantal standaardwaardes de je kunt zien bij een niet BMW diagnosetoestel (standaard OBDII):
- long term fuel trim - zo laag mogelijk (max 5%)
- short term fuel trim - kan varieren, maar mag niet steeds oplopen bij stationair/rijden
- lambdawaarde (sensor waarde) - ideaal gezien is deze 1 voor een goed mengsel, mag fluctureren
- voltage o2 sensor (lambdasonde) - tussen 0,1 en 0,9 volt, deze waarde kan ook anders aangegeven worden, maar moet eigenlijk tussen deze waardes variëren.
- afm, 15 liter/uur bij stationair en stijgt als het toerental oploopt.
- koelvloeistof temperatuur - bij deze auto's ca 105 graden bij opgewarmde motor
- inlaatlucht temperatuur - iets hoger dan de buitenlucht.

Wellicht kun je hier iets mee.

Succes,
Rob

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”