Nee grapje natuurlijk niet.
Hallo allemaal,
Ik ben Jaap en heb afgelopen zaterdag een BMW 120D aangeschaft uit 2004.
Na wat zoekwerk had ik bedacht dat ik een BMW 120D wilde want:
- kan zuinig mee gereden worden.
- kan hard mee gereden worden.
- ik vind het een mooi bakje.
- niet al te duur om voor de deur te hebben staan.
Nadat ik voor mezelf een automerk en model had uitgezocht was het zaak om me even in te lezen over eventuele kwaaltjes. Dat heb ik gedaan en ik kwam tot de conclusie dat als ik een wat meer ervaren auto ging kopen ik beter de pre-facelift kon kopen in verband met de positie en kwaliteit van de distributieketting.
Ik ben richting Friesland gereden en heb daar een proefrit gemaakt van een uur in het de 1serie hieronder.
Geen rare geluiden gehoord met betrekking tot het massavliegwiel of de ketting. Ik ben monteur, niet in auto's maar in vorkheftrucks dus ik heb wel een beetje vertrouwen in mijn gehoor en gevoel. Dit was meteen mijn eerste ritje in een bmw 1serie en ik was eigenlijk gelijk verkocht. Hij had een mooi interieurtje, zwart lederen sportstoeltjes met elektrisch verstelbare wangen. Geen rare schades en hij reed en remde verder top.
De kilometerstand is vrij pittig te noemen: 250.000, graag zou ik advies van jullie willen zodat ik er nog een ton of anderhalf op kan schrijven.
Het spreekt voor zich om tijdig onderhoud uit te voeren en de bakolie eens te verversen. ( Ik zou het niet erg vinden om in de comments te vernemen wat volgens jullie de beste olie is en of jullie een interval van 30.000 aanhouden of korter. Persoonlijk heb ik altijd een voorkeur gehad voor Castrol olie en een kleine beurt interval van 20.000 km.
Ik hoor verhalen over de wervelkleppen die afbreken.
- kan ik die gewoon demonteren en afdoppen of moeten die uit de ecu geschreven worden? Zojah waar kan ik dat laten doen.
- Ik ben van plan de auto te laten chippen als ik er een tijdje mee gereden heb en geen gekkigheid tegenkom. Ik woon in Gelderland in de buurt van Apeldoorn maar als ik wat verder moet rijden voor meer betrouwbaarheid is dat geen probleem.
- Zijn er volgens jullie nog meer dingen die ik preventief zou moeten vervangen aanpassen om nog 2 ton met deze auto te kunnen sturen?
Nogmaals, dit is mijn eerste wat jongere BMW dus als jullie nog tips en tricks hebben dan hoor ik het graag en schrijf ik jullie uiteraard in mijn dagboek(eeuwige roem
Erg bedankt voor het lezen