Probleem MF stuur / navigatie

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Dengaman

Probleem MF stuur / navigatie

Bericht door Dengaman » 19 aug 2017, 16:55

Goedemiddag heren,

ik zit met het volgende. Ik heb de volgende zaken (retrofit) vervangen in een 7/2007 E81 LCI:

- Multifunctioneel stuur
- Navigatie (Portable Navigation HD Traffic van Tomtom, wel BMW eigen)

Nu zijn beiden gecodeerd en staan dus in de computer aan en zouden dus moeten werken, zouden moeten verklapt het denk ik al, want inderdaad het werkt niet.

Laat ik bij het stuur beginnen: Het stuur krijgt geen stroom, want de knoppen branden niet en de knoppen reageren niet.
Wat heb ik gedaan:

- Winkelveer doorgemeten en die functioneert.
- Knoppen kunnen niet beide zijden tegelijk stuk gaan dus dat is het ook niet
- Langs de garage laten uitlezen en alles staat aan, maar via de computer kan het stuur ook niet benaderd worden, conclusie van de monteur: zekering kapot
- Alle zekeringen (voor de zekerheid) doorgemeten, geen zekering die stuk is.
- Opmerking garage: soms worden functies gedeeld door iets op de zekeringenkaart die totaal iets anders besturen dus misschien mis je een cruciale zekering. Alle zekeringen die misten erin gedrukt, dus nu een volledig gevulde zekeringkast en nog steeds geen leven in het stuur...

Wat doet het wel:

Airbag (geeft geen foutmelding) en toeter, dus aan de connecties achter het stuur ligt het niet.

Enig idee wat ik kan hebben is dat mijn Business radio niet geschikt is en dat MF stuur een professional nodig heeft.

Dan naar de navigatie... Die is aangesloten volgens de EBA van BMW zelf en zit dus 100% goed aangesloten, alles functioneert en de navigatie krijgt stroom.
Wat er niet werkt is dat het geluid via de tomtom zelf komt, als ie "praat" dan verschijnt er in de display PHONE en kan ik het verstaan.
Echter als in de tomtom aangeef dat het geluid via de line out van de tomtom moet dan gaat het geluid niet via de boxen van de auto maar verschijnt er nog steeds PHONE in de display.

Ook nu denk ik aan het feit dat die Business radio het niet aan kan. En ik dus een professional nodig heb. Maar om nu even te testen en een radio van bijna 150 euro aan te schaffen gaat me wat ver. En aangezien ik retrofit kan ik ondersteuning van de dealer wel vergeten...

Wie kan me helpen? Want ik ben onderhand wat radeloos !

Source

Re: Probleem MF stuur / navigatie

Bericht door Source » 23 aug 2017, 06:11

Iemand naar laten kijken die er wel verstand van heeft?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”