Geen geluid uit speaker bijrijder

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
max.dv

Geen geluid uit speaker bijrijder

Bericht door max.dv » 22 sep 2020, 12:01

Goedemiddag!

Ik heb een probleempje met mijn speaker en ik probeer er achter te komen wat het euvel is. Wellicht dat iemand van jullie advies kan leveren. Mijn auto is een e91 touring uit 2008, zonder i-Drive en met de Business radio (wat volgens mij de standaard versie is dus).

Nu heb ik sinds kort dat er geen geluid meer komt uit de speaker bij de bijrijder voorin. Al de andere speakers (voor-bestuurder en achter links en rechts) doen het nog wel. Onlangs heb ik het deurpaneel eruit gehad van de bijrijder (daarvoor deed ie al niks) en zag dat de kabel wel gewoon aangesloten is. De subwoofer doet het ook gewoon. Begreep dat die samen geschakeld is met de linkerspeaker, wat je ook hoort als je de balans helemaal naar rechts draait. Dan heb ik dus alleen rechts achter geluid en geen bas.

Nu ben ik dus beniewd of de speaker zelf kapot is en dus vervangen moet worden of dat het een ander probleem kan zijn (zekering ofzo?). :s Heeft iemand ervaring hier mee, of tips? Hoe kan ik het werkelijke probleem bepalen?

Alvast dank!

Groet Max

vester86

Re: Geen geluid uit speaker bijrijder

Bericht door vester86 » 22 sep 2020, 22:00

je kan om te testen even het deurpaneel er weer uit halen en een batterijtje (9V) tegen de + en - van de speaker houden. hoor je dan geluid dan is de speaker nog goed en zit het in de bekabeling.

je kan ook de stekker onder de stoel bij de subwoofer loshalen en met een multimeter doormeten. subwoofer en deurspeaker zijn doorgelust op elkaar. links is apart van rechts.

zie bijlage
Afbeelding

Giovanni-21

Bericht door Giovanni-21 » 23 sep 2020, 10:17

Idd, je sub rechts is niet gekoppeld aan je sub links...
Deze zou het dus gewoon moeten doen als je naar rechts balanceert.

Het kan echter ook zijn dat je alleen links een sub hebt.. volgens mij heb ik ook eens vernomen dat sommige basis uitvoeringen maar 1 sub hadden.

Ik zou eens kijken onder je bijrijdersstoel, of daar echt een sub in zit, en of daar de bekabeling goed is.
Current BMW F36 420i LCI
Previous BMW E90 325i

- Een auto is meer dan een vervoersmiddel alleen -

max.dv

Bericht door max.dv » 23 sep 2020, 11:18

Dank beiden! Ik ga eens even op onderzoek uit, hopelijk inderdaad een kabeltje dat los zit.

max.dv

Bericht door max.dv » 23 sep 2020, 18:42

Ik heb even gekeken onder de bijrijdersstoel, ik zie daar inderdaad wel een sub zitten. Die blijkt het dus ook niet te doen. De bekabeling lijkt oké te zijn, maar is moeilijk te zeggen anders dan op moeilijk zicht.

Diagnose nu dus: sub en speaker bijrijder doen het niet. Wat zou een volgende stap zijn? Of moet ik de bekabeling dan laten controleren door iemand?

Alvast dank, mocht iemand tips hebben?

vester86

Bericht door vester86 » 24 sep 2020, 19:28

zeker weten dat je de basis uitvoering hebt qua geluid?? (dus geen tweeters in de raamstijlen??).

dan zou ik kijken of je achter de radio kan komen. als dat lukt kun je de bedrading van radio naar sub doormeten. (stekker loshalen en multimeter op de "piepstand" is het makkelijkste, anders weerstand meten.

mocht je toch wél tweeters hebben, check dan even links achterin de achterbak of daar geen versterker verborgen zit. die willen nog wel eens kapot gaan door water. (maar dan moet je de hifi optie 676 hebben)

max.dv

Bericht door max.dv » 24 sep 2020, 19:35

Jep, geen tweaters in de a stijl... Oef wellicht dat ik toch even langs de garage ga voor dit geintje. Geen idee hoe ik de radio er uit zou moeten halen..

max.dv

Bericht door max.dv » 27 nov 2020, 10:37

Oke, ik ben maar langs de garage gegaan (Gijsbertsen Odijk) en het laten controleren.

Blijkt de radio module kapot... Die moet dus vervangen worden.
Een tweedehands module installleren lijkt me prima. Zij geven op de offerte ook 'Coderen/Programmeren'. Weet iemand hier meer van? Is het geen plug & play?

Daarnaast - hoe moeilijk is het om die module zelf te vervangen?

Alvast dank!

Source

Bericht door Source » 27 nov 2020, 11:21

Moet inderdaad geprogrammeerd worden.
Ik kan dat doen zonder dat ik daar de auto voor nodig heb. Je hoeft 'm dan enkel er in te schroeven en klaar.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

max.dv

Bericht door max.dv » 30 nov 2020, 18:32

Hi @source,

Oh dat is heel aardig van je! Ik heb nog geen nieuwe 2e hands 😁, maar zal zodra ik die heb even contact met je opnemen 👍.

Groet

max.dv

Bericht door max.dv » 25 aug 2021, 14:33

Zeeeeer late reactie :| Maar de radio werkt inmiddels naar behoren (op de slechts ontvangst na - ander topic...)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Audio, navigatie en iDrive”