Sinds ik in de jaren '80 een stukje mocht meerijden in een knalrode E30 325i, heb ik een zwak voor BMW. Na Opel Kadett E 1.4 en VW Golf III 1.8 te hebben gereden, kocht ik twee jaar geleden deze zwarte E46 316i sedan uit 1999 met 115.000 km op de teller. Inmiddels heb ik er zo’n 40.000 km mee gereden en hij bevalt uitstekend. Hij rijdt heel soepel en stuurt geweldig. Eigenlijk krijg ik nooit genoeg van het rijden als ik ermee op pad ben. Dit is zo’n beetje de kaalste PFL E46 die is gemaakt, hij heeft niet eens airco. Ik mis de opties niet, al ben ik wel erg benieuwd naar het verschil dat een sterkere motor en sportonderstel maken. De kleur Schwarz II en de oranje knipperlichten staan hem goed, vind ik. Hij heeft wat kleine deukjes en krasjes hier en daar, maar voor een 15 jaar oude auto is hij van binnen en buiten erg netjes. Tot nu toe heeft de 3 me nog niet laten staan. Wel heb ik in twee jaar tijd al een aardige lijst met reparaties en vervangen onderdelen;
Zelf vervangen:
Styling 46 velgen (in plaats van 15” staal met wieldoppen)
Deurpaneel links voor (was beschadigd)
Lederen pookknop, pookhoes en handremhoes (waren gescheurd)
BMW professional radio cd-speler (in plaats van cassette)
Zwarte automatten (in plaats van motorsport matten)
Trekhaak geschuurd en matzwart gespoten (was roestig)
Achterlichtunit links (bevestiging van de fitting was afgebroken)
Flat blade ruitenwissers (werken goed en ogen beter dan de standaard)
Sierlijsten (boven dashboard en rondom versnellingspook waren beschadigd)
Laten repareren / vervangen:
Lambdasonde
Katalysator
Gaskleppositiesensor
Vacuumklep
Draagarm
Draagarmrubbers
Radiateur
Wiellager
Waterpomp
Thermostaat
Klepdekselpakking
Folie in rechter voordeur (in verband met lekkage)
Vredestein Sportrac 5
Vloeistoffen en filters
To do:
Roest in beide wielkasten moet aangepakt worden (ik overweeg er nieuwe stukken in te laten lassen)
Sportstoelen monteren (als ik ze kan vinden in goede staat en met hetzelfde motief als de huidige stoffen bekleding)
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en wil graag meer leren over BMW autotechniek zodat ik zelf meer onderhoud en kleine reparaties kan uitvoeren. Ook lees ik met plezier over andere series, met name E34 en E36. Alvast dank voor eventuele reacties! Goede foto's volgen nog