Frans - BMW E90 N47 diesel

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
Submarine

Frans - BMW E90 N47 diesel

Bericht door Submarine » 01 dec 2018, 12:53

Beste Forumgebruikers,

Ik ben nieuw, mijn eigen naam is Frans maar die inlognaam was al bezet. Ik bezit een BMW E90 diesel, 2008, motor N47, met 256.000 km op de teller. Ik ben tweede eigenaar, auto gekocht van Leaseplan. In 2011 is er een nieuwe motor ingezet, onder garantie, bij km. stand 110.000. De motor heeft dus 146.000 gedraaid. Graag deel ik mijn ervaringen met het DPF-roetfilter en het automatisch regenereren.

Wanneer het oliepeil plotseling te hoog staat, dan werkt de regeneratie niet meer. Dieselolie wordt dan in de motorolie afgevoerd, er ontstaat brandgevaar of de motor slaat op hol en is niet meer stop te krijgen.
Wanneer dit het geval is en de auto heeft 150.000 km of meer gereden dan:

1. vier nieuwe gloeibougies plaatsen, Bosch,ca. 20 euro/stuk
2. pakking inlaatspruitkstuk vernieuwen, ca. 8 euro
3. Beru regeleenheid gloeibougies vervangen, ca. 70 euro

Eventueel roetfilter DPF vervangen (schoonbranden heeft na 150.000 km. geen zin meer). Origineel roetfilter niet meer te krijgen of peperduur, vervangingsmarkt vraagt ca. 400 euro. Let bij aankoop op EU keurmerk!
4. sensor uitlaatgasdruk vervangen ca. 38 euro
5. lambdasonde vervangen ca. 110 euro
6.sensor uitlaatgastemperatuur vervangen ca. 67 euro

Totaal kosten onderdelen: 375 euro, nieuwe DPF-roetfilter 400 euro, samen 775 euro materiaal. Ongeveer 5 uur werk. BMW kan weer 150.000 km mee in plaats van voor een prikkie wegdoen vanwege elektrisch rijden!

Regeneratie afdwingen:
Na ca. 2000 km gereden te hebben, rijd dan een half uur mee in ochtend- of avondspits. Metertje rijden, stoppen, metertje rijden enz. De motor wordt dan goed heet. Wanneer de middenconsole warm, bijna heet aanvoelt, dan door blijven rijden om het regeneratieproces te voltooien. Doe dit om de ca. 2000 km.

Succes!
Laatst gewijzigd door mieske90 op 06 dec 2018, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic-onderwerp gewijzigd om het overzicht te bewaren.

mieske90
BimmerPortal Team

Re: Frans - BMW E90 N47 diesel

Bericht door mieske90 » 06 dec 2018, 13:51

Welkom Frans,

Balen dat je zulke problemen hebt gehad, is toch zuur geld.

Heb je toevallig ook foto's van je wagen?
Die zien we hier altijd wel graag ;)

Als je iets zoekt kun je het beste de zoekfunctie rechtsboven gebruiken.
Als er vragen of opmerkingen zijn over het forum neem gerust contact met een van ons, wij helpen je graag.

Vele veilige en probleemloze kilometers toegewenst
Veel plezier op het forum, hopelijk zien we jou en je E90 een keer op één van onze meetings/events.
Dus hou onze meeting topics goed in de gate voor de gezelligste meetings en events :driving:
Afbeelding
Volgende evenement:

Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor”