318 tds motor en bak flushen en olie vervangen.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
UberPrutser

318 tds motor en bak flushen en olie vervangen.

Bericht door UberPrutser » 25 jan 2012, 10:24

Nu ik toch een andere bak en motor inbouw wil ik deze meteen ook maar even voorzien van verse vloeistoffen.

Wie kan mij vertellen aan wat voor specificaties de bak en motor olie moet voldoen. En hoeveel olie moet er eigenlijk in de bak?
Ik zie namelijk geen pijlstok / niveau indicatie.
Ter info: De bak is van het merk Getrag en de motor is een m41 1.7 turbo diesel (Steyr traktor motor?)

De motor zal ik eerst moeten in bouwen en dan spoelen met Wynns oil system cleaner o.i.d.
Motor vullen met goedkope Action olie, warm draaien en oil system cleaner toevoegen en een kwartiertje stationair laten lopen. Vervolgens olie en filter vervangen.
Zit er nog wel aan te denken om het carter even te lichten nu de motor nog naast de auto staat. Maar ik heb eigenlijk weinig trek in zo'n vies klusje en waarschijnlijk moet ik dan ook naar de stealer voor een nieuwe carter pakking.
(vloeibare pakking anyone?)

Is het een goed idee om de bak even te spoelen met wat petroleum? Bak legen, petroleum er in, goed schudden en dan nieuwe bak olie er in. Of zou petroleum erg slecht zijn voor de olie keringen? Iets anders dan petroleum misschien?

Kom maar op met jullie tips, aanbevelingen, ervaringen en ideeën :)

UberPrutser

Re: 318 tds motor en bak flushen en olie vervangen.

Bericht door UberPrutser » 28 jan 2012, 19:35

Het aantal reacties valt me wat tegen:) Niet al te veel bezoekers op dit forum?
Of zou dit komen doordat voor alles op dit forum zo'n beetje alles een aparte category is?

Anyway, uit de gebruikers handleiding haal ik weinig. Daar staat alleen maar; elke BMW stealer weet weke blablabla de juiste is voor uw auto. Lekker is dat! Wel ben ik er ondertussen achter dat er ATF olie in de handgeschakelde bak van Getrag moet. Dit had ik niet verwacht, had er al bijna een GL5 half syntheet in gegooit. Nu moet ik opzoek naar de juiste ATF olie. Dezelfde ATF olie gooi ik dan ook in de stuur bekrachtiging. Wat motor olie betreft ga ik voor een 10W40 half syntheet die geschikt is voor turbo motoren. Ik denk dat een olie die voldoet aan de API CF-4 rating wel goed genoeg is voor deze motor.

Ondertussen heb ik het klepdeksel even open gehad. En omdat alles er zo netjes uitziet acht ik een flush met wynns oil system cleaner niet nodig. Er zit toch altijd een klein risico aan een engine flush.

Ziet er goed uit voor 200K+ Nokken zijn nog lekker strak en de ketting zit als een huis.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”