HULP GEVRAAGD!! Iets met mijn trommelremmen, maar WAT?!?!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
HaraldDols
Contacteer:

HULP GEVRAAGD!! Iets met mijn trommelremmen, maar WAT?!?!

Bericht door HaraldDols » 11 mar 2012, 12:08

Ik wilde gisteren wegrijden, nadat mn 316 sedan ongeveer 1,5 week stil had gestaan.
Dus ik start de auto, zet de handrem er vanaf en wil wegrijden. Echter kom ik niet van mn plek.
Het voelde alsof mijn rechterachterwiel blokkeerde. Toen bleek dat de handrem er niet goed vanaf was gegaan.
Toen ik die alsnog volledig naar beneden wilde doen, ging dat niet. Dus heb ik de auto weer een stukje naar achter gezet, waardoor de "spanning" van mijn achterwielen afging. Toen kon ik de handrem weer gewoon naar beneden doen.
Dus ik blij en gewoon weg kunnen rijden. Echter sinds ik vanaf dat moment rem, krijg ik schokken met het remmen. Hoe hoger de snelheid, hoe meer schokken ik krijg.

Kan IEMAND me helpen en weet IEMAND wat er mis is gegaan?
Misschien zijn de remschoenen versleten en zit er nu iets los ofzo? Of is het iets met de handrem?

Alle tips zijn welkom, want ik kan aan de buitenkant niks vreemds zien!

Please help :D !

BMWE39FREAK

Re: HULP GEVRAAGD!! Iets met mijn trommelremmen, maar WAT?!?

Bericht door BMWE39FREAK » 11 mar 2012, 12:39

doordat je de handrem zolang erop hebt gehad is deze vast gaan zitten en zal deze los gemaakt moeten worden..

Dus de remtrommel eraf en kijken hoe de rem schoenen eruit zien en alles gangbaar maken..
Het vermoeden van mij is dat de remschoenen aan 1 kant los hebben gelaten en deze er voor zorgen dat deze de remtrommel vast willen zetten..
Dus denk ik wel dat je aan nieuwe remschoenen vast zit.. Dat wil dus zeggen aan beide kanten dus he en niet 1 kant gaan vernieuwen want bedenk ,dat de andere kant net zo gesleten is.. ;)
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

HaraldDols
Contacteer:

Bericht door HaraldDols » 11 mar 2012, 12:49

BMWE39Freak, hartelijk bedankt voor je snelle antwoord.
Ik heb zojuist een afspraak gemaakt bij een vriend van me om morgen de boel even open te maken.
Hij zei ook al dat het waarschijnlijk iets is met de remschoenen. Dus die worden morgen even vervangen jah!
Aangezien ik een automaat heb, ga ik de handrem nu maar niet meer gebruiken :P

Verklaart dat ook het schokkende remmen?

AdE39

Bericht door AdE39 » 12 mar 2012, 15:40

Hallo beste Herald,

Nooit met de auto gaan bewegen om de hangende remmen los te krijgen, de kans dat u de hele remophanging zwaar beschadigd is erg groot.
Vooral bij de trommelremmetjes is de kans reeël dat de remankerplaat waar de remsigmenten aan bevestigd is verkreukeld aanwezig, ze kunnen zelfs afscheuren.

De enige en goede manier van loshalen is:
Draai de wielmoeren los, krik de auto op, zorg dat de auto vlak en stabiel staat, gebruik bijvoorbaat een garage krik of bokken, haal de wielen van de auto af.
Zorg dat de handrem los staat, en neem een montage hamer en tik met een paar korte slagen op het loopvlak waar de rem sigmenten tegen aan zitten.
Vaak komen de remmen dan los, en u heeft niets beschadigd.

Ja zal u dan zeggen, de auto kan misschien vlak tegen een muur staan, geen probleem dus, zet de garagekrik onder de achteras of waar de handrem ook moge zitten, en til de auto iets op, net zo dat de wielen los hangen van de grond en plaats de auto voorzichtig iets op zij, dat gaat gemakkelijk.

Maak op deze wijze voldoende ruimte vrij dat u bij de weielen kan.

Vaak zijn de remsigmentjes aan vervanging toe dat deze blijven hangen, de winter kan uiteraard ook een duit in het bekende zakje doen, waardoor men bij het lang niet gebruiken van de auto, dat deze eerst vast vriezen, en na de vorst de remmen blijven hangen.

Zorg dan altijd dat de remmen in goede conditie zijn, wat eigenlijk altijd zo zou moeten zijn, dat ze de kans niet krijgen om te gaan hangen.
gebruik bijvoorbaat de handrem beter niet als u de auto parkeert op de handrem, een automaat heeft ook nog de P stand.
Voor met de hand geschakelde auto's zou ik ook niet kiezen om de versnelling te gebruiken, dit kan ook voor de nodige problemen zorgen.

Zet de auto als hij op een hellend vlak staat gestuurd naar de stoeprand, weg rijden in de ruststand kan op deze wijze dan ook niet.
Bent u bang dat de stoeprand zorgt voor het indrukken van de wang van de band, neem dan een wielkeg, neem een balkje hout en zaag daar een ronde vorm uit die de straal heeft van de band, dan heeft u geen last meer van de stoeprand afdruk.

Ik maak altijd de wielkeggen zelf van een balkje hout, gemakkelijk te zagen met een goede decoupeerzeeg machine of een lindzaag indien u die heeft.

Op andere wijze kan dit immers ook.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

pegro

Bericht door pegro » 13 mar 2012, 13:06

ad:
indien de auwto geparkeerd staat in de versnelling,doe maar 5
= als er toch iemand gaat duwen r een lange overbrenging en zal den versnellingsbakje minder direkt, alle draaiende delen in de bak een schok geven lijkt mij.
en ook nog ahw in een "kuil" staat,dan = de versnellingsbak toch vrij en derhalve kan ie best geparkeerd worden in den versnelling?
Met uw welneming :ja:

AdE39

Bericht door AdE39 » 13 mar 2012, 15:41

Hallo beste Pegro,

Ja hoor dat mag u wel van mij, hahahaha :ja: :gekdoen:

Waarom ik dit nu zeg, dat parkeren in de versnelling.

Ik heb ooit eens erg raar staan kijken naar een auto, die ineens er vandoor ging.
Zonder de eigenaar, en echt niemand in de auto, erg merkwaardig om mee te maken.

Er was kortsluiting ontstaan, de auto was gaan starten en prompt aangeslagen, alarm luidkeels aan het loeien, horen en zien vergaan.
Hij knalde tegen een andere gaparkeerde auto aan, en tijdens het rijden hoorde je de startmotor nog steeds starten, dit bleef maar gaan.
En toen hij tegen de andere auto tot stilstand kwam gingen we naar die auto toe, en ineens boem en hij stond in de hens.

Daarom ben ik niet zo'n grote voorstander om de versnelling te gebruiken.

Wij wonen ook nog aan een hellende straat, dan word je wel erg voorzichtig hoe je de auto neer zet.
Met regelmaat zie je weer een auto door de straat gaan, zonder chauffeur, en dan wonen ze al wat jaren in de straat, hoe dom kan je zijn, om geen handrem of een andere blokkering te gebruiken, de schade is dan meestal aardig te noemen.

De laatste tijd, ik moet het even afkloppen, is het erg rustig trouwens, het is vaak dezelfde persoon, die heeft al wat te verduren gehad.
Maar ja, het was immers toch niet zijn auto, was een lease bak.

Ik heb trouwens wel even zijn baas gemaild, toen was het ineens klaar.

Ik zet de auto altijd met gestuurde wielen naar de stoeprand toe, hij kan dan echt nergens heen, niet tegen de stoeprand net er vandaan, ik gebruik trouwens wel gewoon de handrem.
Mocht de auto echt zin hebben om er van tussen te gaan, dan rijdt hij tegen de bloemenbakken aan, en die gaan echt niet opzij voor een E39.

Met vriendelijke groet,

Ad

HaraldDols
Contacteer:

Bericht door HaraldDols » 31 mar 2012, 10:58

Beste Ad,

Bedankt voor je tips qua parkeren.
Ik zal even vertellen wat het was, want inmiddels is het opgelost.
De handrem is blijven hangen, door de lange stilstand in combinatie met vorst; precies zoals je zei.
Echter toen ik gewoon weg wilde rijden is bij het wiel linksachter de boel blijven zitten.
Door de kracht van het willen wegrijden was de geleider van de stelschroef inclusief veer losgesprongen in de trommel.
Daardoor werd de remschoen aan de onderzijde niet tegen de trommel gedrukt bij het remmen, waardoor vervolgens de ABS ingrijpt.
Dit had tot gevolg dat bij het voetremmen een enorm geschok ontstond bij het remmen.

Ik heb de trommelremmen losgehaald, de geleider teruggezet, veer weer op zijn plek en toen deed alles het weer naar behoren.
Wat ik raar vond en vind is dat die veer is losgesprongen evenals de geleider, aangezien daar axiale krachten geen invloed op kunnen hebben.
Dus hoe het precies gebeurd is, heb ik geen idee van. Zaak is dat alles nu is opgelost en de auto weer naar behoren remt.

Tegenwoordig parkeer ik inderdaad gewoon door de automaat in de P te zetten, zodat me dit niet nog een keer overkomt.

Nogmaals bedankt voor jouw tips en wellicht tot de zomerwielen-meeting in De Meern!

Groetjes,

Harald

AdE39

Bericht door AdE39 » 31 mar 2012, 18:53

Hallo beste Harald,

Gelukkig geen verdere schade aan de remmen, dat is dan geluk hebben.
Vaak word de remvoering kapot getrokken door dat deze vast zit en kan je alles vervangen.
Dat is u gelukkig gespaard gebleven, doordat alles is los gesprongen.

Bij een automaat is het gewoon het beste om de P stand te gebruiken, dat deed ik ook altijd toen ik een automaat had, ik gebruikte nooit de handrem.

De remmen werken weer zoals het moet.

Dan wens ik u nog veel veilige km's toe met de BMW.

Ik wens u uiteraard ook nog een heel fijn weekend toe, en dank u hartelijk voor de geplaatste reply, zodat wij weten dat de klus geklaard is. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”