E39 M5 startproblemen
Re: E39 M5 startproblemen
Na mijn eerste scan, niet iets noemenswaardigs kunnen vinden. Verder niet veel kunnen doen omdat mijn accu leeg was. Deze opgeladen en weer een scan gedaan. Er stonden nu natuurlijk veel meer foutmeldingen in. Deze gewist en weer niet echt duidelijkheid.
Toen ben ik maar eens gaan kijken bij de brandstofpomp. Bank er uit, alles schoon gemaakt en stekker los getrokken. Op de level aansluiting komt in stand 1 netjes 10.84 volt. In stand 2 komt op de pomp aansluiting ook even 10.84 volt.
De pomp krijgt dus spanning.
Hierna de stekker weer aangesloten en even met de hand op de leiding (die een beetje los zat) de wagen gestart.
Ik voel dat hij even pompt, daarna stopt en vervolgens nog even een paar keer pompt. (Is dit voor de druk opbouw?)
De motor start even om vervolgens na +- 5 secondes weer af te slaan.
Als ik even wacht en vervolgens weer start kan ik bovenstaande exact herhalen.
Op dit moment is de accu weer leeg en kan hem dus niet starten. Trekt dat uitlezen zoveel stroom overigens?
Ik vraag mezelf af of het wel de brandstofpomp is, omdat hij in het begin wel start. Alleen blijft hij dus niet lopen. De ANWB man heeft een paar dagen terug tijdens het starten met een hamer tegen de tank geslagen, na een aantal keer bleef hij lopen en kon ik dus naar huis rijden.
Iemand een tip waar ik nu verder mee kan?
Toen ben ik maar eens gaan kijken bij de brandstofpomp. Bank er uit, alles schoon gemaakt en stekker los getrokken. Op de level aansluiting komt in stand 1 netjes 10.84 volt. In stand 2 komt op de pomp aansluiting ook even 10.84 volt.
De pomp krijgt dus spanning.
Hierna de stekker weer aangesloten en even met de hand op de leiding (die een beetje los zat) de wagen gestart.
Ik voel dat hij even pompt, daarna stopt en vervolgens nog even een paar keer pompt. (Is dit voor de druk opbouw?)
De motor start even om vervolgens na +- 5 secondes weer af te slaan.
Als ik even wacht en vervolgens weer start kan ik bovenstaande exact herhalen.
Op dit moment is de accu weer leeg en kan hem dus niet starten. Trekt dat uitlezen zoveel stroom overigens?
Ik vraag mezelf af of het wel de brandstofpomp is, omdat hij in het begin wel start. Alleen blijft hij dus niet lopen. De ANWB man heeft een paar dagen terug tijdens het starten met een hamer tegen de tank geslagen, na een aantal keer bleef hij lopen en kon ik dus naar huis rijden.
Iemand een tip waar ik nu verder mee kan?
- Marcel RSD
De pomp hoort continu te draaien. Overtollige brandstof komt via de retourleiding weer terug. Lijkt me dus hier het probleem in te zitten. De opbrengst moet ook gemeten worden. je zou kunnen testen door je brandstofleiding los te halen bij de motor en in een fles te hangen. dan moet deze toch snel vol zijn.
Je accu is blijkbaar niet best. Uitlezen trekt wel stroom, maar dan moet je toch uren bezig zijn.
Of je hebt je kachel fan draaien en een hoop andere stroomverbruikers (lampen, radio, nav, etc). dan kan hij zo leeg zijn.
Je accu is blijkbaar niet best. Uitlezen trekt wel stroom, maar dan moet je toch uren bezig zijn.
Of je hebt je kachel fan draaien en een hoop andere stroomverbruikers (lampen, radio, nav, etc). dan kan hij zo leeg zijn.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Mods:
- Evolve IATS relocate
Voor zover ik weet gaat de pomp pas continu draaien als de motor loopt.
Bij contact stand 1 staat er 0 volt op de motoraansluiting en bij contact stand 2 staat er even 10.84 volt op.
Pas als de motor loopt zal er continu 10.84 volt op staan. Maar dit kan ik helaas niet testen omdat hij afslaat.
Omdat ik het startprocess kan herhalen, lijkt het er op dat er wel steeds voldoende druk op de leiding komt.
De accu is vannacht opgeladen, dus ga ik vanavond nogmaals alle storingen wissen, daarna een paar keer starten en vervolgens nogmaals de storingen uitlezen. Iets anders kan ik niet bedenken.
Bij contact stand 1 staat er 0 volt op de motoraansluiting en bij contact stand 2 staat er even 10.84 volt op.
Pas als de motor loopt zal er continu 10.84 volt op staan. Maar dit kan ik helaas niet testen omdat hij afslaat.
Omdat ik het startprocess kan herhalen, lijkt het er op dat er wel steeds voldoende druk op de leiding komt.
De accu is vannacht opgeladen, dus ga ik vanavond nogmaals alle storingen wissen, daarna een paar keer starten en vervolgens nogmaals de storingen uitlezen. Iets anders kan ik niet bedenken.
- niels 323i
zoals marcel al zegt moet je de druk en opbrengst gaan meten van de pomp.
ik heb het ook een keer gehad bij een lancia. de brandstofslang in de tank was gescheurd waardoor hij niet genoeg druk leverde naar voren. daardoor had hij haast geen vermogen meer. na het vervangen van de slang was de druk weer goed en reed de auto weer prima
wat kost een pomp? ik zou er gewoon 1 aanschaven en vervangen.
ik heb het ook een keer gehad bij een lancia. de brandstofslang in de tank was gescheurd waardoor hij niet genoeg druk leverde naar voren. daardoor had hij haast geen vermogen meer. na het vervangen van de slang was de druk weer goed en reed de auto weer prima
wat kost een pomp? ik zou er gewoon 1 aanschaven en vervangen.
Een brandstofpomp voor een E39 M5 kost 197,- euro voor de pomp alleen.
Als je het doet zoals de dealer het doet dan kost de pomp inclusief kunststof behuizing en nieuw rubber ongeveer 366,- euro.
Als je het doet zoals de dealer het doet dan kost de pomp inclusief kunststof behuizing en nieuw rubber ongeveer 366,- euro.
- niels 323i
dan moet je eerst gaan meten om er zeker van te zijn. heb je het brandstoffilter al vervangen?
Update: Nadat ik de accu terug heb geplaatst, heb ik eerst de aanwezige storingen gewist.
Hierna de scanner losgekoppeld en de ronde OBD stekker teruggeplaatst.
Vervolgens twee maal geprobeerd de auto te starten. Zelfde resultaat. Slaat aan en na 4 sec. weer af.
Toen vervolgens weer een scan gedaan op storingen.
# ERRORS IN UNITS
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Unit BMWTNR HW SW-FSW ERRORS / SHADOW-MEMORY
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DME -> 7.835.620 18 15 no errors / 4 errors
EWS -> 6.905.668 03 08 no errors
ABS -> 6.753.869 52 03 no errors
LEW -> 6.760.232 04 04 no errors
A/C -> 6.901.630 10 14 no errors
SRS -> 6.900.727 38 25 no errors
IKE -> 7.833.543 21 17 no errors
LCM -> 8.386.208 01 41 no errors / no errors
ZKE -> 6.901.228 20 22 no errors / no errors
MFL -> 0.000.000 01 08 no data
PDC -> 6.904.023 01 13 no errors
AIC -> 6.904.012 04 14 no errors
RAD -> 6.907.130 10 00 no errors
SZM -> 2.694.074 40 F8 no errors / no errors
VID -> 6.906.923 04 10 no errors / no errors
NAV -> 6.908.311 21 80 no errors / no errors
VMGP -> 6.908.311 21 80 no data
BMBT -> 8.372.759 51 50 no errors / no errors
RDC -> 2.695.675 01 10 no errors
DSP -> 6.905.119 02 04 no errors
LRA -> 8.375.964 C6 05 no errors / no errors
# ERRORS DETAILS - DTC(hex)/PARAM(hex)
DME -> Shadow-memory:
2D/00 - EDK servomotor
2D/00 - EDK servomotor
10/00 - Signal, crankshaft sensor
# SCAN END
Blijft dus over EDK servo motor en de crankshaft sensor. Ik weet alleen niet waarom de meldingen twee keer verschijnen.
Kan ik hier nu uit afleiden dat de crankshaft sensor kapot is?
Hierna de scanner losgekoppeld en de ronde OBD stekker teruggeplaatst.
Vervolgens twee maal geprobeerd de auto te starten. Zelfde resultaat. Slaat aan en na 4 sec. weer af.
Toen vervolgens weer een scan gedaan op storingen.
# ERRORS IN UNITS
Unit BMWTNR HW SW-FSW ERRORS / SHADOW-MEMORY
DME -> 7.835.620 18 15 no errors / 4 errors
EWS -> 6.905.668 03 08 no errors
ABS -> 6.753.869 52 03 no errors
LEW -> 6.760.232 04 04 no errors
A/C -> 6.901.630 10 14 no errors
SRS -> 6.900.727 38 25 no errors
IKE -> 7.833.543 21 17 no errors
LCM -> 8.386.208 01 41 no errors / no errors
ZKE -> 6.901.228 20 22 no errors / no errors
MFL -> 0.000.000 01 08 no data
PDC -> 6.904.023 01 13 no errors
AIC -> 6.904.012 04 14 no errors
RAD -> 6.907.130 10 00 no errors
SZM -> 2.694.074 40 F8 no errors / no errors
VID -> 6.906.923 04 10 no errors / no errors
NAV -> 6.908.311 21 80 no errors / no errors
VMGP -> 6.908.311 21 80 no data
BMBT -> 8.372.759 51 50 no errors / no errors
RDC -> 2.695.675 01 10 no errors
DSP -> 6.905.119 02 04 no errors
LRA -> 8.375.964 C6 05 no errors / no errors
# ERRORS DETAILS - DTC(hex)/PARAM(hex)
DME -> Shadow-memory:
2D/00 - EDK servomotor
2D/00 - EDK servomotor
# SCAN END
Blijft dus over EDK servo motor en de crankshaft sensor. Ik weet alleen niet waarom de meldingen twee keer verschijnen.
Kan ik hier nu uit afleiden dat de crankshaft sensor kapot is?
morgen remmenreiniger in de inlaat spuiten. Slaat hij direct aan: brandstofpomp overleden. Daar heb je geen uitleesapparatuur voor nodig.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 
- Marcel RSD
Even gegoogled op deze melding
http://www.m5board.com/vbulletin/e39-m5 ... sor-5.html
Post #48
Maar voordat je die weg ingaat, eerst je brandstofpomp testen. Krijg je branbdstof tot aan je injectoren, dan wordt bovenstaande pas interessant.
http://www.m5board.com/vbulletin/e39-m5 ... sor-5.html
Post #48
Maar voordat je die weg ingaat, eerst je brandstofpomp testen. Krijg je branbdstof tot aan je injectoren, dan wordt bovenstaande pas interessant.
Showroom:
Mods:
- Evolve IATS relocate
Mods:
- Evolve IATS relocate
Marcel, heb jij dat wel eens gedaan met jouw M5? Zo ja, wat was de opbrengst? En bleef de benzine aanvoer bij jou continue lopen ook als de motor niet aanslaat? Dan kan ik namelijk vergelijken.
Wat ik veel lees op o.a. M5board is dat bij alle M5's (E39) de brandstofpomp bij normaal gebruik ongeveer 7 jaar mee gaat en dat ze hem dan, vaak ook preventief, vervangen.
Ook heb ik in de history niets terug kunnen vinden over het vervangen van het brandstoffilter, dus die zet ik alvast op de TODO lijst. :-)
Wat ik veel lees op o.a. M5board is dat bij alle M5's (E39) de brandstofpomp bij normaal gebruik ongeveer 7 jaar mee gaat en dat ze hem dan, vaak ook preventief, vervangen.
Ook heb ik in de history niets terug kunnen vinden over het vervangen van het brandstoffilter, dus die zet ik alvast op de TODO lijst. :-)
- Marcel RSD
Ik heb dat bij mijn M nog niet gemeten. ik heb hier namelijk nog geen probleem mee gehad. Ik heb wel vorig jaar het brandstoffilter vervangen. Het filter wat eronderuit gekomen is was van 2008. Maar was van binnen nog geheel schoon.
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar je kunt altijd langskomen om te vergelijken.
Mijn M staat vaker stil in de box dan dat ermee gereden wordt.
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar je kunt altijd langskomen om te vergelijken.
Mijn M staat vaker stil in de box dan dat ermee gereden wordt.
Showroom:
Mods:
- Evolve IATS relocate
Mods:
- Evolve IATS relocate
ik heb zojuist je topic gelezen en ik kan niks anders zeggen dan je brandstofpomp bijna aan het dood gaan is.
het is nooit slecht om je brandstofpomp en benzinefilter te vervangen.
ik heb zelf een keertje krukas sensor als shadow code gehad, maar de wagen ging nooit uit of zo.
gr
kotje
het is nooit slecht om je brandstofpomp en benzinefilter te vervangen.
ik heb zelf een keertje krukas sensor als shadow code gehad, maar de wagen ging nooit uit of zo.
gr
kotje
Pomp en filter zijn binnen en vandaag nog wat restspulletjes verzameld. Ik aan de slag, maar op het moment dat ik de tankdeksel er af wilde halen stroomde er wat benzine uit. Ik ben dus 1 van de gelukkige die net getankt heeft voordat de brandstofpomp ging haperen. Ik zit dus met een volle tank en zal eerst de overtollige benzine er uit moeten zien te krijgen.
Het enige dat ik kan verzinnen is de aanvoerslang bij het filter los halen en daarna de tank beluchten.
Iemand anders nog een idee?
Het enige dat ik kan verzinnen is de aanvoerslang bij het filter los halen en daarna de tank beluchten.
Iemand anders nog een idee?
- Marcel RSD
Optie 1 : Je achterbank los halen en dan aan de linkerkant je auto opkrikken. Dan aan deze kant je sensor loshalen (let op de ring) en dan met een slang leeghalen. Let wel op de benzinedampen.
Optie 2: Via de slang naar je benzinefilter kan ook, maar dan moet de achterkant wel hoger staan.
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=446032
Optie 2: Via de slang naar je benzinefilter kan ook, maar dan moet de achterkant wel hoger staan.
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=446032
Showroom:
Mods:
- Evolve IATS relocate
Mods:
- Evolve IATS relocate
je kunt idd met een slang wat weg zuigen of het is idd beter als het niet vol is.
gr
kotje
gr
kotje