[E36] Onregelmatig optrekken - koude motor

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Beens1

[E36] Onregelmatig optrekken - koude motor

Bericht door Beens1 » 16 sep 2011, 07:49

Gegevens voertuig:
BMW 318i Touring
Bouwjaar 1997-01
Automaat 4-traps

Ik heb al een tijdje het gevoel dat de wagen bij koude motor een onregelmatige doortrek-vermogen heeft.
Hiermee bedoel ik:
Ik ben aan het doortrekken (gangetje van 50 naar 80km/h) op een normale en rustige manier (koude motor), dan houd ik mijn gaspedaal stil op een bepaalde stand. Toch is het optrekken dan 'doortrekken-inhouden-doortrekken-inhouden-etc.'
Zou gauw de motor warmgereden is, eigenlijk is het al na zo'n twee à drie keer doortrekken, is het probleem over.

In de afgelopen periode is er veel aan de wagen vernieuwd, zoals:
- rubberbalg
- luchtfilter
- keerringen en pakkingen bij het motorblok

Het enige wat ik qua vacuumsysteem nog niet vervangen heb, is de carterontluchtingsslang. Deze heeft een heel klein scheurtje aan het begin, wat volledig vast getaped zit. Dus daar zou het naar mijn idee niet aan kunnen liggen. Plus dan zou hij ook vreemde dingen doen t.o.v. stationair toerental enzo.

Wie heeft er hier een idee, wat het zou kunnen zijn?

Denniz0229

Re: [E36] Onregelmatig optrekken - koude motor

Bericht door Denniz0229 » 16 sep 2011, 08:08

dat kleine scheurtje zou bij stationair goed kunnen blijven zitten door de tape, terwijl deze bij optrekken (dus meer trillen etc.) misschien een kleine opening trekt.
ik heb zo'n zelfde soort probleem gehad met een vacuum slang, waarbij elke keer bij 1500 toeren de motor 1 of 2x leek over te slaan, na het plaatsen van een verse slang was het toen opgelost.
dus ik zou toch eerst maar even naar de carterontluchting kijken.

ps, je bent niet groen meer :o
Afbeelding

bimmer-jeroen

Bericht door bimmer-jeroen » 16 sep 2011, 08:10

denk dat het gewoon aan de moter ligt ik heb zelf ook dat wanneer m`n 316i koud is dat ie slecht doortrekt als je de (oprit vd grote weg vlak bij huis)
dan moet je trappen wil je bijv 4500rpm halen, en als je dan contant 80kmh rijd, dat ie niet soepel draaid rond ongv: 2200 a 2300rpm maar zodra hij dan warm is. is alles over en loopt hij als een naai machine!
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

Beens1

Bericht door Beens1 » 16 sep 2011, 09:26

@Denniz, klopt. Het jaartje is inmiddels voorbij.

Overigens roep ik wel wat over de karterontluchting, maar later bedacht ik me dat die het wss heel niet is... :gek:
't Is no. 11 van deze afbeelding.

@bimmer-jeroen, ik hoef overigens niet te trappen om hoger in toeren te komen. Met gemak trek ik hem door naar de 6000 toeren, moet je niet te vaak doen met koude motor; maar had eens een keer haast.
Het is bij heel rustig optrekken het geval.

Het is overigens ook zo, dat wanneer ik wil optrekken bij het stoplicht dat hij inhoud. Ik laat dan de rem los, begint te rollen door de automaat. Geef gewoon rustig gas, maar hij houd dan zodanig in dat het lijkt alsof je over de remribbels van vrachtwagens rijd (die zijn meestal goed te voelen bij oudere asfaltwegen vooraan bij het verkeerslicht).

Denniz0229

Bericht door Denniz0229 » 16 sep 2011, 10:00

hij begint dus te trillen bij het optrekken als ik je goed begrijp?
Afbeelding

Beens1

Bericht door Beens1 » 16 sep 2011, 10:16

Nee, dan houd hij in. Het is niet trillen, maar meer van: wel-niet-wel-niet.
Het is ook alleen maar als hij koud is (na max. vijf keer optrekken in max. 2 kilometer afstand is het voorbij).

Denniz0229

Bericht door Denniz0229 » 16 sep 2011, 10:59

oke, want als ik over die remribbels rijd dan gaat me auto alleen trillen. en dat voelt niet als inhouden o.i.d.

maar dat de motor koud niet helemaal lekker loopt is eigenlijk niet zo heel gek, de motor is immers gebouwd om het warm goed te doen.
al met al zou ik me er niet zo druk om maken als het alleen gebeurt met koude motor.

verder advies over waar het aan kan liggen heb ik helaas niet.
Afbeelding

SDMSIM

Bericht door SDMSIM » 19 sep 2011, 13:41

Beens, ik heb eigenlijk precies hetzelfde 'probleem'. Het is echt maar heel even in het begin en het is volgens mij ook niets ernstigs, maar het voelt toch vreemd! Als ik in zijn tweede versnelling optrek bij een koude motor (rond de 2000 toeren) dan voel je gewoon dat hij eventjes inhoudt, maar zoals jij al zegt gaat het heel snel weer weg bij een warmere motor. Ben benieuwd of je een oplossing weet te vinden, ik vind het niet zo erg ;P

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”